Encontros Scientia

Research, management and science communication: how they all fit in cork oak woodlands

Sala 6.2.51, FCUL, Lisboa

Ana Isabel Leal
Post-doc researcher at cE3c (Conservation Ecology Group) and Centro de Ecologia Aplicada “Prof. Baeta Neves”/InBio

Much of the western Mediterranean region is covered by an extensive agro–silvo–pastoral land-use system dominated by holm oak Quercus ilex or cork oak Quercus suber known as montados in Portugal and dehesas in Spain. These semi-natural systems are mostly used for agriculture, forestry and grazing, and are recognized as an excellent example of balance between socio-economic development and biodiversity conservation.
In the case of cork oak montados its economic value mostly derives from the extraction of cork, mainly use for the production of bottle stoppers. In addition to their economic value, cork oak montados also provide important ecosystem services and are of key importance for a wide range of taxa, including an enormous variety of vertebrates, as birds.
In a system that depends on human use and correct management, scientific information is essential to conciliate economic productivity with a high biodiversity value, and thus maintain its long term viability. In this context, it is particularly important to find answers to research questions that link management practices with biodiversity. For example, what is the impact of commercial cork extraction on birds? Or, does canopy pruning affects foliage-gleaning birds? And how can we manage heterogeneity to improve woodland landscapes for biodiversity?
These and many other issues have been addressed in the more than 1000 scientific papers that focus on cork oak. However, have these papers explicitly addressed the relevant management consequences of their results? And are landowners and forest managers aware of them? Science can make a difference in montados management and conservation, but to potentiate that it is now essential to invest in the synthetization of the results of existing studies. In addition, it is essential to disseminate the existing knowledge to incorporate science in the decision making process and thus contribute to the long-term sustainability of montados. These are now the main focuses and challenges of my post-doc!

12h00-13h00
cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia - Especialidade de Biologia Molecular), por Zohra Gulzar Lodhia.

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Mathematical Logic Seminar, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin, Lyon 3, France).

Título/data/local/orador do evento

Lisbon AI Seminar, por Francisco Laranjinha (CFCUL/RG2).

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

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