Workshop on Ideas on Language Throughout the Ages

FCUL, Lisboa

We welcome scholars to participate in a one-day workshop on how language has been defined and approached differentially throughout history within philosophical, linguistic, psychological, and socio-anthropological schools of thought. Possible topics can include but are not limited to:

• Origins and rationale of logic and semantics as areas of research;
  • Origins, histories, and methodologies of philology, diachronic and synchronic linguistics, Chomsky’s linguistics, biolinguistics and cognitive linguistics;
  • Origins, histories, and methodologies of anthropological linguistics and sociolinguistics;
  • The role of language in different cosmologies, religions and ideologies;
  • Language as order, knowledge and reason (logos theories, universalia debates, rationalism);
  • The social and political role of language as debated by social contract theoreticians and moral philosophers;
  • The search for an “Adamic” language or the reconstruction of a “mother language,” “primordial”- or “proto”-language;
  • Ideas on the “purification” of existing languages for purposes of knowledge acquisition or communication;
  • Language versus communication;
  • The reference problem & the indeterminacy of translation;
  • Language as the limit of one’s world;
  • Language games, language as power, language as identity and nationality;
  • Signs and codes as defined in (bio)semiotics and their relation to concepts of information, communication and language;
  • Evolutionary epistemology and language;
  • Language and consciousness, language and cognition;
  • Embodiment and language;
  • Body language;
  • Language as culture;
  • Language and art.

Abstract submission by April 15th, 2019.

The workshop will be organized as a satellite event following the Protolang 6 conference.

CFCUL
Imagem ilustrativa do evento, acompanhada do respetivo título, oradores, dia, hora, link e logótipos das entidades organizadoras

Desta vez, o Espaço é todo seu.

Descubra mais sobre o Universo, colocando as suas próprias perguntas a um painel de cinco investigadores do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço (IA).

Speaker: Maria Colombo (École Polytechnique Fédérale de Lausanne).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de informações adicionais (título e data)

Dia Aberto de Ciências 2020 realiza-se no dia 3 de junho e será, pela primeira vez, integralmente realizado onlineInscrições até dia 31 de maio.

Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Objectives: provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

More information available here.

Fotografia de participante no Módulo de intercâmbio EIT Health

As candidaturas ao Módulo de Intercâmbio EIT Health, 4.ª Edição, já abriram.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa relativo ao novo Coronavírus (COVID-19).

Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Objectives: provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Fotografia de auditório de Ciências ULisboa

Apresentações de João Cordovil (Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / Ciências ULisboa) e Diana Barbosa (Comcept - Comunidade Céptica Portuguesa).

Imagem alusiva à Escola de Verão de Energia

Face à emergência da pandemia da COVID-19, a 6.ª edição da Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa, prevista para 6 a 10 de julho de 2020, será adiada para data a definir em 2021.

International Colloquium – Biology of the Soricidae

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (CO

Imagem ilustrativa do prémio (fotografia de rosto de um jovem, metade humana e metade "computorizada", acompanhada do título da iniciativa e do slogan "Um Milhão para a Inovação"

Candidaturas a decorrer até ao dia 15 de julho de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

O prémio IN3+ destina-se a todos os investigadores pertencentes às entidades que integram a Rede Inovação INCM.

Fotografia de uma formação rochosa

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID-1

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

New date: September 14th-16th, 2020.

Logótipo do evento, acompanhado da nova data de realização

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Fotografia de caminhantes numa montanha

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

New date: 30 August - 03 September 2021.

This conference is the 22nd in the series of triennial conferences which bring together the Particle and Nuclear Physics communities.