SULTAN Project: 15 PhD positions

SULTAN - European Training Network for the Remediation and Reprocessing of Sulfidic Mining Waste Sites

Applications are invited for 15 PhD positions (“Early Stage Researchers”) to be funded by the Marie-Sklodowska-Curie Innovative Training Network within the Horizon 2020 Programme of the European Commission.

SULTAN is the “European Training Network for the Remediation and Reprocessing of Sulfidic Mining Waste Sites”. SULTAN has pooled the interdisciplinary and intersectoral expertise of leading EIT RawMaterials members, world-leading mining and chemical companies, located in Belgium, Germany, Finland, Portugal, Switzerland, Spain and the Netherlands. Together these partners cover all the links in the tailings-reprocessing value chain.

The 15 SULTAN ESRs will not only receive state-of-the-art science/technology training but will also benefit from a unique soft-skills training programme. This will kick-start their careers as highly employable professionals in the EU’s tailings reprocessing/remediation sector, as well as for geological surveys, teaching & scientific organisations, and public bodies.

Full recruitment procedure available here.

Highlights of the The 15 available PhD positions

ESR1: Resource potential and speciation of Cu-Zn tailings for future mining and remediation
Host: FCiencias.ID (Lisbon University, Portugal)
Main supervisor: Prof. Jorge Relvas (jrelvas@ciencias.ulisboa.pt)
Duration: 36 months
Required profile: Geologist or Geometallurgist
Objectives: (1) To characterise the physical, mineralogical & geochemical properties of Cu-Zn tailings of the Neves Corvo VMS deposit; (2) To determine the solid-phase speciation, metal distribution maps in sulphide minerals and variability of metal allocation; (3) To evaluate the exploitation potential for base, precious and critical metals (incl. Cu, Zn, Ag, Au, In, Se); (4) To perform geometallurgical evaluation of metals for mineral reprocessing; (5) To develop a “from mine to processing plant” model to optimise reprocessing of Cu-Zn tailings; (6) To perform an economic resource potential and remediation assessment.

Key dates

► 15-6-2018: Launch 15 ESR positions
► 15-8-2018: Deadline for on-line application
► 03-9-2018: Circulation list “preselected candidates”
► 18-10-2018: SULTAN Recruitment Event
► 19-10-2018: Circulation list “recruited SULTAN ESRs”.
► 01-01-2019: Targeted starting date for ESR contracts

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

There are thousands of totally sequenced genomes freely available in the Internet. The number keeps on growing as at least one genome sequence is released every day.

Por Fernando Ferreira (Universidade de Lisboa).

Semana Internacional de Acesso Aberto

A Semana Internacional do Acesso Aberto (Open Access Week) irá decorrer de 22 a 28 de outubro de 2018, enquadrando-se numa iniciativa internacional que tem como objetivo disseminar o Acesso Aberto ao conhecimento, promovida pela SPARC (Scholarly Publi

Mesa-retangular com alunos do Departamento de Matemática, organizada pelo Núcleo de Estudantes de Matemática e Matemática Aplicada.

Moderador: Luís Simão (3.º ano, Matemática).

Por Fernando Buitrago Alonso (IA).

Carla da Costa Tavares defende a dissertação "Options in Managerial Compensation".

Fernando Correia da Silva defende a dissertação "Option pricing under jump-diffusion processes: calibration to the bitcoin options market".

Por Fátima Silva Leite (Universidade de Coimbra).

Noites no Observatório "Universo Misterioso"

A Teoria da Relatividade Geral de Einstein fez cem anos de idade. Foi com ela que começámos a conseguir ler a história do nosso Universo. Nos últimos vinte anos entrámos numa nova era de cosmologia de precisão, nunca se soube tanto sobre o nosso Universo.

Susana dos Santos Buinhas defende a dissertação "Assistente Virtual para facilitar o autocuidado de pessoas mais velhas com diabetes tipo 2".

Ciclo de Palestras do GAPsi

Entre 31 de outubro e 28 de novembro, o GAPsi vai organizar um ciclo de palestras, disponibilizando várias palestras com o objetivo de promover o desenvolvimento pessoal e de competências transversais ao nível da gestão do tempo, gestão da ansi

O programa é composto pelas seguintes atividades:

Natural History Collections and Biodiversity

Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

As provas, requeridas por António Eduardo Nascimento Ferreira, decorrem nos dias 05 e 06 de novembro de 2018.

Dentro em breve será publicado o Decreto-Lei que obriga à utilização de vários instrumentos para a identificação dos processos de negócio e a gestão, tramitação, classificação e avaliação de toda a informação e documentos decorrente do exercício de funções públicas, entre outras, em entidades de

Os trânsitos de Mercúrio e Vénus

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

A Associação Ludus e o Departamento de História e Filosofia das Ciências da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa tomaram a iniciativa de organizar regularmente um conjunto de conferências de alto nível.

A Faculdade de Ciências da ULisboa integra a comissão organizadora deste evento, através das investigadoras do cE3c Margarida Santos-Reis (que também faz parte da comissão científica) e

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Objectives: To introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.