Seminário

High accuracy capillary network representation in digital rock reveals permeability scaling functions

Transmissão através de Videoconferência

Por Rodrigo F. Neumann (IBM Research, Rio de Janeiro, Brasil).

Permeability is the key parameter for quantifying fluid flow in porous rocks. Knowledge of the spatial distribution of the connected pore space allows, in principle, to predict the permeability of a rock sample. However, limitations in feature resolution and approximations at microscopic scales have so far precluded systematic upscaling of permeability predictions. Here, we report fluid flow simulations in pore-scale network representations designed to overcome such limitations. We present a novel capillary network representation with an enhanced level of spatial detail at microscale. We find that the network-based flow simulations predict experimental permeabilities measured at lab scale in the same rock sample without the need for calibration or correction. By applying the method to a broader class of representative geological samples, with permeability values covering two orders of magnitude, we obtain scaling relationships that reveal how mesoscale permeability emerges from microscopic capillary diameter and fluid velocity distributions.

Transmissão via Zoom.

CFTC - Centro de Física Teórica e Computacional

Uma história divertida para os mais novos, cuja venda reverte 1€ para o Grupo Lobo.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Cartaz do evento

À conversa com Mário Felício, ex-aluno da Licenciatura em Bioquímica de Ciências ULisboa, atualmente a trabalhar na consultora Deloitte.

Fotografia de alunos de Ciências ULisboa

03 de outubro, Sala 6.1.36, pelas 15h00.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.