Mechanical Actuation of Magnetoelastic Membranes in Magnetic Fields

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por Chase Austyn Brisbois (Department of Materials Science and Engineering, Northwestern University, USA).

Superparamagnetic nanoparticles are readily manipulated by external magnetic fields, which control the strength and direction of their magnetic dipole moments. Incorporating superparamagnetic nanoparticles into elastic media allows for the precise control of actuating materials through the competition between induced magnetic interactions and elastic bending. In this talk, I will show how sheets of linked, superparamagnetic nanoparticles, or magnetoelastic membranes, buckle and morph in precessing magnetic fields. During rapid precession, switching between different precession angles and field strengths drives the membrane to expand, contract and twist, and break symmetry. At low precession frequencies, dynamic periodic motion is induced in the membrane. I will discuss the inclusion of hydrodynamic interactions into our model and how this is critical for the development ofsoft, autonomous robotic systems on the microscale.

Departamento de Física
Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

Carlos Eduardo Rodrigues Ferreira Mendes defende a dissertação "Transformação de Core Bancário".

Por Silvius Klein (Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro).

João Santos Rebelo defende a dissertação "Modelling phenotypic resistance to ampicillin in a Petri dish".

Júri das provas:

Mariana Galhardas Pina defende a dissertação "Automatic Detection of Anomalous User Access Patterns to Sensitive Data".

O evento destina-se a analisar e discutir o que foi o grande Projeto Biblioteca Cosmos.

Por Luís Trabucho (FCT-UNL).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada do respetivo título, sobre um fundo branco

Não há dúvidas que a ciência é preciosa... mas se fosse uma joia como seria? E que formas e padrões adotaria?

Neste evento, que conta com apresentações por vários investigadores do cE3c e uma visita à Herdade, será dado a conhecer o trabalho que está a ser desenvolvido para promover a sua adaptação às alterações climáticas e aumentar a sua sustentabilidade.

Cristina Isabel de Caré Picanço defende a tese "Observação e Descrição de Elementos Naturais ao Longo das Viagens dos Descobrimentos".

João Gonçalo Marques Oliveira defende a dissertação "EmoStatus - Estimating the Emotional State of People using Electrodermal Activity".

Imagem ilustrativa do evento (aluna), acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local) sobre um fundo azul

Vem conhecer as oportunidades internacionais que Ciências tem para oferecer!

Por Boris Zilber (Oxford University).

Ana Rita dos Santos Lopes Prada defende a dissertação "Studies on the Role of Calprotectin as a Mediator of Iron-induced Inflammation with Implications in Parkinson´s Disease".

Jorge Miguel Gualter da Costa Alves defende a dissertação "Taxonomia, Ecologia e Conservação da Coruja das Torres de São Tomé (Tyto alba thomensis)".

Júri das provas:

Por Carlos Florentino (Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências Universidade de Lisboa, CMAFcIO).

Patrícia Andrea Bastião Rocha defende a dissertação "Characterization of bacteria isolated from Portuguese traditional cheeses".

Daniela Saraiva Amaro defende a dissertação "Tabelas de mortalidade dinâmicas na mitigação do risco de longevidade".

Orientação: Carlos Manuel Ribeiro Albuquerque (DM).

Miguel Filipe Cecília Lança defende a dissertação "Functional studies of genetic variants of unknown significance".

Imagem ilustrativa do evento

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizado anualmente pelo CIUHCT acerca de assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

The periodic table: Some mathematical aspects
José Francisco Rodrigues (CIM and FCiências/ULisboa)

Joana Filipa Pires Silva defende a tese "Analysis of translation of 5' untranslated regions in cancer".

Filipe Nunes Rocha defende a dissertação "Biological effects of thoracic irradiation with low to moderate daily doses on rat lung".

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de um cacho de uvas, sobre um fundo representando a calçada portuguesa