Cursos Avançados cE3c 2016/2017

Climate Change: Scenarios, Impacts and Responses

FCUL, Lisboa

The goal of this short course is to introduce the students to the main climate change research concepts and prepare them to use available information on scenarios, impacts and adaptation.

Specific goals include:

1. Explore the current vulnerabilities in a range of sectors;
  2. Study climate change scenarios (for local and national levels as well as for Europe and the World) and have an overview of projected changes and main expected impacts in different sectors;
  3. Introduce vulnerability and risk assessment methodologies;
  4. Study specific responses to climate change trough Adaptation (including Ecosystem-based Adaptation and Participatory approaches), looking at specific examples in a range ofscales.

This course can have a recognition of 6 ECTs for FCUL PhD students enrolling in it as part of their first doctoral year. For FCUL PhD students only requiring 5 ECTs recognized in their specific PhD programmes, 6 hours of the course are not mandatory and the certificate will be on 'Topics in Climate Change: scenarios, impacts and responses.

Lecturer(s) or Responsible(s): Luís Dias (coordinator), Hugo Costa & David Avelar (CCIAM, cE3c)
Date: June 19th, 2017 to June 23rd, 2017
Deadline for Applications: May 12th, 2017

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Logótipo do Programa Portugal 2020

Apresentação de candidaturas a financiamento no âmbito do programa COMPETE 2020 direcionado a:

O CNADS - Conselho Nacional do Ambiente e Desenvolvimento Sustentável é presidido por Filipe Duarte Santos (FCUL / cE3c).

ScienceIN2Business - Call for Projects 2018

Call destinada a alunos e investigadores de Ciências que estejam envolvidos em projetos de base científica e/ou tecnológica com potencial de mercado.

Por Mario Alberto Salazar (Instituto Politécnico Nacional, México).

Astrobiologia, a origem e a procura de vida no sistema solar

Por Zita Martins (Instituto Superior Técnico da Universidade de Lisboa).

Curso reagendado para os dias 28 e 29 de abril de 2018, com vagas extra - inscrições até ao final do dia 21 de abril para ShortCourses1718@gmail.com.

Henrique Califórnia Mendes defende a dissertação "Security Auditing of a DLMS/COSEM Smart Grid Communication Protocol Implementation".

Por Vicente Muñoz Velázquez (Univ. Complutense, Madrid).

Quarries Alive 2018 International Conference

The conference aims to create a bridge between quarry restoration projects around the world.

Por Carlos Antunes (DEGGE/IDL - FCUL).

Por Luís Tiago Ferreira e Eduardo Francisco (EDP Distribuição - Direção de Tecnologia e Inovação, Eficiência Energética e Mobilidade Elétrica).

Percurso

Sessão de divulgação dos Mestrados disponíveis no ano letivo de 2018/2019, com os seguintes participantes:

The course will cover methods for fitting geostatistical and spatial point process models to data obtained from surveys on which the whole region or population of interest is observed, as well as surveys on which observations are available only in a spatial sample from the regi

Por Simão Palmeirim (CIEBA | FBAUL).

Ciência e Império

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Logótipo do Dia Aberto em Ciências 2018

O Dia Aberto de Ciências realiza-se no dia 09 de maio de 2018.

Anny Caroline de Almeida Muniz defende a dissertação "Caracterização do perfil de iniciação do consumo tabágico dos alunos de 3.º ciclo dos agrupamentos de escolas adstritos ao ACES Arco Ribeirinho".

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Nature-based approach to Design solutions for a more resilient future aims to support societies address a variety of environmental, social and economic challenges in sustainable ways. This approach relies on actions that are inspired by, supported by or copied from Nature.

Por Augusto Gerolin (University of Jyväskylä, Finland).

Programa Almeida Garrett 2018/2019

Candidaturas até 18 de maio de 2018 (mobilidade no 1.º semestre) e até 19 de outubro de 2018 (mobilidade no 2.º semestre).

Logótipo do Programa MAR2020

Encontra aberto o período para a apresentação de candidaturas a financiamento no âmbito da Medida 3 da Prioridade 1 do Programa MAR2020:

A ferramenta do astrólogo: a figura celeste ou mapa astrológico

Este novo seminário, organizado pelo CIUHCT e pelo Departamento de História e Filosofia das Ciências (FCUL), é dedicado à história da astronomia antiga, estendendo o conceito aos aspetos históricos da disciplina, ou de outras que com ela se relacionaram, até ao século XIX.

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organic matter in the soil.

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Phylogeography is one of the recent scientific areas emergent from the dissemination of highthrouput technologies of sequencing starting in the 90’s of the XXth century, with the consequent development of intra-specific genetic variance analysis and its geographic distribution.