Encontros Scientia

Earth System Dynamic Intelligence with Quantum Technologies

Seeing the “Invisible”, Predicting the "Unpredictable" in a Critically Changing World

Transmissão através de Videoconferência

Por Rui A. P. Perdigão (EChanges - Chair Professor and Head of the Met Institute for Complex System Science, Vienna, Austria / NORA Climate Dynamics and Complexity Chair, Vienna, Austria & Princeton NJ USA / CCIAM coordinator at cE3c, Lisboa, Portugal).

The present communication embarks on a frontier journey articulating two of our flagship programs - “Earth System Dynamic Intelligence” and “Quantum Information Technologies in the Earth Sciences” - to take the pulse of our planet and discern its manifold complexity in a critically changing world.

Going beyond the traditional stochastic dynamic, information theoretic, artificial intelligence, mechanistic and hybrid approaches to information and complexity, the underlying fundamental science ignites disruptive developments empowering complex problem solving across frontier natural, social and technical geosciences.

Taking aim at complex multiscale planetary problems, the roles of our flagships are put into evidence in different contexts, ranging from I) Interdisciplinary analytics, model design and dynamic prediction of hydro climatic and broader geophysical criticalities and extremes across multiple spatiotemporal scales to II) Sensing the pulse of our planet and detecting early warning signs of geophysical phenomena from Space with our Meteoceanics QITES Constellation, at the interface between our latest developments in non linear dynamics and emerging quantum technologies.

Transmissão em direto via Zoom.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Evento cancelado.

Banner do concurso (inclui fotografia apresentada numa anterior edição)

Candidaturas até 30 de setembro de 2022.

Banner do evento

Evento no âmbito do Ciclo de Conferências "Conversas à 6.ª", promovido pela redeMOV da Universidade de Lisboa.

Logótipo da Noite Europeia dos Investigadores 2022, sobre um fundo verde

O Museu Nacional de História Natural e da Ciência e o Jardim do Príncipe Real recebem a grande festa da ciência.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.