Encontros Scientia

Individual niche variation in interacting species: from competition to mutualism

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Raul Costa Pereira (McMaster University, Canada; EE /cE3c).

By definition, individuals are unique. Indeed, virtually any natural population is composed of ecologically diverse individuals, which differ in what they do and how they live. However, classic ecological theory assumes that means (e.g., mean trait-values) are good representations of species’ ecological functions, an analytically tractable approximation that implicitly neglects individual variation. The problem is that recent theory has shown that intraspecific variation has the potential to affect dynamics at higher levels of biological organization, such as communities and ecosystems, thus ecologists have begun to reconsider this simplification. In this talk, I'll discuss some insights and recent findings on how considering the ubiquitous individual niche variation within communities may help us to better understand distinct types of ecological interactions and even challenge conservation paradigms. I'll present results from several projects I have worked over the last several years on a diverse collection of organisms: from Neotropical cannibalistic frogs to social spiders in the Namib desert, and Amazonian fruit-eating fishes. I hope to convince the audience that individual niche variation is a prevalent phenomenon in nature with broad implications, emphasizing that ecology has a lot to gain from the study of variance in addition to the mean.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Miguel Zilhão (CENTRA - Center for Astrophysics and Gravitation, Instituto Superior Técnico).

Mar

Projeto EEA Grants Portugal quer atrair jovens portugueses para carreiras ligadas ao Mar.

Solid Earth Seminar, por Patrícia Jordão (Instituto Dom Luiz, Portugal).

BioISI Research Seminar, por Sophie Jackson (University of Cambridge, UK).

Encontro Scientia, por Pedro Pinho (EChanges - cE3c).

Imagem ilustrativa do evento (saúde e medicina)

A participação nos eventos é gratuita, mediante inscrição prévia.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Louis D'Eramo (CERN).

Universidade de Lisboa

Nesta feira, os estudantes terão a oportunidade de conhecer a ULisboa, ouvir e interagir com oradores que fazem parte da nossa Universidade e esclarecer todas as suas dúvidas sobre como vir estudar para Portugal.

We are living through a new phase in human development where much of everyday life – at least in the most technologically developed parts of the world – has come to depend upon our interaction with “smart” artefacts.

Logótipo dos 100 anos da criação da licenciatura em Engenharia Geográfica/Geoespacial

A participação no evento é gratuita, mediante inscrição obrigatória até 12 de outubro de 2021.

Logótipo do consórcio e imagem de pessoa a usar máscara

2.ª Conferência Anual Lisbon Living + tem como objetivo reunir a academia, a saúde, a sociedade e os setores de inovação e tecnologia para analisar os impactos da pandemia COVID-19 em Portugal e recolher lições para o futuro.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Research at the Faculty of Sciences

Participation is free but prior registration is suggested.

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.