The Higgs Boson - A Dissection Tool for New Physics

Sala 3.2.16, Ciências ULisboa

Por Margarete Mühlleitner (Karlsruhe Institute of Technology, Germany).

The discovery of the Higgs boson in 2012 by the LHC experiments ATLAS and CMS at the Large Hadron Collider marked a milestone for elementary particle physics. In the meantime the properties of the discovered Higgs boson have been investigated, and the Higgs turns out to behave very Standard Model (SM)-like. The SM of particle physics furthermore has been tested to great accuracy at the quantum level. However, there are open questions like e.g. the nature of Dark Matter or why there is more matter than antimatter in the Universe, that cannot be answered by the SM. This calls for new physics beyond the SM. So far unfortunately, we do not have any direct sign of new physics. In this situation the role of the Higgs boson becomes extremely important as a dissection tool in our search for physics beyond the SM. I will highlight in my talk the special role of the Higgs boson for our understanding of the true model underlying particle physics. I will present selected examples that demonstrate what can be learnt from the Higgs boson on physics beyond the SM and how it may guide our way in our quest for the model that allows us to describe nature and help us to understand the true picture behind it.

CFTC - Centro de Física Teórica e Computacional

Uma história divertida para os mais novos, cuja venda reverte 1€ para o Grupo Lobo.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Cartaz do evento

À conversa com Mário Felício, ex-aluno da Licenciatura em Bioquímica de Ciências ULisboa, atualmente a trabalhar na consultora Deloitte.

Fotografia de alunos de Ciências ULisboa

03 de outubro, Sala 6.1.36, pelas 15h00.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.