Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Bioinformatics analysis of biological sequences

FCUL, Lisboa
cE3c

There are thousands of totally sequenced genomes freely available in the Internet. The number keeps on growing as at least one genome sequence is released every day. Large-scale sequencing requires bioinformatics analysis, whose algorithms will be the aim of this course, and that underlie the generation of reliable databases. Algorithms are also the basis of reliable sequence databases generation. An intelligent analysis of these databases allows the extraction of information and scientific knowledge. One of the most used tools for data mining is the software for the analysis and comparison of amino acids and nucleotide sequences that allow the identify and search for similarity. This course is aimed at researchers, molecular biology students, and health professionals who want to learn how to perform data mining of nucleic acids and proteins sequences to discover biological knowledge, or to implement new laboratory techniques in molecular biology, research or diagnostics.

Date: October 23rd, 2017 to October 27th, 2017
Deadline for Applications: October 2nd, 2017

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Por Alberto Saldaña (Karlsruher Institut für Technologie).

Esta palestra encerra o 5.º Encontro Nacional de Espectrometria de Massa e será aberta a quem desejar assistir.

Exposição comissariada pela investigadora Ana Duarte Rodrigues (CIUHCT) e que aborda o trabalho desenvolvido pelo pelouro dos Passeios, Jardins e Arvoredos da Câmara Municipal de Lisboa por volta de 1875, a p

Inês Pinto Gouveia apresenta a dissertação "Non-intrusive Observation and Runtime Verification of Cyber-Physical Systems".

Luis Miguel dos Santos Vilar Ferreira apresenta a dissertação "A multi-level model for risk assessment in SIEM".

Por Alexander Usvyatsov (Universidade de Lisboa, CMAF-CIO).

O Desafio Societal 1 do Horizonte 2020 - “Saúde, alterações demográficas e bem-estar” - conta com um orçamento 2.000 M€ para o financiamento de projetos na área da saúde entre 2018 e 2020.

A cerimónia contará com as contribuições de José Artur Martinho Simões, Diretor da Faculdade de Ciências, Professora Maria Isabel Fraga Alves e Professor Luís Correia, bem como dos homenageados, Professora Ivette Gomes e Professor Helder Coelho.

Por Jorge Buescu (Departamento de Matemática, FCUL).

As provas, requeridas por Pedro Miguel Nunes da Rosa Dias Duarte, decorrem nos dias 28 e 29 de setembro de 2017.

Dedicada ao tema “SCILIFE - Science in Everyday Life / Ciência no dia-a-dia”, a Noite Europeia dos Investigadores em Lisboa terá lugar no Museu Nacional de História Natural e da Ciência da Universidade de Lisboa.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento a decorrer até 02 de outubro de 2017.

Adaptationism, i.e. the claim that natural selection provides a sufficient explanation for the evolution of most traits, pervades all aspects of biological thinking.

Por Franz Gatzweiler (Executive director of the 10-year global interdisciplinary research programme on “Health and Wellbeing in the Changing Urban Environment: a Systems Approach," created by the International Council for Science (ICSU), and sponsored by the Un

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

Por Artur Tiago Silva (CERIS, Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa).

The European Symposium on Nanofluids (ESNf) will be a series of international conferences to be organized in Europe and the very first one (1st ESNf) will be held in Lisbon, Portugal during 8-10 October 2017.

Os ecossistemas fluviais portugueses são um património natural único, muito rico em espécies piscícolas endémicas, sendo também um recurso fundamental de água doce.

A conferência conta com a participação de Jorge Marques da Silva e Cristina Branquinho, da FCUL.

A iniciativa conta com a participação de Henrique Leitão (FCUL), decorrendo as expressões de interesse até 12 de maio de 2017.

For understanding Nature, modern science has turned to mathematical and physical models that dramatically simplified the complexity of natural phenomena and processes.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 22 de outubro de 2017.

Mais informações disponíveis na página do Programa Doutoral.

No âmbito do projeto Europeu ALTHOUR, a FCUL, em conjunto os seus parceiros da ULisboa e as Universidades de Maastricht, Leuven e Macerata, está a organizar um curso de outono em empreendedorismo, coordenado pelo professor Dominik Mahr da Universidade de Maastricht.