IDL Meetings

The influence of melting on the thermo-chemical evolution of rocky planets’ interiors

Sala 1.1.36, FCUL, Lisboa
IDL

Por Diogo Lourenço (Institute of Geophysics, Department of Earth Sciences, ETH Zurich).

Melting has always been present throughout the history of the Earth, and especially early in its evolution. However, many unknowns still remain regarding its role in the dynamics of our planet. In this presentation I will show results that contribute to the developing understanding of the effects of melting on the thermo-chemical evolution of rocky bodies, with a special focus on the history of Earth, from its molten early days (magma ocean stage) to the present solid-state convection and plate tectonics. To achieve this, I performed numerical simulations of global mantle convection, and combine the numerical results with insights from scaling analysis to explore some fundamental aspects of the effects of melting on the thermo-chemical evolution of terrestrial bodies. I applied the models to investigate (i) how does melting-induced crustal production affects the interior state and surface behaviour of an Earth-like planet, (ii) the effects of intrusive versus extrusive magmatism on the surface tectonics and mantle cooling of a terrestrial planet, and (iii) the evolution of the Earth from a molten initial state to present-day solid-state convection and plate tectonics.

Results show that (i) melting-induced crustal production helps plate tectonics on Earth-like planets by strongly enhancing the mobility of the lid, replacing a stagnant lid with an episodic lid, or greatly extending the time in which a smoothly evolving mobile lid is present; (ii) high intrusion efficiencies (i.e. dominance of intrusion versus extrusion) lead to a new tectonic regime, named “plutonic-squishy lid”characterised by a set of strong plates separated by warm and weak regions generated by plutonism, and can cool the mantle more efficiently than volcanic eruptions for planets with no subduction in their history; (iii) for the early evolution of the Earth, results show rapid cooling and crystallisation until the rheological transition (transition to a solid-dominated regime with completely different properties and dynamics) then much slower crystallisation, large-scale overturn well before full solidification, and the formation and subduction of an early crust while a partially-molten upper mantle is still present. Then, the planet transitions to a mostly-solid-state long-term mantle convection and plate tectonics or an episodic-lid regime.

14h00
IDL - Instituto Dom Luiz

Formação modular de 13 de abril a 11 de maio - produção em permacultura.

Atividade no âmbito da Semana sobre Espécies Invasoras: Portugal & Espanha 2024, assinalada pela SPECO - Sociedade Portuguesa de Ecologia.

Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Páginas