RSS Meetup

Propositions-as-Types and Shared State

Sala 6.3.27, Ciências ULisboa
Título, data, orador e localização do evento

Por Pedro Rocha (NOVA LINCS, FCT/NOVA).

Modern software construction depends on imperative state, state sharing, and concurrency. Still, safely programming with state, aliasing and concurrency has always been considered a significant challenge. While the foundation of type systems for the functional core of programming languages often builds on the proposition-as-types correspondence, automatically ensuring strong safety and liveness properties, imperative features have mostly been handled by extra-logical constructions. In this work, we develop a principled integration of shared mutable state into a propositions-as-types linear logic interpretation of a session-based concurrent programming language. Our system crucially builds on the integration of nondeterminism and sharing, inspired by logical rules of differential linear logic, and ensures session fidelity, progress, confluence and normalisation, while being able to handle first-class shareable reference cells storing any persistent object. We illustrate the expressiveness of our language with examples highlighting detailed features, up to simple shareable concurrent ADTs. This is joint work with Luís Caires.

Bio: Pedro is a final-year PhD student, supervised by Luís Caires, in Computer Science at the NOVA School of Science and Technology / NOVA LINCS. Pedro got his Master in Electrical and Computer Engineering from Faculty of Engineering of University of Porto (FEUP). He won the prize Asea Brown Boveri, granted to the student with the highest rank dissertation of FEUP, and merit scholarships attributed during the years 2010-2012, granted to the top 12 students of the University of Porto. Before enrolling in the PhD program he worked for 2 years with Synopsys as an R&D engineer.

LASIGE

Celebrating Pedro Duarte's 60th birthday.

Fotografia de campo agrícola e parque eólico

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de trator em campo agrícola

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia representativa de agricultura sustentável

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de pessoa a pegar num Ouriço-do-mar

Seminário de Pós-Graduação no âmbito do Doutoramento em Biologia, por Inês Ventura.

As Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica estão abertas a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de diversas informações

Concerto solidário a favor da Associação Portuguesa Contra a Leucemia.

Logótipo da Comissão Europeia e iconografia associada ao Horizon Europe

1.ª edição do curso Horizon Europe, para candidaturas futuras a projetos colaborativos - manifestações de interesse até 05 de setembro de 2022.

Título do evento e iconografia relacionada com a ciência e a saúde

O workshop visa sensibilizar jovens, adultos e idosos para a importância do movimento induzido pela música na saúde e na qualidade de vida sustentável.

Banner do concurso (inclui fotografia apresentada numa anterior edição)

Candidaturas até 30 de setembro de 2022.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Programa a disponibilizar.