Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Bioinformatics analysis of biological sequences

FCUL, Lisboa
cE3c

There are thousands of totally sequenced genomes freely available in the Internet. The number keeps on growing as at least one genome sequence is released every day. Large-scale sequencing requires bioinformatics analysis, whose algorithms will be the aim of this course, and that underlie the generation of reliable databases. Algorithms are also the basis of reliable sequence databases generation. An intelligent analysis of these databases allows the extraction of information and scientific knowledge. One of the most used tools for data mining is the software for the analysis and comparison of amino acids and nucleotide sequences that allow the identify and search for similarity. This course is aimed at researchers, molecular biology students, and health professionals who want to learn how to perform data mining of nucleic acids and proteins sequences to discover biological knowledge, or to implement new laboratory techniques in molecular biology, research or diagnostics.

Date: October 23rd, 2017 to October 27th, 2017
Deadline for Applications: October 2nd, 2017

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Por Marco Silva Mendes (FCUL).

Por José Espírito Santo (Universidade do Minho).

Beatriz Ferraz Marreiros defende o trabalho de projeto "Uma visão sobre uma forma de retenção de clientes nos seguros automóveis".

Com prémios no valor de 100 mil euros, a competição vai avaliar as ideias e startups com potencial de criação de propriedade intelectual, orientadas para a sustentabilidade e com elevado potencial de crescimento.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 20 de janeiro de 2018.

Mais informações disponíveis em http://biodiv.pt/call-2017-18.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Ludgero Tiago Coelho Alves defende a dissertação "Pricing American-style Options using the Static Hedge Portfolio".

Estes seminários destinam-se à apresentação e discussão de estudos de caso em história de cultura material e coleções científicas, museus universitários e património científico em geral.

A organização da informação referente à produção científica e dos ficheiros que lhes estão associados implica, cada vez mais, a utilização de aplicações que permitam gerir a descrição e o arquivo dos documentos.

Helena Maria Alves Almeida Carvalho defende o trabalho de projeto "Estudo da vinculação de um Cliente Particular a um Banco".

As provas, requeridas por Mário Abel Carreira Gonçalves, decorrem nos dias 25 e 26 de janeiro de 2018.

No dia 26 de janeiro, será apreciado o sumário do seminário/lição com o título "Ciclo do Carbono".

Phylogenetics is one of the scientific areas of Biology that has grown fast and evolved in methodological terms in the last years.

Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystems and their capacity to deliv

Por Jacek Radwan (Evolutionary Biology Group, Collegium Biologicum, Adam Mickiewicz University in Poznań).

Por Cinzia Soresina (CMAF-CIO - Universidade de Lisboa).

On completion of the course, the students shall have acquired the following knowledge and understanding:

Aprender a produzir energia, descobrir como se forma a maior onda surfada em todo o mundo ou perceber como podemos falar com um robô, são apenas alguns dos desafios lançados pela Universidade de Lisboa (ULisboa) aos visitantes da exposição “Descobre a ULisboa”.

2017 was marked by wildfires which ravaged Portugal and other regions around the world. The ash generated by these fires can contaminate downstream rivers and reservoirs, harming aquatic ecosystems and limiting water resources for human use.

Este ano a Faculdade de Ciências da ULisboa vai ser parceira do concurso Famelab Portugal e, pela primeira vez uma das eliminatórias regionais vai ter lugar na nossa Faculdade.

The course starts with a short revision of multiple linear regression and generalised linear models, followed by an introduction to linear mixed effects models and generalised linear mixed effects models (GLMM) to analyse nested (also called hierarchical or clustered) data, e.g

The continuous urban development associated with the growth of the world population has become one of the most important challenges of the present time. Today, cities accommodate more than 54% of the world's population, a proportion that is expected to increase to 70% by 2050.

Por Carlota Simões (DM-FCTUC e Museu da Ciência da Universidade de Coimbra).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Candidaturas abertas até 28 de fevereiro de 2018.