Talks@DI

Development of microbial cell factories - from the genome to production

Sala 6.3.38, FCUL, Lisboa

The field of Metabolic Engineering (ME) has gained a major importance, since it allows the design of improved microorganisms for industrial applications, starting with wild-type strains that usually have low production capabilities in terms of the target compounds. The ultimate aim of ME is to identify genetic manipulations in silico leading to improved microbial strains, that can be implemented using novel molecular biology techniques. This task, however, is a complex one, requiring the existence of reliable metabolic models for strain simulation and robust optimization algorithms for target identification.
Strain simulation is usually performed by using Genome-scale stoichiometric models and Linear or Quadratic Programing methods that assume a steady state over the intracellular metabolites. Strain design adds one level of complexity as it requires the formulation of bi-level optimization problems that can be tackled with Evolutionary algorithms.
In this talk, I will go through the main concepts of genome-scale modelling and the simulation and design of microbial cell factories while describing our group’s main contributions to the field.

Short Bio: Isabel Rocha teaches Bioinformatics and Systems Biology at Minho University where she is the PI of several projects in Systems Biology applied to Industrial Biotechnology and Life Sciences, with more than 100 papers published in international journals, books and international conferences. She did her PhD in Chemical and Biological Engineering at Minho University in Portugal and a Post-Doc in Systems Biology at the Technical University of Denmark. She spent one semester at MIT and she is part of the MIT-Portugal Program Faculty, being the head of a National program in Teaching innovation and entrepreneurship. She is co-founder and Scientific Director of both SilicoLife and Biotempo. Biotempo is focused on Bioprocess Development for the food industry while SilicoLife develops improved microbial strains for industrial applications using in silico methods.

Departamento de Informática

Uma história divertida para os mais novos, cuja venda reverte 1€ para o Grupo Lobo.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Cartaz do evento

À conversa com Mário Felício, ex-aluno da Licenciatura em Bioquímica de Ciências ULisboa, atualmente a trabalhar na consultora Deloitte.

Fotografia de alunos de Ciências ULisboa

03 de outubro, Sala 6.1.36, pelas 15h00.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.