Dynamics of cell-mediated aggregation

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por Cristóvão Dias (CFTC - Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Abstract: Tissue engineering relies upon a control over cell proliferation on biocompatible matrices, known as scaffolds. These scaffolds are typically synthesized under controlled conditions and implemented in vivo afterwards, what raises several problems related to biocompatibility. An alternative is to obtain the scaffolds in vivo from the spontaneous self organization of colloidal particles mediated by the cells that will later form the tissue. This is a typical problem where theoretical insight and numerical simulations could be of help to optimize the design of the scaffolds. We studied the dynamics of self-organization of the scaffold by means of large-scale molecular dynamics simulations, lattice kinetic Monte Carlo simulations, and analytically. As the kinetics of this colloid/cell system evolves, aggregation occurs, and the physical properties of the final structure depend on the ratio between the two species. We study the effect of cell-cell adhesion on the collective dynamics leading to the scaffold self-assembly. In this talk, I will show how a tissue engineering problem can be approached from a physics perspective combining different techniques...

Short bio: Cristóvão Dias obtained his PhD in Physics from the University of Minho in 2011. Since then, his research has focused on non-equilibrium phenomena, over multiple scales, from the nanoscale (thin films and catalysis) to the micron scale (soft matter materials). In 2012, he was hired as a postdoc at CFTC in the context of an FCT project in a research line of excellence (EXCL). In 2016, He was awarded an individual postdoc fellowship from FCT and, in 2018, he was awarded an CEEC Individual contract as an Assistant Researcher from FCT.

Departamento de Física
Frase "O que existe no meu mundo?" sobre um fundo azul e amarelo

Em 2019 celebram-se os 150 anos da Tabela Periódica, pelo que a Organização das Nações Unidas (ONU) proclamou este ano como o Ano Internacional da Tabela Periódica dos Elementos Químicos (IYPT 2019).

Vasco Freire Serra defende a dissertação "Pesquisa e Navegação de Filmes e Músicas com Base em Citações e Letras no AS Music By".

Imagem ilustrativa do Doutoramento em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade

Provas de Doutoramento - Tiago Bruno Borges Rodrigues Mesquita Carvalho.

Tema da tese e alvo de discussão oral: “A medida e as coisas. Virtudes, responsabilidade e tecnologia”.

Júri:

André Abrantes da Costa defende a dissertação "Computational and validation approaches in proteomics discovery of disease biomarkers".

Júri das provas:

Gonçalo Pimenta Pedro Palmeirim defende a dissertação "The Parental effect in the immune system".

Membros do Júri:

Tânia Filipa Rodrigues Cordeiro defende a dissertação "Identificação de substâncias dopantes em fluidos biológicos de atletas por LC-MS: definição de critérios de identificação e avaliação da incerteza do exame".

Com Dieter Mersch (ZHdK, Suiça), Hanns Holger Rutz (KUG/IEM, Austria) e Miguel Marques Cardoso.

Entrada livre, mediante inscrição prévia.

Rodrigo Daniel Garrilha Santos defende a dissertação "Construction of machine learning models to predict pharmacology properties of molecules".

Júri das provas:

Por Tom Sutherland (Grupo de Física Matemática).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da palavra "AmeriChristmas" sobre um fundo encarrnado

O concerto conta com a presença da Orquestra Académica da Universidade de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa

A Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, a Universidade Católica Portuguesa, o Fórum Oceano e a Sociedade de Avaliação Estratégica e Risco lançaram em 2015 o consórcio MARE STARTUP destinado a promover o empreendedorismo e inovação empresarial no Mar,

Miguel Ângelo Teixeira Queirós defende a dissertação "Pneumococcal adaptation: from colonization to disease".

Anabela Barreiro Gomes Vilares Bendada Esteves defende a tese "Genetic study of Toxoplasma gondii strains isolated from humans and animals".

Por Ederson Moreira dos Santos (Universidade de São Paulo - São Carlos - Brazil).

Isabel José Capelo Ferreira Nobre defende a dissertação "Formações e classes de Fitting".

Sara Martins Teixeira defende a dissertação "Diagnosis of Inflammatory Rheumatic Diseases: Preliminary Approach by Metabolomics".

Júri das provas:

Catarina Pires de Almeida Rosa defende a dissertação "Bird talk, the soap opera: vocal and behavioural repertoire of a zoo population of rainbow lorikeets (Trichoglossus moluccanus)".

Júri das provas:

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local, orador e entidades participantes)

Por José Díez (Universidad de Barcelona, Espanha).

Cristiana Costa de Almeida defende a dissertação "Previsão de Séries Temporais Financeiras: Uma Abordagem com Long Short-term Memory Deep Neural Networks".

Diogo Domingues Ferreira defende a dissertação "Avaliação e otimização da incerteza de constantes cinéticas de fotodegradação determinadas pelo Método de Monte Carlo".

Membros do Júri:

Miguel Simões Nunes defende a dissertação "Understanding the differentiation process of western Mediterranean butterflies: the case studies of Lycaena and Melanargia".

Júri das provas:

Por Rogério Henriques (Presidente da Multicare).

Por Joana Portugal Pereira (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Imperial College London e IPCC).