Talks@DI

Relational reasoning in neural networks

Sala 3.2.16, FCUL, Lisboa

Por David Raposo (Google DeepMind).

Abstract: Our world can be succinctly and compactly described as structured scenes of objects and relations. A typical room, for example, contains salient objects such as tables, chairs and books, and these objects typically relate to each other by their underlying causes and semantics. Humans exploit knowledge of objects and their relations for learning a wide spectrum of tasks and this is reflected in our ability to understand the scenes and situations around us. However, this has proved to be a difficult problem for artificial intelligence. In this talk I am going to introduce Relation Networks (RNs), a general purpose neural network architecture for object-relation reasoning that we have recently developed at Google DeepMind. RNs are capable of learning to reason about the relations between objects and their properties and, hence, a powerful architecture for scene understanding and other problems that require relational reasoning. I will also talk about how we applied this neural network to develop an artificial agent that learned to play StarCraft-2 and, for the first time, surpassed a professional player in the game.

Bio: David Raposo is a Senior Research Scientist in Artificial Intelligence at Google DeepMind, London. His work combines deep-learning and reinforcement learning and has focused on the development of novel neural network architectures for scene understanding and relational reasoning. He graduated in Engenharia Informática at Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, where he collaborated with the Natural Language and Speech Group (NLX), from the Informatics Department at FCUL. He has a PhD in Neuroscience from the Champalimaud Neuroscience Program. During his doctoral research at Cold Spring Harbor Laboratory, in New York, he developed behavioral tasks, neural recording techniques in animals and machine-learning techniques for the study of decision-making and multisensory integration.

Departamento de Informática

Celebrating Pedro Duarte's 60th birthday.

Fotografia de campo agrícola e parque eólico

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de trator em campo agrícola

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia representativa de agricultura sustentável

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de pessoa a pegar num Ouriço-do-mar

Seminário de Pós-Graduação no âmbito do Doutoramento em Biologia, por Inês Ventura.

As Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica estão abertas a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de diversas informações

Concerto solidário a favor da Associação Portuguesa Contra a Leucemia.

Logótipo da Comissão Europeia e iconografia associada ao Horizon Europe

1.ª edição do curso Horizon Europe, para candidaturas futuras a projetos colaborativos - manifestações de interesse até 05 de setembro de 2022.

Título do evento e iconografia relacionada com a ciência e a saúde

O workshop visa sensibilizar jovens, adultos e idosos para a importância do movimento induzido pela música na saúde e na qualidade de vida sustentável.

Banner do concurso (inclui fotografia apresentada numa anterior edição)

Candidaturas até 30 de setembro de 2022.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Programa a disponibilizar.