Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga

Putting Astronomy into Practice: Alfonsine Canons in Late Medieval Italy

Videoconferência

Por Nick Jacobson (University of Wisconsin-Madison).

Since at least as early as the 1320s, the astronomical tables calculated for the city of Toledo and composed at the court of King Alfonso X (el Sabio) had circulated in the major centers of learning in Western Europe along with canons of instruction for their use. In the fourteenth century, these Alfonsine canons mainly focused on finding true planetary positions in longitude, but over time compilers of canons expanded these texts to devote more attention to finding what were called planetary "passions" or "accidents." By looking at some common features of these canons on "passions," I will argue that late medieval compilers in Italy often expanded their canons to include new calculating programs, often with table sets specifically tailored to address these interests.  I will highlight some of these new calculating programs, and offer some thoughts on how professional interests in astral medicine and astrology likely spurred on their development.

Nick Jacobson is a historian of science with research interests in the history of astronomy and cartography, as well as the application of new tools of practical mathematics to a number of arts and sciences across multiple cultures in the late medieval period. In 2018, he received his PhD from the University of Wisconsin-Madison with his thesis The Ends and the Means: Trans-Mediterranean Networks of Calculation and the Rise of the Practical Moral Sciences in Latin Europe (1100-1300). Since 2019, he has worked in collaboration with researchers on the ERC-funded ALFA project to study Alfonsine astronomy and its scientific and cultural influence in Western Europe from the 13th to 16th centuries. He is currently an instructor in the history of science program at the University of Wisconsin-Madison.


Transmissão via Zoom.

18h00
CIUHCT - Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia
Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Título/data/local/oradores do evento

Join us for ‘Shaping Tomorrow’s Intelligence’ where we will discuss some of the important choices we have in determining the future of AI.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia - Especialidade de Biologia Molecular), por Zohra Gulzar Lodhia.

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Mathematical Logic Seminar, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin, Lyon 3, France).

Esta atividade insere-se no projeto INVASIVES, desenvolvido por uma equipa de investigadores de Ciências ULisboa.

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título/data/local/orador do evento

Lisbon AI Seminar, por Francisco Laranjinha (CFCUL/RG2).

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Páginas