Encontros Scientia

FRISCO: Assessing and managing post-fire risk of water quality contamination

Sala 2.2.14, Ciências ULisboa (com transmissão via Zoom)
Fogo florestal

Por Joana Parente (cE3c - Environmental Stress & Functional Ecology).

Fires can change vegetation cover and soil properties, often enhancing surface runoff and sediment transport processes. The ash produced can also be mobilized and contaminate downstream water bodies with fine sediments, heavy metals, nutrients, and organic carbons. Moreover, mobilized ashes can deposit in streams and reservoir beds and be resuspended for years after the fire, prolonging the disruption of urban supplies in time. Forest and water managers can take some steps to manage these risks, including preventive forest management planning and contingency planning for emergency interventions in the burnt areas themselves and at the treatment plants. However, the variables to quantify these risks are generally poorly quantified in most fire-prone watersheds.

In the project FRISCO, we tried to assess the issues surrounding the assessment of the post-fire risk of water quality contamination in Portugal. This presentation will provide an overview of the main outputs of FRISCO liked: (i) what are the most important fire and post-fire conditions leading to fire-induced water contamination events; (ii) an index of risk of water contamination. This project provides a blueprint for how several issues about water contamination can be addressed by water managers in fire-prone watersheds.

Transmissão via Zoom (pw: scientia).

cE3c Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Título/data/local do evento, sobre representação histórica da cidade de Lisboa

Um projeto que torna acessível a um público alargado a investigação desenvolvida no Centro Interuniversitário da História da Ciência e da Tecnologia (CIUHCT).

Colóquio de Matemática, por Giulio Ruzza (Universidade de Lisboa).

Geometry and Physics Seminar, por Sean Lawton (George Mason Univ.).

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Mini-Course, por Mahir Bilen Can (Tulane Univ, USA).

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Lisbon AI Seminar, por Klaus Gärtner (CFCUL/RG2).

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!

Título/data/local do evento e representação do cérebro humano

O maior evento anual na área da ciência e da tecnologia em Portugal.

Candidaturas até 19 de junho.

The topics of the conference include (but are not limited to) classical and quantum integrable systems, complex geometry of moduli spaces, automorphic forms and their applications to number theory.