Encontros Scientia

Individual niche variation in interacting species: from competition to mutualism

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Raul Costa Pereira (McMaster University, Canada; EE /cE3c).

By definition, individuals are unique. Indeed, virtually any natural population is composed of ecologically diverse individuals, which differ in what they do and how they live. However, classic ecological theory assumes that means (e.g., mean trait-values) are good representations of species’ ecological functions, an analytically tractable approximation that implicitly neglects individual variation. The problem is that recent theory has shown that intraspecific variation has the potential to affect dynamics at higher levels of biological organization, such as communities and ecosystems, thus ecologists have begun to reconsider this simplification. In this talk, I'll discuss some insights and recent findings on how considering the ubiquitous individual niche variation within communities may help us to better understand distinct types of ecological interactions and even challenge conservation paradigms. I'll present results from several projects I have worked over the last several years on a diverse collection of organisms: from Neotropical cannibalistic frogs to social spiders in the Namib desert, and Amazonian fruit-eating fishes. I hope to convince the audience that individual niche variation is a prevalent phenomenon in nature with broad implications, emphasizing that ecology has a lot to gain from the study of variance in addition to the mean.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Cláudia Raquel Fernandes Pereira defende a dissertação "Respostas fisiológicas do cavalo-marinho tropical, Hippocampus reidi, à acidificação e aquecimento dos oceanos".

Júri das provas:

Paulo Jorge Fernandes Velho defende a tese "Study of ground state properties of halo nuclei via quasi-free scattering reactions".

João Gonçalo Soutinho Moreira defende a dissertação "How important are big trees for biodiversity: a call to the local community of Lousada".

Júri das provas:

João Pedro Costa Ramos dos Santos defende a dissertação "Solução Cloud Based Development - CRM".

Por Solveig Thorsteinsdóttir (Development and Evolutionary Morphogenesis - cE3c).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dias, horas, local e contactos)

Este evento constitui, desde 1988, uma grande festa do Museu e uma marca na vida cultural da cidade. Reúne colecionadores e comerciantes de minerais, gemas e fósseis, oriundos de vários países da Europa, bem como um vasto público, representado por milhares de visitant

Por Khompysh Khonatbek (al-Farabi Kazakh national university).

About the Speaker: David Pantalony is Curator of Physical Sciences and Medicine at Ingenium: Canada's Museums of Science and Innovation.

João Luís Jorge Pessoa defende a dissertação "Estudo comparativo de dados de sondagens de pesquisa petrolífera e de afloramentos do Jurássico Médio do sector central da Bacia Lusitânica".

Júri:

Ana Patrícia Martins Gonçalves defende a dissertação "Recommendation systems and other analytic methods".

Orientação: Maria Teresa Alpuim

Miguel Ângelo Filipe Brilhante defende a dissertação "From the flowers to the cells: a trait-based and cytogenomic study of Macaronesian Aeonium genus (Crassulaceae)".

Pedro Soares defende a dissertação "Combining ERT, TDEM, and FDEM in Shallow Geophysical Investigation".

Membros do Júri:

Tiago Avelino defende a dissertação "Construção de uma estação portátil de baixo custo para medição das concentrações de O3 e NO2".

Membros do Júri:

Miguel Alexandre Silva Florindo defende a dissertação "Gestão integrada das rotas de entrega e inventário para um produto".

Orientação: Ana Maria Paias.

Maria Marques da Silva Mega da Fonseca defende a dissertação "New in vitro models and synthetic biology tools for research and drug discovery against hepatotropic pathogens".

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, local e entidades participantes)

Debater problemáticas relacionadas com a Ciência e os Oceanos constitui o desafio de analisar historicamente atores e práticas científicas, compreendendo processos complexos de institucionalização da ciência, de afirmação de novas espacialidades, de internacionalização e europe

Título do evento, sobre um fundo encarnada

Marcam presença neste concerto a Orquestra Sinfónica Juvenil, o Coro da Universidade de Lisboa, o Coro do Instituto Gregoriano e o Incognitus Ensemble.

Catarina Isabel Nogueira Ribeiro defende a dissertação "Obesity genetic risk score".

Orientação: Lisete Ribeiro de Sousa, Miguel Brito (Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa).

Speaker: Wesley Chun (Google).

Por Mário Edmundo (FCUL e CMAFcIO, Universidade de Lisboa).

Teresa Ventura Vale Fernandes Dias defende a dissertação "Study of non-conventional Aspergilli and Penicillia Ochratoxin A producers".

Por Clément Cancès (Inria Lille - Nord Europe).

Por Adelaide Freitas (Departamento de Matemática & CIDMA - Universidade de Aveiro).