Reasoning Seminar

On Knowing What Something Is: Towards an Account of Concept Attributions

Sala 3.1.08, FCUL, Lisboa

Por André Abath (Universidade Federal Minas Gerais Belo Horizonte).

In recent years, attributions of knowledge-wh—knowledge who, what, when, where, which, why etc.—have attracted much attention from philosophers and linguists alike, with many arguing that a unified linguistic account of these attributions can be given (Karttunen, 1977; Groenendijk & Stokhof, 1982; Schaffer, 2007). These attributions have also attracted attention from those interested in the debate surrounding states of knowing how, such as Stanley and Williamson (2001), who have tried to show that the nature of these states can be clarified by unifying attributions of know-how with those of knowledge-wh. In this talk, I will try to show that existing accounts of knowledge-wh can also throw light in a different philosophical debate, that concerning concepts. More specifically, I will try to show that there is much to be gained by analyzing direct concept attributions in terms of attributions of a kind of knowledge-wh, the knowledge of what something is. Thus, a direct concept attribution, such as

(1) Jane has the concept of a jaguar, is to be analyzed in terms of
(2) Jane knows what a jaguar is.

Once we do so, the accounts of knowledge-wh available in the literature can help us to provide a framework for a systematic treatment of concept attributions. Given that any such treatment is lacking in the literature, this is of interest in itself. But I will also try to show that issues related to concept possession and concept learning can also be clarified by the account of concept attributions to be sketched here.

Organização: António Zilhão.

CFCUL

Por Denis Bonheure (Université Libre de Bruxelles).

Ilustração do livro "Plasticus maritimus, uma espécie invasora" - Autores: Ana Pêgo e Isabel Minhós Martins - Ilustrações: Bernardo P. Carvalho - Editora: Planeta Tangerina

Plasticus maritimus é o "nome científico" de uma "espécie exótica marinha" que tem proliferado em todos os oceanos e praias do mundo.

Por Raul Costa Pereira (McMaster University, Canada; EE /cE3c).

A iniciativa conta com a participação de Henrique Leitão (Ciências ULisboa).

As provas, requeridas por Miguel Brás de Carvalho, decorrem nos dias 17 e 18 de outubro de 2019.

No dia 18 de outubro, será apreciado o sumário do seminário/lição com o título "Statistical modeling of extremes".

Por Anthony Davison (Ecole Polytechnique Fédérale da Lausanne (EPFL)).

nformações relativas ao evento (título, data, hora, local, orador), sobre um fundo azul

Ao longo dos últimos anos tem-se assistido a um interesse crescente pelo uso de veículos robóticos para o estudo e preservação dos oceanos.

Logótipo EIT Health, sobre um fundo branco

Apresentação dos trabalhos realizados, nas empresas, pelos alunos do módulo EIT Health.

Por Ana Margarida Melo (Univ. de Roma e Univ. de Coimbra).

Mafalda Soares Ferreira Pinto de Pádua defende a dissertação "Study of the effects of the culture condition in the permeation of reconstructed human skin".

Júri das provas:

A iniciativa conta com a participação de Diana Prata (Instituto de Biofísica e Engenharia Biomédica, FCUL / King’s College, London UK / ISCTE, Lisbon, Portugal), que irá debater o tema "The neurobiology of morality: the role of oxytocin".

Por Diogo Antunes (NOS).

Como construir um ecossistema analítico na gestão de recursos humanos que permita evoluir a geração de insights de suporte à tomada de decisões estratégicas.

Logótipo da IAESTE, acompanhado de imagens de jovens

Interessado em realizar um estágio extracurricular a nível internacional?

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA)

Sean Dougherty, diretor do Observatório ALMA, encontra-se de visita ao Centro Português de Competências para o ALMA (PACE) e realizará um seminário extraordinário em Ciências ULisboa, inserido no ciclo de seminários do Departamento de Física.

Imagem ilustrativa do Mestrado em História e Filosofia das Ciências

Por Miguel Cardador Teixeira.

Tema da Tese "A Coleção Portela-Gomes: Práticas, Pessoas e Instituições de Medicina e Saúde em Portugal e Angola, 1960-1970".

Por Hugo Tavares (CMAFcIO e FCUL).

Cartaz do Colóquio de Matemática

João Miguel Vila Antunes defende a dissertação "A Chatbot for Automatic Question Answering in the Information Technology Domain”.

Por Saghir Bashir (Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa).

Creative Minds Contest- Sciences Research Days 2019

Ciências welcomes multidisciplinary groundbreaking research ideas.
Those that you never dared to suggest! And those you are asking collaboration for.

Por Lifeng Liu (Investigador do International Iberian Nanotechnology Laboratory).

Advanced water splitting catalysts

Por Helena Serrano (eChanges-cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais / grupo eChanges - Ecology of environmental Changes).

Por Lucio Boccardo (Sapienza Università di Roma).

Pedro Delgado Coelho defende a dissertação "Análise Geográfica dos Custos em Saúde".

Orientação: Maria Teresa Alpuim, Marli Andreia Monteiro de Amorim