From rubbing to lightning

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por Nuno Araújo (DF e CFTC, UL).

Abstract: Dust explosions in industrial processes and lightning events in volcanic plumes and sand storms call for a better understanding of granular charging. When one rubs two different insulating materials, they mutually charge in a process known as tribocharging. Several experimental and theoretical works have provided a strong analytic foundation for charging mechanisms due to geometric or material asymmetries. But, recent experimental results suggest that completely identical grains do also charge one another upon contact and the charge difference even increases with multiple contacts. In this case, the mechanism is not at all clear. What breaks the symmetry and sets the direction of charge transfer? How does charge transfer lead to the formation of a strong electromagnetic field in an agitated granular bed? Here, we investigate these questions using particle-based simulations, mathematical modeling, and experiments. We simulate a discrete-element model including electrical multipoles and find that infinitesimally small initial charges can grow exponentially fast. We confirm the predicted exponential growth in experiments using vibrated grains under microgravity, and we describe novel predicted spatiotemporal states. Finally, we discuss how strong fields might emerge even in the absence of charge transfer and how granular electrostatics can play a role in the formation of protoplanets.

Departamento de Física

Atualmente, é prática corrente referir-se que em Portugal e noutros países ocidentais se vive num sistema meritocrático, em que o estatuto de cada pessoa se baseia no mérito social e não em qualquer forma de privilégio.

Inauguração da Exposição "As Formas do Cobre"

A exposição fotográfica “As Formas do Cobre” pretende apresentar a diversidade do mundo mineral, com recurso a Formas inovadoras de ver Formas da natureza que condicionam Formas de sociedade.

Rui Correia Neves Cordeiro de Azevedo defende a dissertação "Leveraging OSINT to Improve Threat Intelligence Quality".

Por Thomas Bolton (Institute of Bioengineering, Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne, Switzerland;Department of Radiology and Medical Informatics, University of Geneva, Switzerland).

Inscrições mediante envio de formulário de inscrição preenchido, acompanhado de comprovativo de pagamento, até 04 de janeiro de 2019 para

João Afonso Leal dos Santos Vicente defende a dissertação "Migração do Observatório Português de Acessibilidade Web".

João Manuel Marques Paulino defende a dissertação "A deep dive into embedding algorithms for secure network virtualization".

Sessão de homenagem a Alfredo Pereira Gomes (1919-2006), no centenário do seu nascimento.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course introduces the field of island biogeography, a discipline that has long influenced other research areas such as macroecology, community ecology, evolution and conservation biology.

No âmbito do protocolo de cooperação estabelecido entre o Plano Nacional de Leitura (PNL2027) e o CEAUL em abril passado, irá realizar-se a 2.ª sessão de divulgação sobre Literatura e Ciência

Luís Augusto Pipa Carvalho defende a dissertação "Supporting homeless people with IVR systems".

Por Jiří Lipovský (Department of Physics, Faculty of Science, University of Hradec Kralove).

Ciência e Império

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Por Pedro Patrício (CFTC, ULisboa).

Programa Doutoral Plants for Life

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 24 de janeiro de 2019.

Mais informações disponíveis na página do Programa Doutoral.

Astronomia aplicada: O cálculo da Páscoa, a reforma do calendário, os lunários e os livros de marinharia dos séculos XV e XV

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Conferências CIUHCT "Ciência, indústria civil e exército em Espanha: o caso da Guerra do Rif (1921-27)"

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizado anualmente pelo CIUHCT acerca de assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

FameLab Portugal - Eliminatória regional da Faculdade de Ciências

Eliminatória regional de Lisboa - Pavilhão do Conhecimento / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Concerto de Ano Novo em Ciências

Concerto solidário, cujos fundos irão reverter para a Associação Ciências Solidária, contando com as atuações da "Orquestra "mixEnsemble" e do grupo "Cinco por cinco".

Natural History Collections and Biodiversity

Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystems and their capacity to deliv

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Phylogenetics is one of the scientific areas of Biology that has grown fast and evolved in methodological terms in the last years.

Conferência "A Educação e os Desafios do Futuro"

Os principais tópicos para reflexão e debate, com cientistas de diferentes áreas do conhecimento, centram-se nos últimos desenvolvimentos e perspetivas sobre: