Seminário de Astro-tecnologia

Indiana Jones and where to find relic galaxies

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por Fernando Buitrago Alonso (IA).

Abstract: There are galaxies that remain untouched since the high-z Universe. These objects, the so-called relic galaxies, are several times more massive than our Milky Way but with much smaller sizes, and containing very old (>10 Gyr) stellar populations. For the very few of them already found and analysed, they seem to host "too heavy" central super massive black holes, also displaying an overabundance of low mass vs high mass stars and retaining their primeval morphologies and kinematics. How did they survive until the present day? Simulations predict that they live in galaxy overdensities whose large internal random motions prevent galaxies from merging. However, we have not yet determined observationally neither the environments these galaxies inhabit nor how many there are (their number densities). I am participating in the GAMA survey, that allows us to conduct a complete census of this elusive galaxy population, because of its large area and spectroscopy. After inspecting hundreds of square degrees of the sky using the deepest photometric images, we have identified 29 of these unique relics in the nearby Universe (up to 1500 Mpc distance), that are true windows to the ancient Universe. I will present the first paper about this exceptional sample, describing its properties and highlighting the fact that while some of galaxies seem to be satellites of bigger objects, others do not reside in clusters, at odds with the theoretical expectations.

Departamento de Física / CENTRA-Ciências - Centro de Astrofísica e Gravitação

Luís Augusto Pipa Carvalho defende a dissertação "Supporting homeless people with IVR systems".

Por Jiří Lipovský (Department of Physics, Faculty of Science, University of Hradec Kralove).

Por Luís Sampaio.

Por Pedro Patrício (CFTC, ULisboa).

Por Jorge Achcar (Medical School, Universidade de São Paulo).

Ciência e Império

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Astronomia aplicada: O cálculo da Páscoa, a reforma do calendário, os lunários e os livros de marinharia dos séculos XV e XV

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Por Mónica Cunha (Investigadora do INIAV IP, membro integrado do cE3c - CSES group, membro colaborador do BioISI, Professora Convidada da FCUL).

Programa Doutoral Plants for Life

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 24 de janeiro de 2019.

Mais informações disponíveis na página do Programa Doutoral.

Conferências CIUHCT "Ciência, indústria civil e exército em Espanha: o caso da Guerra do Rif (1921-27)"

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizado anualmente pelo CIUHCT acerca de assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

Noites no Observatório "Planetas ao som das estrelas"

Quando olha para o céu noturno, sabia que muitas das estrelas no firmamento fazem parte de uma autêntica sinfonia estelar, como que de instrumentos musicais se tratassem?

FameLab Portugal - Eliminatória regional da Faculdade de Ciências

Eliminatória regional de Lisboa - Pavilhão do Conhecimento / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Concerto de Ano Novo em Ciências

Concerto solidário, cujos fundos irão reverter para a Associação Ciências Solidária, pelo Conservatório de Música D. Dinis.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Phylogenetics is one of the scientific areas of Biology that has grown fast and evolved in methodological terms in the last years.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystems and their capacity to deliv

Natural History Collections and Biodiversity

Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

Conferência "A Educação e os Desafios do Futuro"

Os principais tópicos para reflexão e debate, com cientistas de diferentes áreas do conhecimento, centram-se nos últimos desenvolvimentos e perspetivas sobre:

Por Rui Pacheco (CMA-UBI, Universidade da Beira Interior).

Descobre a ULisboa

Nos dias 29 e 30 de janeiro de 2019 realiza-se a exposição interativa Descobre a ULisboa, dirigida aos estudantes do 3.º ciclo do ensino básico e do ensino secundário.

O evento conta com a participação, enquanto moderador do painel 4 “Ética Ambiental”, do professor de Ciências ULisboa Jorge Marques da Silva.

Carolina Ferreira Duarte da Silva defende o trabalho de projeto “Modelação da elasticidade do preço na renovação automóvel”.

Formação CIÊNCIAVITAE

Sessão de apresentação da nova plataforma de gestão curricular, o CIÊNCIAVITAE.

Dia Aberto M23

A Universidade de Lisboa promove o Dia Aberto M23, um evento que pretende aproximar o público adulto do meio universitário.