SULTAN Project: 15 PhD positions

SULTAN - European Training Network for the Remediation and Reprocessing of Sulfidic Mining Waste Sites

Applications are invited for 15 PhD positions (“Early Stage Researchers”) to be funded by the Marie-Sklodowska-Curie Innovative Training Network within the Horizon 2020 Programme of the European Commission.

SULTAN is the “European Training Network for the Remediation and Reprocessing of Sulfidic Mining Waste Sites”. SULTAN has pooled the interdisciplinary and intersectoral expertise of leading EIT RawMaterials members, world-leading mining and chemical companies, located in Belgium, Germany, Finland, Portugal, Switzerland, Spain and the Netherlands. Together these partners cover all the links in the tailings-reprocessing value chain.

The 15 SULTAN ESRs will not only receive state-of-the-art science/technology training but will also benefit from a unique soft-skills training programme. This will kick-start their careers as highly employable professionals in the EU’s tailings reprocessing/remediation sector, as well as for geological surveys, teaching & scientific organisations, and public bodies.

Full recruitment procedure available here.

Highlights of the The 15 available PhD positions

ESR1: Resource potential and speciation of Cu-Zn tailings for future mining and remediation
Host: FCiencias.ID (Lisbon University, Portugal)
Main supervisor: Prof. Jorge Relvas (jrelvas@ciencias.ulisboa.pt)
Duration: 36 months
Required profile: Geologist or Geometallurgist
Objectives: (1) To characterise the physical, mineralogical & geochemical properties of Cu-Zn tailings of the Neves Corvo VMS deposit; (2) To determine the solid-phase speciation, metal distribution maps in sulphide minerals and variability of metal allocation; (3) To evaluate the exploitation potential for base, precious and critical metals (incl. Cu, Zn, Ag, Au, In, Se); (4) To perform geometallurgical evaluation of metals for mineral reprocessing; (5) To develop a “from mine to processing plant” model to optimise reprocessing of Cu-Zn tailings; (6) To perform an economic resource potential and remediation assessment.

Key dates

► 15-6-2018: Launch 15 ESR positions
► 15-8-2018: Deadline for on-line application
► 03-9-2018: Circulation list “preselected candidates”
► 18-10-2018: SULTAN Recruitment Event
► 19-10-2018: Circulation list “recruited SULTAN ESRs”.
► 01-01-2019: Targeted starting date for ESR contracts

Diogo Afonso Carocho de Sousa Costa defende a dissertação "Deteção e caracterização de comunidades em redes de telecomunicações".

Por Vitor Nunes (Fannie Mae, USA).

Curso de Persuasão e Influência

O curso terá uma abordagem bastante prática e num ambiente informal, com conteúdos aplicáveis no dia a dia e contando ainda com feedback individual.

Serão focados 5 temas:

Bárbara Velasco Anes defende a tese "Desafios Químicos e Metrológicos da Alcalinidade Oceânica".

Inês Correia Bagulho defende a dissertação "Reference Tissue Normalization of Prostate MRI with automatic Multi-Organ Deep Learning Pelvis segmentation".

Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis

Os Serviços Centrais da ULisboa promovem, entre os dias 17 de dezembro e 08 de janeiro, a Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis.

Cláudia Alexandra Cerqueira Fernandes defende a dissertação "A influência da presidência de Trump sobre as séries financeiras americanas".

Raquel Ramos Martins defende a dissertação "Modelos de Notação de Risco de Crédito - Rating de Empresas".

Conferências CIUHCT "A Expurgação da Ciência e a Ciência das Expurgações"

Através da publicação periódica do Index Librorum Prohibitorum e de visitas a navios, livrarias e bibliotecas, a Inquisição controlava a venda, posse e leitura de obras proibidas no império português.

Marco António de Sousa e Silva dos Santos Mendes defende a tese "Deformations of Legendrian Curves".

Aula proferida pelo Presidente da MULTICARE, Rogério Henriques.

Introdução pelo Diretor de Ciências ULisboa, Luís Carriço, seguida de debate com:

Isa Maria Nunes de Matos defende a tese "Gene expression regulation in allopolyploid fish".

Com o objetivo de assinalar o Ano Europeu do Património Cultural 2018, a Academia de Ciências de Lisboa acolhe o colóquio Matemática e Património Cultural.

Inês Nunes Sousa defende a dissertação "Design of an endovascular morcellator for the surgical treatment of Equine Cushing's disease".

Por João Coelho (LOLS, IBEB).

Tânia Sofia Ferreira Gonçalves defende a dissertação "Engineering Silica-based Micro- and Nano- Janus Biocatalytic Motors for Biomedical Applications".

Iara de Almeida Ivo defende a dissertação "Optimizing Miniature Electrodes and Current Approaches to EEG Analysis".

André Filipe Neves Vieira defende a dissertação "Solução integrada de suporte ao IT alavancado no paradigma do New IT".

Por Harbir  Antil (George Mason University).

Ana Rita Dias Marques da Costa defende a dissertação "Use of Social Techniques in the PersonAAL Platform".

Carla Sofia de Almeida Matos Bernardino defende a dissertação "Media4WellBeing: Media nos Estados Emocionais, Bem-Estar e Saúde".

Acácio Manuel Brinco Moreira defende a dissertação "As Music Goes By: Navegação e Visualização Interativa de Músicas em Versões e Filmes ao Longo do Tempo".

Carlos Miguel Ribeiro Duarte defende a dissertação "ISIAAW - Interpretação Semântica de Imagens na Avaliação da Acessibilidade Web".

Um Natal fora da Terra

Por Pedro Machado (IA e Ciências ULisboa).

Candidaturas 2019/2020 - Programa Erasmus +

De 1 a 31 de dezembro, candidata-te a um período de estudos ou estágio.