CELab PhD Seminars

Using your breath to change your mind: the neuroscience of conscious breathing

Videoconferência

Por Martha Havenith (Ernst-Strüngmann Institute for Neuroscience, Frankfurt).

Psychoactive substances are one way to explore altered states of consciousness (ASCs) - but by far not the only one. Traditions across the globe have used physical challenges like fasting, sleep deprivation, extreme temperatures or pain in order to evoke ASCs in ceremonial settings. One of the most widespread and accessible practices in this vein is voluntary hyperventilation, often referred to as breathwork. Unlike the more subtle effects of slow-breath practices, breathwork can trigger immediate and at times dramatic mental shifts. It may conjure up visual experiences, resurface memories, or trigger intense expressions of emotion. How can simply changing the rhythm of your breath so profoundly alter your conscious state? Neuroscience has only just begun to address this question, and in this talk I will discuss current insights into the physiological and neuronal mechanisms by which breathing – conscious and unconscious - can shape cognitive processing. We will focus on hyperventilation-based approaches such as Holotropic/Connective Breathwork and Tummo, and explore how an interplay between O2-CO2 balance, blood pH, cortical blood flow and neurotransmitter release may give rise to the extraordinary subjective experiences that can be evoked by breathwork.

Bio: Martha Havenith is a Max Planck research group leader at the Ernst-Strüngmann Institute for Neuroscience, where she uses virtual-reality tasks to explore the brain’s astonishing ability to juggle multiple ongoing cognitive processes in the same group of neurons. Her previous career milestones include an M.Sc. at Oxford University, a Ph.D. at the Max Planck Institute for Brain Research (Frankfurt), and post-doctoral fellowships at University College London and the Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour (Nijmegen). She is also a certified facilitator for Connective Breathwork. In that capacity, she regularly facilitates breathwork sessions for individuals and small groups, as well as offering facilitator training to medical professionals.


Transmissão via Zoom.

16h00-18h00
CFCUL: Anna Ciaunica e Thomas Wachter

Formação modular de 13 de abril a 11 de maio - produção em permacultura.

Atividade no âmbito da Semana sobre Espécies Invasoras: Portugal & Espanha 2024, assinalada pela SPECO - Sociedade Portuguesa de Ecologia.

Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Páginas