Lisbon Webinar in Analysis and Differential Equations

New Gagliardo-Nirenberg inequalities and applications to biharmonic NLS

Sala P3.10, Instituto Superior Técnico (com transmissão via Zoom)

Por Rainer Mandel (Karlsruher Institut für Technologie).

We present new existence results for nontrivial solutions of some biharmonic Nonlinear Schrödinger equation in $\mathbb{R}^N$ that are based on a constrained minimization approach. Here the main difficulty comes from the fact that spherical rearrangements need not decrease the energy so that more sophisticated arguments are needed to overcome the lack of compactness. A new and intrinsically motivated tool is given by a new class of Gagliardo-Nirenberg inequalities where, essentially, the Laplacian in the classical Gagliardo-Nirenberg inequality is replaced by the Helmholtz operator. Having explained the relevance of such inequalities for our analysis, we comment on their proofs and related questions from Harmonic Analysis. Finally, we shall mention a symmetry-breaking phenomenon related to our results that was recently observed by Lenzmann and Weth. Accordingly, the talk covers topics from the Calculus of Variations as well as Harmonic Analysis or, more specifically, Fourier Restriction Theory.

Transmissão via Zoom.

The Lisbon Webinar in Analysis in Differential Equations is a joint iniciative of CAMGSD, CMAFcIO and GFM, three research centers of the University of Lisbon. It is aimed at filling the absence of face-to-face seminars and wishes to be a meeting point of mathematicians working in the field.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Neuroscience and Neuromodeling Seminar, por Athanasios Vourvopoulos (LaSEEB, ISR, IST-ULisboa).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Jonathan Hollar (LIP).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Logótipo do evento

The main goal of this annual conference is to expose students, engineers, scientists and the overall academic and scientific communities to the greatest recent advances in the fields of Technology, Health and Biomedical Engineering taking place in some of the most prestigious research institutions.

Banner do evento

Visionamento do filme "A Febre das Partículas", seguido de debate.

Seminário no âmbito da unidade curricular “Impacto Ambiental e Análise de Ciclo de Vida”, por Paulo Silva (Valorpneu).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Daniel Passos

(CFTC, Lisbon University).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por James Ladyman (University of Bristol).

Logótipo da iniciativa, sobre imagem alusiva à cibersegurança

A ciência rege-se por diferentes escalas de tempo. Diferentes áreas do conhecimento estudam processos a diferentes escalas: dos nanossegundos aos milhões de anos. Quais são os Andamentos da Ciência?

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.