Science with Gaia

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por André Moitinho (DF-FCUL).

Abstract: Gaia is a cornerstone mission of the European Space Agency (ESA) launched in December 19, 2013. Its main scientific goal is to understand the structure and development of our Galaxy, the Milky Way. The originality of Gaia lies on its unprecedented ability to determine stellar positions with micro-arcsecond accuracy. With this accuracy, astronomical distances in the Milky Way and beyond will be geometrically determined through parallaxes, providing solid fundamental steps of the Cosmological distance ladder reaching at least as far as the Magellanic Clouds. But Gaia will provide much more. It is gradually producing a Petabyte-scale data archive for almost two billion sources. The archive includes space motions, photometry, time series,  and astrophysical parameters, which are fundamental observables for research done at CENTRA: Galactic structure, stellar physics, General Relativity tests, distance-scale and age of the Universe, dark matter mapping, celestial reference frame, supernovae, quasars. Gaia Data Release 1 (GDR1) was issued in 2016. It was a test release containing parallaxes and proper motions for only 2.5 million sources. Still, the mission's scientific impact is already considerable. The second data release will happen in April 25, 2018, it will contain parallaxes and proper motions of over a billion sources and is expected to alter dramatically our current ideas on several fields of astrophysical research. In this talk I will give an overview of the mission, present results from GDR1 and discuss the scientific potential of the upcoming data releases.

Departamento de Física

A Escola de Verão de Matemática da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa é dedicada a todos os alunos do primeiro ciclo, ou início do segundo, que têm um gosto especial pela matemática e que pretendem decidir a continuação dos seus estudos.

Francisco Ferreira Cunha defende a dissertação "Desenvolvimento de um Software para Alinhamento Virtual de Lâminas Integralmente Digitalizadas de Anatomia Patológica".

Por Luísa Canto e Castro Loura (Direção-Geral de Estatísticas da Educação e Ciência, Portugal).

Por Giovanni de Lellis (University of Naples Federico II).

Candidaturas ao Programa de Estágios de Verão FCUL

A Faculdade de Ciências vai implementar este ano, pela primeira vez, um programa de estágios de verão.

A iniciativa conta com a participação de vários membros da Faculdade de Ciências da ULisboa: Ana Cristina Figueiredo, José Barroso, Elsa Gonçalves e Catarina Leal.

Por Ana Cristina Reis (PhD student, cE3c).

Conferências CIUHCT "Um museu dos plásticos? Para quem?"

No âmbito do projeto “O Triunfo da Baquelite - Contribuições para uma História dos Plásticos em Portugal” (Ref .: PTDC / IVC-HFC / 5174/2014), desenvolvido no Centro Interuniversitário de História das Ciê

Seminário Permanente de Astronomia Antiga - 21 junho 2018

Este novo seminário, organizado pelo CIUHCT e pelo Departamento de História e Filosofia das Ciências (FCUL), é dedicado à história da astronomia antiga, estendendo o conceito aos aspectos históricos da disciplina, ou de outras que com ela se relacionaram, até ao século XIX.

The Workshop in Integrative Approaches in Neurodegeneration is organized in the frame of the FlySMALS consortium, funded by the 2013 JPND Transnational call for “European research projects for Cross-Disease Analysis of Pathways related to Neurodegenerative Diseases”, which come

Gestão e Ecologia do Fogo: uma solução Contra os Incêndios?

O Fogo é apresentado nas suas vertentes menos conhecidas. As espécies florestais portuguesas e as suas adaptações ecológicas ao fogo. Será o Fogo uma surpresa para os nossos ecossistemas? O Pinheiro, o Eucalipto e o Sobreiro. O que conhecemos da sua ecologia?

A sessão final da mais recente edição da cadeira Projeto Empresarial terá lugar no dia 22 de junho.

Ângela Duarte Henriques apresenta o trabalho de projeto "Cash Back Program".

Logótipo da redeAGRO

As alterações climáticas são um dos maiores desafios que a humanidade enfrenta.

Oficina Ciência e Império na Era da Descolonização

O Ciência e Império de 2017-2018 irá concluir com um dia inteiro de conferências e debates, no ICS. Para participar, inscreva-se através do e-mail cienciaimperio@gmail.com.

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Por Aymeric Baradat (École Polytechnique, Paris).

Diogo Loureiro Caetano defende a dissertação "Linear stability for differential equations with infinite delay via semigroup theory".

Encontro dirigido a profissionais e utilizadores de Estatística, académicos, investigadores e estudantes.

Por Vinicius Bastazini (Post doctoral research fellow at CNRS Theoretical and Experimental Ecology Station, Moulis, France).

Por Luisa Fiorot (Università degli Studi di Padova).

Ciência 2018 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal

A iniciativa procura debater os principais temas e desafios da agenda científica, estimulando a participação e a interação entre investigadores, setor empresarial e público em geral.

Verão na ULisboa 2018

A edição de 2018 da iniciativa Verão na ULisboa decorre nas semanas de 02 a 06 de julho (alunos do 10.º,11.º e 12.º ano) e de 9 a 13 de julho (alunos do 7.º, 8.º e 9.º ano).

Por Marco Masoero (Université Paris-Dauphine).