Cursos Avançados cE3c 2016/2017

Climate Change: Scenarios, Impacts and Responses

FCUL, Lisboa

The goal of this short course is to introduce the students to the main climate change research concepts and prepare them to use available information on scenarios, impacts and adaptation.

Specific goals include:

1. Explore the current vulnerabilities in a range of sectors;
  2. Study climate change scenarios (for local and national levels as well as for Europe and the World) and have an overview of projected changes and main expected impacts in different sectors;
  3. Introduce vulnerability and risk assessment methodologies;
  4. Study specific responses to climate change trough Adaptation (including Ecosystem-based Adaptation and Participatory approaches), looking at specific examples in a range ofscales.

This course can have a recognition of 6 ECTs for FCUL PhD students enrolling in it as part of their first doctoral year. For FCUL PhD students only requiring 5 ECTs recognized in their specific PhD programmes, 6 hours of the course are not mandatory and the certificate will be on 'Topics in Climate Change: scenarios, impacts and responses.

Lecturer(s) or Responsible(s): Luís Dias (coordinator), Hugo Costa & David Avelar (CCIAM, cE3c)
Date: June 19th, 2017 to June 23rd, 2017
Deadline for Applications: May 12th, 2017

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Queres inovar o teu currículo e não sabes como?? Queres apostar na tua formação? Então esta é a oportunidade ideal para ti!!

Por Emma Berdan (Department of Marine Sciences, University of Gothenburg, Sweden).

Por Pedro Miranda (FCUL).

A iniciativa pretende perpetuar a fluidez do conhecimento na comunidade da Faculdade de Ciências, bem como reter o interesse dos alunos nos eventos de divulgação científica.

Por Jafar Adibi (Talkdesk - Head of Data Science and AI).

Candidaturas abertas até 28 de fevereiro de 2018.

O 2.º workshop do ScienceIN2Business vai percorrer o caminho do empreendedor desde a ideia até à criação do negócio.

Por Clara Cordeiro (CEAUL & Departamento Matemática, FCT - Universidade do Algarve).

Por Muhammad Ali Khan (FCUP).

Por Pedro Moura (CMAF-CIO, Ciências – ULisboa).

O mundo que nos rodeia é um manancial inesgotável de problemas à espera de serem resolvidos.

Por Alice Soares (Scientific Officer, Data Processing and Forecasting Systems, Weather and Disaster Risk Reduction Services Department, World Meteorological Organization).

A Jerónimo Martins estará presente na FCUL com o evento “Kick Start Your Morning, Kick Start Your Future”.

Apply now for activities assisting start-ups and SMEs.

Candidaturas a decorrer até 02 de março de 2018, mediante preenchimento de formulário disponível em www.bluepharma.pt/innovationaward.

A Universidade de Lisboa atribuirá o título de Doutor Honoris Causa à Professora Doutora Bernadette Bensaude-Vincent, por proposta da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Por Daniel Barlet (Inst. Élie Cartan, Lorraine).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Está a decorrer o período para a apresentação de candidaturas a financiamento no âmbito do Fundo Azul, direcionado a:

A specialized course on the Physics at the Large Hadron Collider is organized by LIP in the framework of the International Doctorate Network in Particle Physics, Astrophysics and Cosmology (IDPASC).

Sessão dirigida aos alunos finalistas de qualquer ciclo de estudos da FCUL.

Entrada livre, mediante inscrição prévia.

Por Paulo Amorim (Instituto de Matemática - Universidade Federal do Rio de Janeiro).

As provas, requeridas por Filipe Medeiros Rosas, decorrem nos dias 08 e 09 de março de 2018.

A Comissão Europeia lançou recentemente uma série de consultas públicas, agregadas por áreas políticas, para a preparação do próximo orçamento europeu a longo prazo, pós-2020 (MFF).