Geometry and Physics Seminar

Opers for higher states of quantum KdV models

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Davide Masoero (Grupo de Física Matemática da Universidade de Lisboa).

Abstract: Let g be an untwisted affine Kac-Moody algebra, and consider the g-valued quantum KdV model, obtained from the quantization of the second Poisson bracket for the Drinfeld-Sokolov construction. The eigenvalues of the Q-operators for the quantum system satisfy the Bethe Ansatz equations. The ODE/IM correspondence affirms that at each state of the quantum model, solutions of the Bethe Ansatz equations can be obtained from a certain opers with values in Lg, the Langlands dual Lie algebra of g. At the ground state this was shown in the sl2 case by Dorey and Tateo and in full generality (i.e. for every simple Lie algebra g) in D. Masoero et al. (Comm Math Phys 2016, 2017).  For higher states only the sl2 case was available, with the appropriate opers being obtained by Bazhanov, Lukyanov and Zamolodchikov. In this talk, I will show how - following a recent insight by Frenkel and Hernandez - one can explicitly construct opers for the higher states of g-valued quantum kdV, for every simply laced affine Kac-Moody algebra g. The talk is based on the joint work with Andrea Raimondo available at arXiv.1812.00228.

GFMUL - Grupo de Física Matemática da Universidade de Lisboa
60 Minutos de Ciência "Geoconservação em meio urbano: o que se fez e não se fez"

Dedicada ao património geológico e à sua conservação em meio urbano, recebemos o Professor Doutor Galopim de Carvalho, entusiasta divulgador das geociências e antigo diretor do MUHNAC-ULisboa, em mais uma sessão de 60 Minutos de Ci

Por Reinaldo Pimentel (cE3c - GBA / Island Environmental Risks & Society - IERS).

Por Riccardo Scala (University of Rome 1, “La Sapienza”).

A Associação Ludus e o Departamento de História e Filosofia das Ciências da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa tomaram a iniciativa de organizar regularmente um conjunto de conferências de alto nível.

Doutoramento em História e Filosofia das Ciências

Provas do 3.º ano de Doutoramento.

Doutorando: Catarina Madruga.

Por Yvonne Peters (Manchester University).

Bernardo Pinto de Almeida defende a dissertação "Uma Linguagem de Programação com tipos de sessão independentes do contexto".

Susana Moniz Alves defende a dissertação "Avaliação das condições de liquidez em gestão de pensões em sistemas contributivos e não contributivos".

Kevin Morgado de Sousa defende a dissertação "Pricing American-Style Options Under the Heston Model".

The workshop will focus on various problems dealing with Matrices, like matrix polynomials, low rank perturbations, completion problems and related combinatorics including applications of Matrix Theory in engineering.

Filipa Maria Brum Silva Dias defende a dissertação "O modelo de financiamento das unidades de saúde verticalmente integradas em Portugal: Desafios e Oportunidades".

Sabias que a Accenture aposta na diversidade de backgrounds académicos para carreiras promissoras em Tech?

Ana Cristina Magalhães Vieira defende a tese "Unraveling the genomics of adaptation of Colletotrichum kahawae to Coffea arabica".

João Pedro Almeida Pais defende a tese "Development of new antibiotics against Bacillus anthracis".

Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte "Sobreviver em Marte"

Por Pedro Machado (IA/Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa) e Isabel Abreu (ITQB-NOVA).

The Seminar of Representation Theory and Related Areas was started in 2010 and emerged from an informal seminar of mathematicians from the Maths Departments of the Universities of Coimbra, Lisboa and Porto, with research interests in Representation Theory of Groups and Algebras, as well as Combin

Curso de Persuasão e Influência

O curso terá uma abordagem bastante prática e num ambiente informal, com conteúdos aplicáveis no dia a dia e contando ainda com feedback individual.

Serão focados 5 temas:

Inês Correia Bagulho defende a dissertação "Reference Tissue Normalization of Prostate MRI with automatic Multi-Organ Deep Learning Pelvis segmentation".

Bárbara Velasco Anes defende a tese "Desafios Químicos e Metrológicos da Alcalinidade Oceânica".

Por Vitor Nunes (Fannie Mae, USA).

Diogo Afonso Carocho de Sousa Costa defende a dissertação "Deteção e caracterização de comunidades em redes de telecomunicações".

Conferências CIUHCT "A Expurgação da Ciência e a Ciência das Expurgações"

Através da publicação periódica do Index Librorum Prohibitorum e de visitas a navios, livrarias e bibliotecas, a Inquisição controlava a venda, posse e leitura de obras proibidas no império português.

Marco António de Sousa e Silva dos Santos Mendes defende a tese "Deformations of Legendrian Curves".

Cláudia Alexandra Cerqueira Fernandes defende a dissertação "A influência da presidência de Trump sobre as séries financeiras americanas".

Raquel Ramos Martins defende a dissertação "Modelos de Notação de Risco de Crédito - Rating de Empresas".