Cursos Avançados cE3c 2016/2017

Climate Change: Scenarios, Impacts and Responses

FCUL, Lisboa

The goal of this short course is to introduce the students to the main climate change research concepts and prepare them to use available information on scenarios, impacts and adaptation.

Specific goals include:

1. Explore the current vulnerabilities in a range of sectors;
  2. Study climate change scenarios (for local and national levels as well as for Europe and the World) and have an overview of projected changes and main expected impacts in different sectors;
  3. Introduce vulnerability and risk assessment methodologies;
  4. Study specific responses to climate change trough Adaptation (including Ecosystem-based Adaptation and Participatory approaches), looking at specific examples in a range ofscales.

This course can have a recognition of 6 ECTs for FCUL PhD students enrolling in it as part of their first doctoral year. For FCUL PhD students only requiring 5 ECTs recognized in their specific PhD programmes, 6 hours of the course are not mandatory and the certificate will be on 'Topics in Climate Change: scenarios, impacts and responses.

Lecturer(s) or Responsible(s): Luís Dias (coordinator), Hugo Costa & David Avelar (CCIAM, cE3c)
Date: June 19th, 2017 to June 23rd, 2017
Deadline for Applications: May 12th, 2017

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Estudantes de Ciências elaboram respostas para os desafios de saúde europeus - ler notícia.

Por Léonard Monsaigeon (Grupo de Física Matemática - Universidade de Lisboa).

Este workshop é uma oportunidade para que possas explorar os teus interesses vocacionais.

BIODECON é um projeto de investigação da FCUL que pretende, entre outros objetivos, saber o que o público em geral pensa a respeito da natureza, conservação e ambiente.

Por Antonio Córdoba (Universidad Autónoma de Madrid).

Hernâni Filipe Pereira de Abreu defende a dissertação "Eficiência e Efeitos Térmicos de um Laser de Microchip".

Por Laurentiu Leustean (University of Bucharest and Simion Stoilow Institute of Mathematics of the Romanian Academy).

A iniciativa, que conta com a participação de José Francisco Rodrigues (Departamento de Matemática da FCUL), está integrada no FOLIO - Festival Internacional de

Por Pedro Machado (Investigador do IA e da Faculdade de Ciências da Universidade Lisboa).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 22 de outubro de 2017.

Mais informações disponíveis na página do Programa Doutoral.

Por Jan Beirlant (Catholic University of Leuven - Belgium).

There are thousands of totally sequenced genomes freely available in the Internet. The number keeps on growing as at least one genome sequence is released every day.

No âmbito do projeto Europeu ALTHOUR, a FCUL, em conjunto os seus parceiros da ULisboa e as Universidades de Maastricht, Leuven e Macerata, está a organizar um curso de outono em empreendedorismo, coordenado pelo professor Dominik Mahr da Universidade de Maastricht.

A sessão contará com apresentações de Miguel Tavares da Silva (IST), Paulo Fernandes (IST), Mónica Oliveira (IST) e Vera Moniz-Pereira (FMH).

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento a decorrer até 24 de outubro de 2017.

O Tec Labs é o epicentro do empreendedorismo em Ciências e faz parte da Startup Europe University Network, que, todos os anos, promove uma semana de eventos pela europa fora!

Por Simão Herdade (Yahoo, São Francisco, EUA).

The Joint Programming Initiative Healthy and Productive Seas and Oceans (JPI Oceans) is a coordinating platform, established in 2011, open to all EU Member States and Associated Countries.

A sessão, moderada por Luísa Schmidt (ICS), conta com a participação de Cláudia Monge (FD), Susana Fonseca (ICS/Associação Zero), Francisco Jaime Quesado (ESPAP) e Beatriz Oliveira (Ordem dos N