Invited Talk | Bioinformática

Ready for BioData Management? An introduction to research data management and data management plans

Transmissão através de Videoconferência

Speaker: Daniel Faria (INESC-ID).

Abstract: Scientific data and publications are increasing at an exponential rate, which makes data and knowledge discovery ever more challenging. Good data management practices are key to alleviating this problem, by ensuring that data is published in a FAIR (findable, accessible, interoperable and reusable) way. This has been recognized by funding agencies throughout the world, which now commonly demand open science policies from their fundees, and by publishers, which are starting to require that the data associated with a scientific publication be published in accordance with the FAIR principles. Also commonly required by science funding agencies as part of grant applications are data management plans (DMPs). A DMP is a document detailing what data will be collected by a project (or institution), how it will be collected, processed, described, preserved and shared. Funding agencies are particularly concerned with DMPs demonstrating intent to comply with the FAIR principles. Filling in a DMP is challenging for the untrained researcher, particularly because different agencies adopt different DMP templates. Moreover, because most DMP templates are little more than surveys with free-text answers, DMP validation is typically just a sanity check at the moment of evaluation of the grant application, and the DMP document is seldom used after that. In the first half of this lecture, we will introduce the topic of research data management, discuss its relevance in modern science and the benefits that derive therefrom, dissect the FAIR principles and how to comply with them. In the second half, we will delve into DMPs, analyze existing templates and what information is expected, and focus on the efforts of the Research Data Alliance towards making machine actionable DMPs that can actually support research data management.

Bio: Daniel Faria is a post-doctoral researcher at INESC-ID and a senior member of BioData.pt, the Portuguese ELIXIR node, a research infrastructure devoted to managing data from the life sciences. He coordinates interoperability and data management activities at the national level, while engaging in European-level ELIXIR projects. He is also the co-founder and coordinator of the "Ready for BioData Management?" capacity building programme.

ID da reunião: 957 9773 0831
Senha: 944552

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Stephanie Joy Mawson (ICS-ULisboa).

Seminário Doutoral em Ciências do Mar, por Matthew-James Bennett.

Iconografia representando um casal masculino/feminino e diversas áreas científicas

A maior feira de Mestrados e Pós-Graduações - 22 de fevereiro, na Cidade Universitária.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Marta Passadeiras (Universidade de Lisboa).

Título/data/local do evento, logótipo da RedeMov e fotografia de torniquete de acesso a meio de transporte

Evento no âmbito do Ciclo de Conferências "Conversas à 6.ª", promovido pela redeMOV da Universidade de Lisboa.

Mathematical Logic Seminar, por Luís Cruz-Filipe (University of Southern Denmark).

Seminário Doutoral em Ciências do Mar, por Pedro Nunes.

Designação dos prémios, sobre uma imagem abstrata em tons cor de laranja

As candidaturas decorrem até 23 de fevereiro, com uma nova metodologia de avaliação.

Pormenor de homem a folhear um livro

M50 - Programa de Formação Universitária para Maiores de 50 anos.

Fotografia de árvores sem folhas e de bancos de jardim

Estudantes de pós-graduação em Matemática da Faculdade de Ciências da ULisboa falam, de forma descontraída e informal, sobre o seu trabalho.

Fotografia de sinal identificativo de vinha

Apresentação de candidaturas até 28 de fevereiro.

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Ana Sofia Lopes.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Bruno Santos (Stockholm University, Sweden).

Conferência do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia, por Luís Campos Ribeiro (CIUHCT, Ciências ULisboa).

Título do evento, sobre uma fotografia do Large Hadron Collider

The objective of the course is to introduce the physics, analysis methods and results on the physics areas covered by the LHC experiments.

Colóquio de Matemática, por José Francisco Rodrigues (DM-Ciências ULisboa).

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Gustavo Soutinho (Faculdade de Economia da Universidade do Porto - FEP e Instituto Superior de Saúde Pública da Universidade do Porto - ISPUP).

Logótipo do Dia Internacional da Matemática, sobre um fundo branco

Atividades a decorrer em Ciências ULisboa nos dias 13 e 14 de março.

Mão humana a interagir com um ecrã virtual

Novos prazos de submissão de candidaturas a projetos IC&DT e PeX.

Fotografia de participantes numa anterior edição da Jobshop Ciências

O maior evento de empregabilidade de Ciências, a decorrer nos dias 09 e 10 de abril.

23 de abril de 2024 assinalamos o 113.º aniversário da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Título e data do evento, inseridos em fotografia de cinco jovens em contexto de investigação

Pré-inscrições já disponíveis!

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Título/data do evento, logótipos das entidades organizadoras e fotografia de Lisboa (Castelo de S. Jorge e respetiva colina)

Submissão de propostas até 31 de janeiro.

Título/data/local do evento, logótipos das entidades organizadoras e várias fotografias da orla costeira e de pessoas

Inscrições preferencialmente até 01 de março.