Encontros Scientia

The effects of nectar robbing, secondary metabolites and floral cues on foraging in sunbirds

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Shai Markman (Senior Lecturer, Department of Biology & Environment, University of Haifa at Oranim, Tivon, Israel).

Plant secondary metabolites (PSMs), such as alkaloids, are often found in many parts of a plant, including flowers, providing protection to the plant from various types of herbivores or microbes. PSMs are also present in the floral nectar of many species, but typically at lower concentrations than in other parts of the plant. Nectar robbers often damage floral tissue to access the nectar. By doing so, these nectar robbers may initiate an increase of PSMs in the floral nectar. However, an evidence-based knowledge is lacking as to the effects of nectar robbing on PSM levels and in turn the effects of these chemicals on foraging decision making. Here, I addressed the question of whether PSMs in the floral tissue are immediately being released into the floral nectar following nectar robbing. I further asked whether the natural concentrations of the alkaloids, nicotine and anabasine, found in tree tobacco, Nicotiana glauca, nectar affect foraging performance in Palestine sunbird, Nectarinia osea, pollinators that use the plant's nectar as a food source. In my lecture, I will present my findings with regard to the effects and costs of nectar robbing. Then, I will demonstrate the effects of these alkaloids on sunbird foraging performance through their accuracy at distinguishing between rewarding and non-rewarding flowers based on color. Lastly, I will show how sunbirds learn to distinguish between rewarding and non-rewarding flowers based on their colors and spatial distribution. To that end, this talk will focus on foraging performance based on environmental cues with or without the effects of PSMs. This work opens up a window to pollination ecology under variable foraging scenarios.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Uma vez por mês, aos domingos de manhã, junte-se à equipa de investigadores da Lista Vermelha de Invertebrados. Participe e contribua para a amostragem da diversidade de insetos em Sítios de Importância Comunitária da Rede Natura 2000.

Curso de 4 módulos, com os seguintes temas:

Field Trip "Tectono-stratigraphic evolution of the SW Iberian Margin and its hydrocarbon potential"

A AAPG-SC UL anuncia a 1.ª Field Trip do presente ano letivo, em parceria com a SEG Técnico Student Chapter Lisbon, intitulada “Tectono-stratigraphic evolution of the SW Iberian Margin and its hydrocarbon potential” e orientada pelo PhD Ricardo Pereira (Partex) e pelo Pr

O congresso conta com a participação de Jorge Relvas (Ciências ULisboa).

Noites no Observatório "Coincidências Cósmicas"

Vivemos num Universo que parece ter sido ajustado de forma muito precisa para permitir a nossa existência.

Seminário Permanente de Astronomia Antiga | CIUHCT/UL - DHFC/FCUL "O movimento da oitava esfera"

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Por Alessandro Zilio (LJLL - Paris Diderot / University of Paris).

Petra Alexandra Morbey Ferro Gaspar Pacheco defende a dissertação "Técnicas de Álgebra Multilinear na Resolução de Problemas de Teoria Aditiva".

A sessão, no âmbito da iniciativa VEHITS 2019 - 5th International Conference on Vehicle Technology and Intelligent Transport Systems a decorrer de 03 a 05 de maio de 2019, conta com a participação dos docentes de Ciências ULisboa Carla Silva (chair

A iniciativa conta com a participação de Luís Saraiva (Ciências ULisboa).

O Tagis - Centro de Conservação das Borboletas de Portugal e os coordenadores do Projeto Europeu ABLE, em parceria com o cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais, Butterfly Conservation Europe e o Município de Almada, convidam todos os interessados a particip

O ISIC é uma organização sem fins lucrativos e representa o ISIC, o Cartão Internacional de Estudante - patrocinado pela UNESCO, apoiado pelo Conselho da União Europeia para a Educação, Juventude, Cultura e Desporto e diversos ministérios da educação e organiza

O Dia Aberto de Ciências realiza-se no dia 08 de maio de 2019.

As provas, requeridas por Francisco André de Campos Pereira Dionísio, decorrem nos dias 13 e 14 de maio de 2019.

No dia 14 de maio, será apreciado o sumário do seminário/lição com o título "Pathogens and parasites as effective biological weapons".

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Nature-based approach to Design solutions for a more resilient future aims to support societies address a variety of environmental, social and economic challenges in sustainable ways. This approach relies on actions that are inspired by, supported by or copied from Nature.

Programa Doutoral em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento de 30 de março a 15 de maio de 2019.

Gisela Vitória Cheoo defende a dissertação "Estimation of bowhead whale (Balaena mysticetus) population density using spatially explicit capture-recapture(SECR) methods".

Candidaturas ao Programa Almeida Garrett

Candidaturas até 17 de maio de 2019 (mobilidade no 1.º semestre) e até 18 de outubro de 2019 (mobilidade no 2.º semestre).

Candidaturas a programa de apoio ao empreendedorismo na área do mar - MARE STARTUP

A Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, a Universidade Católica Portuguesa, o Fórum Oceano e a Sociedade de Avaliação Estratégica e Risco lançaram em 2015 o consórcio MARE STARTUP destinado a promover o empreendedorismo e inovação empresarial no Mar, como forma