Cursos Avançados cE3c 2016/2017

Climate Change: Scenarios, Impacts and Responses

FCUL, Lisboa

The goal of this short course is to introduce the students to the main climate change research concepts and prepare them to use available information on scenarios, impacts and adaptation.

Specific goals include:

1. Explore the current vulnerabilities in a range of sectors;
  2. Study climate change scenarios (for local and national levels as well as for Europe and the World) and have an overview of projected changes and main expected impacts in different sectors;
  3. Introduce vulnerability and risk assessment methodologies;
  4. Study specific responses to climate change trough Adaptation (including Ecosystem-based Adaptation and Participatory approaches), looking at specific examples in a range ofscales.

This course can have a recognition of 6 ECTs for FCUL PhD students enrolling in it as part of their first doctoral year. For FCUL PhD students only requiring 5 ECTs recognized in their specific PhD programmes, 6 hours of the course are not mandatory and the certificate will be on 'Topics in Climate Change: scenarios, impacts and responses.

Lecturer(s) or Responsible(s): Luís Dias (coordinator), Hugo Costa & David Avelar (CCIAM, cE3c)
Date: June 19th, 2017 to June 23rd, 2017
Deadline for Applications: May 12th, 2017

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizados anualmente pelo CIUHCT sobre assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

Ana Rita da Silva Ferreira defende a dissertação “Otimização dos serviços de cuidados de saúde: planeamento de cirurgias eletivas em hospitais públicos".

Por Nuno M. Pedroso (Post-doc researcher CENA/São Paulo University and cE3c collaborator - Conservation Ecology group).

Pode a matemática ajudar a resolver os problemas do Turismo?

Por Henrique Leitão e Joaquim Alves Gaspar (FCUL).

Esta sessão conta com a participação de Cristina Branquinho (Ce3c, FCUL),  Luísa Nogueira (CCDR-LVT), Jorge Maia Alves (FCUL), André Borges (aluno FCUL) e moderados por Ricardo Trigo (IDL, FCUL).

O concerto conta com a presença da Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, do Coro da Universidade de Lisboa, do Coro de Câmara do Instituto Gregoriano de Lisboa e do Coro Essence Voices.

Por César Rodrigo (Academia Militar, CMAF-CIO, CINAMIL).

Por Imme Van Den Berg (Universidade de Évora).

Por Fernando Buitrago (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço).

Criado no seguimento do ciclo de oficinas Leguminosas no Ponto!, este livro  representa o culminar de um ano de consciencialização coordenado pelo MUHNAC-ULisboa para os benefícios e potencialidades das leguminosas secas em Portugal e no mundo.

Por Jean-Éric Pin (Institut de Recherche en Informatique Fondamentale, CNRS et University Paris-Diderot).

Por Bruno Sousa (University of Cincinnati).

Catarina Pereira Rodrigues da Venda defende a dissertação “Análise da presença de variáveis mediadoras”.

André Lourenço Gonçalves defende a dissertação "Inclusion of biology in treatment planning for proton therapy".

Marta Carrilho defende a dissertação "Development of an Exoskeleton Model in a Neurorehabilitation Perspective".

Tomás Ferreira defende a dissertação "Computer aided method for 3D assessment of the lower limb alignment for orthopedic surgery planning".

The aim of this mini-symposium is to promote interactions among students, teachers and researchers.

O horário de atendimento ao público de algumas unidades será alterado durante o período do Natal e Ano Novo:

Patrícia de Jesus Gonçalves defende a tese "Structure and biology of the southern component of blue whiting (Micromesistius poutassou) population in Northeast Atlantic".

Ivana Bosnic Coelho defende a tese "Nearshore sedimentary dynamics in a wave-dominated coast".

De 1 a 31 de dezembro, candidate-se a um período de estudos ou estágio.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 05 de janeiro de 2018.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento prolongadas até 08 de janeiro de 2018.

A Universidade de Lisboa promove mais um concurso para a atribuição de Bolsas de Doutoramento.

Formalize a suacandidatura entre os dias 12 de dezembro de 2017 e 09 de janeiro de 2018.