PhD in Informatics Seminar

Recommender systems for scientific items: a Sequential Enrichment (SeEn) approach

Transmissão através de Videoconferência

Por Márcia Barros.

Databases for scientific entities, such as chemical compounds, diseases and astronomical objects, are growing in size and complexity, reaching billions of items per database. Researchers need new and innovative tools for helping them to choose relevant items. In this work, we propose the use of Recommender Systems (RS) approaches coupled with scientific literature processing and deep learning to address this challenge.
In previous work, we developed a methodology called LIBRETTI - LIterature Based RecommEndaTion of scienTific Items, whose goal is the creation of <user, item, rating> datasets, related with scientific fields. These datasets are created based on the major resource of knowledge that Science has: scientific literature. The first case studies conducted with LIBRETTI were in the fields of Astronomy and Chemistry, having as items open clusters of stars and chemical compounds, respectively. More recently, LIBRETTI methodology was applied to phenotypes, diseases, and gene terms, particularly related to the COVID-19 disease. With these datasets available, we developed a hybrid recommender model suitable for implicit feedback datasets and focused on retrieving a ranked list according to the relevance of the items, for recommending chemical compounds.
However, we know that science is mutable along the time, and relevant items in the past may not be relevant for a user anymore. Thus, we are now working on the recommendation of scientific items taking in account the time when each preference was published. Instead of <user,item,rating>, we are considering the sequence of scientific entities a user had interest along a time period and trying to predict the best next entity for this user.
For this end we are working in a sequential enrichment method, called SeEN, which consists of introducing in the sequence of each user the n most similar items to the one’s the user already saw. This enriched sequence is then considered as the input for state-of-the-art collaborative-filtering sequence-aware recommendation algorithms, such as BERT4Rec, improving the results when compared with the original sequence.

More information: https://moodle.ciencias.ulisboa.pt/course/view.php?id=2964#section-6


Transmissão em direto via Zoom.

12h00
Ana Quintans

Concerto no âmbito do programa Música na Universidade de Lisboa.

Vista a partir de cima de pessoas a trabalharem sobre uma mesa de madeira

CIÊNCIAS desenvolve um conjunto de atividades de apoio aos Doutorandos, periodicamente enquadradas no âmbito do PhD Support Programme.

Conversa com Cristina Luís (investigadora no CIUHCT - Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia / Ciências ULisboa).

Esta formação é oferecida como oportunidade de aprender sobre sustentabilidade do corpo à comunidade e ao ecossistema, perante uma situação global desesperante, sonhando utopicamente com futuros mais justos e equitativos. 

O evento reunirá alunos de Ciências ULisboa e do ISCAL, proporcionando-lhes uma oportunidade única para apresentarem e defenderem os seus projetos empreendedores num formato de pitch.

Palestra de divulgação das atividades e oportunidades do IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers).

Fotografia de Chapim-azul

The goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Susana Barbosa (INESC TEC, Porto, Portugal).

Logótipo CQE Days 2025

O encontro tem como objetivo divulgar e promover os resultados da investigação produzidos nos dois pólos do Centro de Química Estrutural (CIÊNCIAS e IST), estimulando a criatividade, o trabalho interdisciplinar e o espírito científico.

Seminário de Lógica Matemática, por Eduardo Magalhães (Universidade do Porto).

Mão a segurar em globo de vidro

Curso acreditado pelo CCPFC para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 230, 420, 510, 520 e 560, com candidaturas até 30 de abril.

The aim of this event is to illustrate the importance of interdisciplinarity. To do so the meeting will bring together researchers from different areas who work in interdisciplinary fields within Ciências ULisboa

Seminário de Geometria e Física, por Tomás Inácio (FCUL, Universidade de Lisboa).

Cardume

Seminário Doutoral I (Doutoramento em Biologia), por Eduardo Miguel Onofre Feijão.

“Coroa de Flores” cósmica

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Federica Loiacono (INAF OAS Bologna, Italy).

Logótipo do LIP Summer Internship Program

Um programa destinado a estudantes de Física e Engenharia com interesse em investigação científica e tecnológica, com candidaturas até 15 de maio (nova data).

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por João Pedro Ramos (Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por João Amaral (Department of Physics and CICECO, University of Aveiro, Portugal).

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Wladimir Neves (Universidade Federal do Rio de Janeiro).

Título/data/local do evento, logótipos das entidades organizadoras e fotografia de peixe

The event aims to facilitate the exchange of information and knowledge among professionals to advance the understanding, collaboration and capabilities of aquaculture to respond to the impact of climate change in a rapidly changing global environment.

Composição do logótipo da ULisboa e de representação do rosto humano à base de relógios

22 de maio - dois dos doze finalistas da competição são alunos de CIÊNCIAS.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Leonid Berlyand (Penn State University).

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Pier-Stefano Corasaniti (Observatoire de Paris-Meudon, France).

Uma oportunidade única para interagir com a comunidade global de computação científica, com inscrições (preço reduzido) até 02 de maio.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

Páginas