Encontros Scientia

Responses of coastal dune forests to groundwater changes: insights from Mediterranean and tropical ecosystems

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Cristina Antunes (Environmental Stress & Functional Ecology group (ESFE), Centre for Ecology, Evolution and Environmental Changes).

Predicted droughts and anthropogenic groundwater use will increase the rates of water table lowering in several regions of the world. Spatio-temporal variations in water table depth can have a great impact on physiological fundamental processes, constraining plant performance and, ultimately, survival. In seasonally dry coastal dune forests, groundwater can be particularly important for ecosystem water balance and a relevant water source for vegetation. However, our understanding of the impacts of falling water table on these ecosystems is still poor. Thus, we investigated the ecophysiological responses of coastal dune forests to groundwater changes across contrasting climatic conditions.

Through water table depth modeling, determination of plants’ water-sources-use and evaluation of their physiological status, we highlighted the ecophysiological responses of woody vegetation to increasing depths to groundwater in tropical and mediterranean coastal dune ecosystems. We showed that interactions between climatic conditions, hydrology and vegetation response capacity determined plant ecophysiological patterns. We found that while groundwater influence on water-uptake depth is globally prevalent, its contribution to the overall physiological status of woody species is not. The physiological impact of increasing depth to groundwater showed to be greater under semi-arid mediterranean conditions. By disentangling the functional responses of woody community to water table depth, our study establishes the basis for predicting the vulnerability of coastal dune vegetation to groundwater drawdown.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Por Alexandre T. Baraviera (IME-Universidade Federal do Rio Grande do Sul).

Por Carlos da Câmara (D​ep. Engenharia Geográfica Geofísica e Energia, FCUL, Universidade de Lisboa).

Atualmente, é prática corrente referir-se que em Portugal e noutros países ocidentais se vive num sistema meritocrático, em que o estatuto de cada pessoa se baseia no mérito social e não em qualquer forma de privilégio.

Inauguração da Exposição "As Formas do Cobre"

A exposição fotográfica “As Formas do Cobre” pretende apresentar a diversidade do mundo mineral, com recurso a Formas inovadoras de ver Formas da natureza que condicionam Formas de sociedade.

Sessão de homenagem a Alfredo Pereira Gomes (1919-2006), no centenário do seu nascimento.

Inscrições mediante envio de formulário de inscrição preenchido, acompanhado de comprovativo de pagamento, até 04 de janeiro de 2019 para

No âmbito do protocolo de cooperação estabelecido entre o Plano Nacional de Leitura (PNL2027) e o CEAUL em abril passado, irá realizar-se a 2.ª sessão de divulgação sobre Literatura e Ciência

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course introduces the field of island biogeography, a discipline that has long influenced other research areas such as macroecology, community ecology, evolution and conservation biology.

Luís Augusto Pipa Carvalho defende a dissertação "Supporting homeless people with IVR systems".

Por Jiří Lipovský (Department of Physics, Faculty of Science, University of Hradec Kralove).

Ciência e Império

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Programa Doutoral Plants for Life

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 24 de janeiro de 2019.

Mais informações disponíveis na página do Programa Doutoral.

Astronomia aplicada: O cálculo da Páscoa, a reforma do calendário, os lunários e os livros de marinharia dos séculos XV e XV

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Conferências CIUHCT "Ciência, indústria civil e exército em Espanha: o caso da Guerra do Rif (1921-27)"

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizado anualmente pelo CIUHCT acerca de assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

FameLab Portugal - Eliminatória regional da Faculdade de Ciências

Eliminatória regional de Lisboa - Pavilhão do Conhecimento / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Natural History Collections and Biodiversity

Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Phylogenetics is one of the scientific areas of Biology that has grown fast and evolved in methodological terms in the last years.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystems and their capacity to deliv

Concerto de Ano Novo em Ciências

Concerto solidário, cujos fundos irão reverter para a Associação Ciências Solidária, contando com as atuações da "Orquestra "mixEnsemble" e do grupo "Cinco por cinco".

Conferência "A Educação e os Desafios do Futuro"

Os principais tópicos para reflexão e debate, com cientistas de diferentes áreas do conhecimento, centram-se nos últimos desenvolvimentos e perspetivas sobre:

Por Rui Pacheco (CMA-UBI, Universidade da Beira Interior).

Descobre a ULisboa

Nos dias 29 e 30 de janeiro de 2019 realiza-se a exposição interativa Descobre a ULisboa, dirigida aos estudantes do 3.º ciclo do ensino básico e do ensino secundário.

Dia Aberto M23

A Universidade de Lisboa promove o Dia Aberto M23, um evento que pretende aproximar o público adulto do meio universitário.