Rethinking microelectronics roadmap with flexible oxide electronics

Sala 3.2.16, Ciências ULisboa

Por Pedro Barquinha (CENIMAT/i3N, Department of Materials Science, NOVA School of Science and Technology - FCT-NOVA and CEMOP/UNINOVA, NOVA University Lisbon, Campus de Caparica, Portugal).

With the current constraints on assuring supply of microelectronic chips and on technological/ physical limitations to further miniaturize existing Si-based transistors, the world is looking for alternative approaches to revolutionize electronics. Thin-film transistors (TFTs) have been fueling flat panel display industry for the last 3 decades, and with oxide semiconductors enabling a combination of good electrical performance, low-temperature/large area fabrication and even optical transparency, academics and industry are pushing the boundaries for these devices and taking them to applications beyond displays. Indeed, oxide TFTs are now finding their application space in multiple domains: from low-transistor count flexible circuits that can be seamlessly embedded into everyday objects, to high-density circuits with sub-10 nm gate lengths, where arguments such as compatibility with non-planar device structures (e.g., gate-all-around) and extremely low off-currents turn the technology very appealing for a new wave of electronic applications, where sustainability and high-performance can mutually exist.

For the last two decades, Materials Research Center at NOVA School of Science and Technology (CENIMAT, FCT-NOVA) has been exploring oxide semiconductors and taking them toward flexible TFT and circuit integration, always making use of sustainable materials and large-area scalable processes. This presentation will thus cover an overview of flexible electronics and multiple application concepts being explored at CENIMAT with oxide TFTs, such as multifunctional electronic textiles, targeting revolutionary applications on smart homes and IoT, energy management circuits to deploy energetically self-sustainable platforms in remote locations, and flexible ionizing radiation detectors, targeting uses in radiotherapy or even aerospace environment.

CFTC - Centro de Física Teórica e Computacional
Pormenor de homem a folhear um livro

M50 - Programa de Formação Universitária para Maiores de 50 anos.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Pedro Jorge (Departamento de Física, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, and Centro de Fotónica Aplicada do INESC TEC, Portugal).

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Ana Sofia Lopes.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Bruno Santos (Stockholm University, Sweden).

Fotografia de sinal identificativo de vinha

Apresentação de candidaturas até 28 de fevereiro.

Fotografia de árvores sem folhas e de bancos de jardim

Estudantes de pós-graduação em Matemática da Faculdade de Ciências da ULisboa falam, de forma descontraída e informal, sobre o seu trabalho.

Hi-Phi Seminar, por Ana Simões (CIUHCT/Ciências) e Ana Matilde Sousa (CIEBA/FBAUL).

Iconografia representando um casal masculino/feminino e diversas áreas científicas

A maior feira de Mestrados e Pós-Graduações, agora também no Algarve.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Carlota Andrés  (LIP).

Conferência do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia, por Luís Campos Ribeiro (CIUHCT, Ciências ULisboa).

Título/data/local do evento, logótipo do projeto e fotografia da oradora

Seminário TWIN2PIPSA, por Sophie Jackson (Yusuf Hamied Department of Chemistry, University of Cambridge).

Mathematical Logic Seminar, por Maria Osório Costa (CMAFcIO, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Theory of Computing Seminar, por Mateusz Skomra (LAAS/CNRS).

Título do evento, sobre uma fotografia do Large Hadron Collider

The objective of the course is to introduce the physics, analysis methods and results on the physics areas covered by the LHC experiments.

Seminário Conjunto CFCUL / Rede Ibérica de Filosofia das Ciências, por Saúl Pérez-González (Universidad de Valencia).

Colóquio de Matemática, por José Francisco Rodrigues (DM-Ciências ULisboa).

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Susana Martins.

Título/data/local do evento e logótipos dos organizadores

O Departamento de Matemática e o Núcleo de Estudantes de Matemática e Matemática Aplicada associam-se às celebrações do Dia Internacional da Matemática.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Gustavo Soutinho (Faculdade de Economia da Universidade do Porto - FEP e Instituto Superior de Saúde Pública da Universidade do Porto - ISPUP).

Logótipo do Dia Internacional da Matemática, sobre um fundo branco

Atividades a decorrer em Ciências ULisboa nos dias 13 e 14 de março.

Mão humana a interagir com um ecrã virtual

Novos prazos de submissão de candidaturas a projetos IC&DT e PeX.

Fotografia de participantes numa anterior edição da Jobshop Ciências

O maior evento de empregabilidade de Ciências, a decorrer nos dias 09 e 10 de abril.

23 de abril de 2024 assinalamos o 113.º aniversário da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Título e data do evento, inseridos em fotografia de cinco jovens em contexto de investigação

Pré-inscrições já disponíveis!

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.