Seminário no âmbito do projeto MEDEA-CHART|CIUHCT

Was the Earth Round in 1500?

Sala 8.2.14, FCUL, Lisboa
Seminário no âmbito do projeto MEDEA-CHART|CIUHCT "Was the Earth Round in 1500?"

Com Joaquim Alves Gaspar, Investigador Principal do CIUHCT.

Abstract: We know from Antiquity that the Earth is round. Not only did the Greeks produced solid arguments that the surface of our planet was curved but also, they estimated its circumference with a remarkable accuracy. The shape and size of the Earth was not, however, a relevant practical subject for the Europeans during the Middle Ages, other than for the sake of intellectual curiosity of astrologers and philosophers. Even after the systematic exploration of the Atlantic began and Ptolemy’s Geography was translated into Latin during the first half of the fifteenth century, the subject remained unimportant for the routine practice of navigation, and nautical charts continued to be constructed exactly as before, on the implicit assumption of a flat Earth. That was not because pilots and cartographers were ignorant about the real shape of our planet but owing, on the one hand, to the relatively small size of the Western world and, on the other, to the constraints imposed by the navigational methods. In this talk I propose to comment on some episodes and activities of the early modern period, for which the shape and size of our planet were critically relevant. These include the practice of navigation, the construction of maps and charts, as well as the strategic initiatives of the European crowns who wished to enlarge their domains and explore the wealth of the newly discovered lands.


Bionote

Joaquim Alves Gaspar is the lead researcher of the Medea-Chart Project. Retired officer of the Portuguese Navy, specialist in Navigation, master in Physical Oceanography and doctor in Geographical Information Systems. Has been dedicated to the history of nautical cartography since 2005. His research will mostly focus on the cartometric analysis and numerical modelling of charts .

10h30
CIUHCT - Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia | projeto MEDEA-CHART
Título/data do curso, logótipos dos organizadores e nome da formadora

This course provides a thorough introduction to the most widely used methods of program evaluation, also known as impact assessment. 

CPS and RDNS Meetup, por Hans P. Reiser (Department of Computer Science, Reykjavík University, Iceland).

Talk @LASIGE, por Fernando Gallego Donoso (University of Malaga, Computational Intelligence in Biomedicine - ICB).
 

Título/data/local da iniciativa, sobre representação de plantas, aves e insetos

Comemorações do 30.º aniversário da VicenTuna - Tuna da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Cromeleque dos Almendres

Sessão no âmbito do ciclo de conversas "Aqui, no Universo", por Fábio Silva e Luís Tirapicos (moderação de Vânia Maia).

This 7th edition will once again gather specialists in the field of Combinatorial Optimization from several countries to present and discuss recent research work.

Título "Bolsas de Doutoramento Unite! ULisboa", logótipos das entidades promotoras e fotografia de jovem investigadora a utilizar um laptop na esplanada de um café

O 3.º concurso decorre até 30 de abril.

Título/data da iniciativa e fotografia de quatro pessoas segurando vasos com plantas

Venha aprender como cultivar um futuro urbano mais sustentável!

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Carlos Pires (Instituto Dom Luiz e Departamento de Engenharia Geográfica, Geofísica e Energia, Faculdade de Ciências, Universidade de Lisboa, Portugal).

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Sophie Jackson (Yusuf Hamied Department of Chemistry, University of Cambridge).

Fotografia de utente a interagir com um médico através de teleconsulta

O workshop, organizado pela redeSAÚDE da ULisboa, pretende explorar de que forma tecnologias de base digital emergentes na área da saúde podem contribuir para o bem-estar e para a melhoria da prestação de cuidados de saúde.

Logótipos do programa, de Ciências ULisboa e do GAPsi

Programa de Intervenção de Carreira.

Estátua representativa da biodiversidade do planeta Terra

Seminários de Tese no âmbito do Doutoramento em Biologia e Ecologia das Alterações Globais.

O encontro reúne cientistas, profissionais e estudantes de diferentes áreas e regiões do país focados em desenvolver a investigação marinha, em linha com a Década da Ciência Oceânica para o Desenvolvimento Sustentável, proclamada pelas Nações Unidas (2021-2030).

Formação modular de 13 de abril a 11 de maio - produção em permacultura.

Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Título e data do evento, inseridos em fotografia de cinco jovens em contexto de investigação

Pré-inscrições já disponíveis!

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

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