From rubbing to lightning

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por Nuno Araújo (DF e CFTC, UL).

Abstract: Dust explosions in industrial processes and lightning events in volcanic plumes and sand storms call for a better understanding of granular charging. When one rubs two different insulating materials, they mutually charge in a process known as tribocharging. Several experimental and theoretical works have provided a strong analytic foundation for charging mechanisms due to geometric or material asymmetries. But, recent experimental results suggest that completely identical grains do also charge one another upon contact and the charge difference even increases with multiple contacts. In this case, the mechanism is not at all clear. What breaks the symmetry and sets the direction of charge transfer? How does charge transfer lead to the formation of a strong electromagnetic field in an agitated granular bed? Here, we investigate these questions using particle-based simulations, mathematical modeling, and experiments. We simulate a discrete-element model including electrical multipoles and find that infinitesimally small initial charges can grow exponentially fast. We confirm the predicted exponential growth in experiments using vibrated grains under microgravity, and we describe novel predicted spatiotemporal states. Finally, we discuss how strong fields might emerge even in the absence of charge transfer and how granular electrostatics can play a role in the formation of protoplanets.

Departamento de Física

Por Célia Borlido (Laboratoire J. A. Dieudonné, CNRS, Université Côte d'Azur).

Inês Silva Veríssimo defende a dissertação "Neuromodulation for Supporting Lower Limb Movement Rehabilitation".

Por Filipa Soares (ISEL-IPL, CEMAT-Ciências).

O que fazer depois de concluída a licenciatura em Geologia?

Reunião de divulgação dos Mestrados e Pós-Graduações de Geologia, disponíveis no ano letivo de 2018/19.

Os desertos e as ourelas do Mar: uma carta atlântica portuguesa do século XVI da Biblioteca Centrale della Regione Siciliana

Por André Ferrand Almeida (Aluno de Doutoramento da FCUL, MEDEA-CHART/CIUHCT).

Uma exposição interativa multissensorial

Esta exposição consiste num conjunto de experiências sensoriais, cognitivas e emocionais que têm por objetivo sensibilizar o público para as especificidades das necessidades educativas especiais.

Por Marco Dozzi (Institut Elie Cartan de Lorraine, Nancy, França).

Habitar noutros Planetas

Por Pedro Machado (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

A iniciativa, a decorrer nos dias 28 e 29 de maio, visa promover a estratégia espacial Portuguesa - Portugal Space 2030 - e as iniciativas que lhe estão associadas, com ênfase na cooperação internacional e na mobilização de importantes atore

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organic matter in the soil.

A formação das coleções zoológicas vivas reais em Portugal durante o século XVIII: Resultados da Pesquisa de Tese

Estes seminários destinam-se à apresentação e discussão de estudos de caso em história de cultura material e coleções científicas, museus universitários e património científico em geral.

Por Patricia Pérez García (Department of Biology, Faculty of Marine and Environmental Sciences, University of Cádiz, Spain).

Evento coordenado por Olga Pombo e Isabel Serra, com o seguinte programa:

Por Juan Pablo Yanez.

Sessão de apresentação dos Mestrados do Departamento de Estatística e Investigação Operacional

Apresentação dos mestrados sob a responsabilidade do Departamento de Estatística e Investigação Operacional, nomeadamente:

Sofia Nunes Lorena Ermida defende a tese "Harmonization of remote sensing land surface products: correction of clear-sky bias and characterization of directional effects".

Por Sergio Ricardo Andena (Professor Adjunto. Museu de Zoologia, Universidade Estadual de Feira de Santana. Feira de Santana, Bahia, Brazil).

Logótipo da 6.ª edição do FCUL Rally Pro

O FCUL Rally Pro é um concurso de programação dirigido aos alunos do secundário e visa promover a prática e o gosto pela programação. O concurso está organizado como um rally, no qual a resolução de um problema fornece pistas para o prob

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Phylogeography is one of the recent scientific areas emergent from the dissemination of highthrouput technologies of sequencing starting in the 90’s of the XXth century, with the consequent development of intra-specific genetic variance analysis and its geographic distribution.

Por Miguel de Carvalho (University of Edinburgh - UK).

Por Jonathan Tawn (Lancaster University - UK).

Jornada de Transferência do Conhecimento Científico e Tecnológico.

Inscrições em www.admedic.pt ou através do e-mail paulo.jorge@admedic.pt.