Seminário

Dynamics of cell-mediated aggregation

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por Cristóvão Dias (CFTC - Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Abstract: Tissue engineering relies upon a control over cell proliferation on biocompatible matrices, known as scaffolds. These scaffolds are typically synthesized under controlled conditions and implemented in vivo afterwards, what raises several problems related to biocompatibility. An alternative is to obtain the scaffolds in vivo from the spontaneous self organization of colloidal particles mediated by the cells that will later form the tissue. This is a typical problem where theoretical insight and numerical simulations could be of help to optimize the design of the scaffolds. We studied the dynamics of self-organization of the scaffold by means of large-scale molecular dynamics simulations, lattice kinetic Monte Carlo simulations, and analytically. As the kinetics of this colloid/cell system evolves, aggregation occurs, and the physical properties of the final structure depend on the ratio between the two species. We study the effect of cell-cell adhesion on the collective dynamics leading to the scaffold self-assembly. In this talk, I will show how a tissue engineering problem can be approached from a physics perspective combining different techniques...

Short bio: Cristóvão Dias obtained his PhD in Physics from the University of Minho in 2011. Since then, his research has focused on non-equilibrium phenomena, over multiple scales, from the nanoscale (thin films and catalysis) to the micron scale (soft matter materials). In 2012, he was hired as a postdoc at CFTC in the context of an FCT project in a research line of excellence (EXCL). In 2016, He was awarded an individual postdoc fellowship from FCT and, in 2018, he was awarded an CEEC Individual contract as an Assistant Researcher from FCT.

14h00-15h00
Departamento de Física

O curso pretende fornecer as ferramentas necessárias para que o investigador na área da saúde consiga desenvolver autonomia para o desenvolvimento de trabalhos de investigação científica utilizando a metodologia estatística apropriada.

Fotografia de palestra

Ana Subtil Simões (Ciências ULisboa) e Joana Sousa (Faculdade de Medicina da ULisboa) serão as oradoras. As inscrições são efetuadas através deste link

Speaker: Alexandra B. Moura​ (ISEG/UL - Universidade de Lisboa, Department of Mathematics; REM - Research in Economics and Mathematics, CEMAPRE).​

De onde vêm todos os compostos que te permitem estar a ver esta mensagem ou notícia no teu smartphone ou computador? Será possível montá-lo sem toda uma cadeia de impactes sociais e económicos?

O principal objetivo desta iniciativa centra-se em atrair fotógrafos profissionais e amadores a submeter trabalhos de excelência produzidos em Portugal e nos países africanos de língua oficial portuguesa (PALOP) e fomentar práticas de observação, conhecimento e registo através

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O cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais está mais uma vez a organizar o Seminário cE3c I, que irá decorrer no 1.º semestre do ano letivo 2020/2021 na Faculdade de Ciências.

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Fotografia de caminhantes numa montanha

Suspensão motivada pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID

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Fotografia de ilha no Oceano Pacífico

A Direção-Geral de Política do Mar, na qualidade de operador do Programa Crescimento Azul do Mecanismo Financeiro do Espaço Económico Europeu 2014/2021 (EEA Grants), lançou recentemente o

Leitura e escrita são a base fundacional de todas as literacias e a condição primeira para o juízo compreensivo e crítico, o enriquecimento cultural, a formação estética e a memória individual e coletiva das sociedades.

Objectives: Evolutionary theory provides a framework for understanding all living systems.

Overview: Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organi

Objectives: To introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

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Objectives: Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

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Objectives: Provide students with basic workflows, platforms and tools to increase reproducibility at all scientific levels.

Objectives: Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Objectives: The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Objectives: Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystem

Objectives: Symbiosis is a key strategy for life on Earth.

Objectives: The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects. It aims at providing an integrated approach on urban socio-ecological systems.

Objectives: Citizen science can be part of the larger process of engaging people in new forms of interaction in scientific research, challenging scientists and citizens whilst enlarging scientific knowledge and providing learning opportunities for all part

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