Science with Gaia

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por André Moitinho (DF-FCUL).

Abstract: Gaia is a cornerstone mission of the European Space Agency (ESA) launched in December 19, 2013. Its main scientific goal is to understand the structure and development of our Galaxy, the Milky Way. The originality of Gaia lies on its unprecedented ability to determine stellar positions with micro-arcsecond accuracy. With this accuracy, astronomical distances in the Milky Way and beyond will be geometrically determined through parallaxes, providing solid fundamental steps of the Cosmological distance ladder reaching at least as far as the Magellanic Clouds. But Gaia will provide much more. It is gradually producing a Petabyte-scale data archive for almost two billion sources. The archive includes space motions, photometry, time series,  and astrophysical parameters, which are fundamental observables for research done at CENTRA: Galactic structure, stellar physics, General Relativity tests, distance-scale and age of the Universe, dark matter mapping, celestial reference frame, supernovae, quasars. Gaia Data Release 1 (GDR1) was issued in 2016. It was a test release containing parallaxes and proper motions for only 2.5 million sources. Still, the mission's scientific impact is already considerable. The second data release will happen in April 25, 2018, it will contain parallaxes and proper motions of over a billion sources and is expected to alter dramatically our current ideas on several fields of astrophysical research. In this talk I will give an overview of the mission, present results from GDR1 and discuss the scientific potential of the upcoming data releases.

Departamento de Física
Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte "Sobreviver em Marte"

Por Pedro Machado (IA/Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa) e Isabel Abreu (ITQB-NOVA).

The Seminar of Representation Theory and Related Areas was started in 2010 and emerged from an informal seminar of mathematicians from the Maths Departments of the Universities of Coimbra, Lisboa and Porto, with research interests in Representation Theory of Groups and Algebras, as well as Combin

Bárbara Velasco Anes defende a tese "Desafios Químicos e Metrológicos da Alcalinidade Oceânica".

Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis

Os Serviços Centrais da ULisboa promovem, entre os dias 17 de dezembro e 08 de janeiro, a Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis.

Inês Correia Bagulho defende a dissertação "Reference Tissue Normalization of Prostate MRI with automatic Multi-Organ Deep Learning Pelvis segmentation".

Diogo Afonso Carocho de Sousa Costa defende a dissertação "Deteção e caracterização de comunidades em redes de telecomunicações".

Por Vitor Nunes (Fannie Mae, USA).

Curso de Persuasão e Influência

O curso terá uma abordagem bastante prática e num ambiente informal, com conteúdos aplicáveis no dia a dia e contando ainda com feedback individual.

Serão focados 5 temas:

Raquel Ramos Martins defende a dissertação "Modelos de Notação de Risco de Crédito - Rating de Empresas".

Conferências CIUHCT "A Expurgação da Ciência e a Ciência das Expurgações"

Através da publicação periódica do Index Librorum Prohibitorum e de visitas a navios, livrarias e bibliotecas, a Inquisição controlava a venda, posse e leitura de obras proibidas no império português.

Cláudia Alexandra Cerqueira Fernandes defende a dissertação "A influência da presidência de Trump sobre as séries financeiras americanas".

Marco António de Sousa e Silva dos Santos Mendes defende a tese "Deformations of Legendrian Curves".

Isa Maria Nunes de Matos defende a tese "Gene expression regulation in allopolyploid fish".

Aula proferida pelo Presidente da MULTICARE, Rogério Henriques.

Introdução pelo Diretor de Ciências ULisboa, Luís Carriço, seguida de debate com:

Com o objetivo de assinalar o Ano Europeu do Património Cultural 2018, a Academia de Ciências de Lisboa acolhe o colóquio Matemática e Património Cultural.

Iara de Almeida Ivo defende a dissertação "Optimizing Miniature Electrodes and Current Approaches to EEG Analysis".

Por Harbir  Antil (George Mason University).

André Filipe Neves Vieira defende a dissertação "Solução integrada de suporte ao IT alavancado no paradigma do New IT".

Um Natal fora da Terra

Por Pedro Machado (IA e Ciências ULisboa).

Candidaturas 2019/2020 - Programa Erasmus +

De 1 a 31 de dezembro, candidata-te a um período de estudos ou estágio.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Por Juha Videman (CAMGSD, Instituto Superior Técnico).

Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte

Por Nuno Santos (IA/Faculdade de Ciências da Universidade do Porto) e Ricardo Louro (ITQB-NOVA).

Inscrições mediante envio de formulário de inscrição preenchido, acompanhado de comprovativo de pagamento, até 04 de janeiro de 2019 para

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course introduces the field of island biogeography, a discipline that has long influenced other research areas such as macroecology, community ecology, evolution and conservation biology.