Optically heated Janus colloids in a binary liquid mixture

Motility and transient coarsening

Sala 1.4.14, Ciências ULisboa

Por Ania Maciolek (Max-Planck-Institut für Intelligente Systeme and IV. Institut für Theoretische Physik, Universität Stuttgart, Germany / Institute of Physical Chemistry, Polish Academy of Sciences, Warsaw, Poland).

Colloidal particles covered by materials that absorb light receive increasing attention in various fields of research and in many important applications, for example, bio-medical applications. Such particles become hot under illumination by laser. This gives rise to a variety of curious phenomena, which may be of practical use. For instance, an optically heated colloid suspended in a binary liquid mixture may self-propel or, if trapped by a laser beam, it becomes a microscopic engine.

Using a fluid particle dynamics approach we investigate a propulsion mechanism for a gold-capped Janus particle as a function of the wettability contrast between capped and uncapped sides of a Janus particle and of a heating power for symmetric and nonsymmetric binary solvent. We also have immobilized this particle in a narrow channel and studied nonequilibrium dynamics of a binary solvent around it using experiment and theory. Our results demonstrate that a remarkably complex time evolution of the concentration field around the colloid is governed by combined effects of temperature gradient and wettability, and crucially depends on whether the colloid is free to move or trapped. Moreover, we discover an important role of transient dynamics for self-propulsion.

CFTC - Centro de Física Teórica e Computacional
Fotografia de alunos de Ciências ULisboa

03 de outubro, Sala 6.1.36, pelas 15h00.

Cartaz do evento

À conversa com Mário Felício, ex-aluno da Licenciatura em Bioquímica de Ciências ULisboa, atualmente a trabalhar na consultora Deloitte.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.