Talks @LASIGE

Memory compression, quantum walks, and limits to quantum speed-ups for various problems

Sala 6.3.27, Ciências ULisboa (com transmissão via Zoom)
Banner do evento

Por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

The talk is on two recent works with Harry Buhrman, Subhasree Patro, and Florian Speelman (CWI). The first is as follows.
In the classical RAM, any algorithm that uses M memory cells so that, at any point in time, only m out of M cells will be non-zero, may be "compressed” into an algorithm using only m log M memory and running in almost the same time. We may do so by simulating the memory using, e.g., a hash table. In our work, we show an analogous result for quantum algorithms equipped with quantum random-access gates, i.e., for a Quantum Random- Access Machine (QRAM).
The second work pertains to quantum reductions. A reduction from a problem A to a problem B is an algorithm that uses a subroutine for solving problem B in order to solve problem A. If such a reduction from A to B exists, then assuming that A is hard we must conclude that B is hard.
In the second work I will mention in this talk, we singled out a particular problem, the 3SUM problem, and conjectured that it cannot be solved in sublinear quantum time. From this conjecture, we were able to show the hardness of many different problems (many different Bs). This proof, which was quite sophisticated when the paper originally came out, was drastically simplified by the use of the first, later work.
The talk will be broad-scope and intended for a general computer science audience.

Short Bio: Bruno Loff did MSc with José Felix Costa at IST, and was part of CMAF (now CMAFio) at the time. He then moved to Amsterdam to do his PhD with Harry Buhrman at the Centrum voor Wiskunde en Informatica (Center for Mathematics and Informatics, CWI), which he defended in 2014. He was a postdoctoral researcher at Charles University, in Prague, from 2015-2016, and at the Faculty of Sciences at the University of Porto, 2017-2020. Since March 2020, he has worked as an assistant professor at the Department of Computer Science.

Transmissão via Zoom.

LASIGE Computer Science and Engineering Research Centre

Talk @DI, por Luís Pinto (DI, Ciências ULisboa).

Seminário em Biologia Humana e Ambiente, por David Gonçalves (Laboratório de Arqueociências, Direção-Geral do Património Cultural).

Cartaz do evento

E3 Talk, por Alejandro Lopera (ONG Andes Amazon Fund & Estación Biológica Manu).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Víctor Almendros Abad (CENTRA - Center for Astrophysics and Gravitation, FCUL).

Banner do Ciclo de Palestras

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

Banner do evento

A feira reúne colecionadores e comerciantes de minerais, gemas e fósseis, oriundos de vários países da Europa, bem como um vasto público, representado por milhares de visitantes.

Mathematical Logic Seminar, por Bruno Jacinto (Universidade de Lisboa).

Banner do evento, incluindo titulo/dia/hora/local e fotografia de uma autoestrada

Evento no âmbito do Ciclo de Conferências "Conversas à 6.ª", promovido pela redeMOV da Universidade de Lisboa.

Data Science Seminar, por Sara Silva (LASIGE/FCUL).

Cartaz do evento

Palestra por Jorge Buescu (Ciências ULisboa).

Ação de formação para docentes.

Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organic matter in the soil.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Graça P. Corrêa (CFCUL/GI3).

Fotografia de quatro Student Ambassadors

Sessão informativa sobre o programa EU Career Student Ambassadors, organizada por Leonor Gonçalves (embaixadora de Ciências ULisboa na União Europeia).

Edifício C5 de Ciências ULisboa

Reunião aberta a toda a comunidade de Ciências, a decorrer pelas 11h00 do dia 14 de dezembro.

Título, orador, hora, local e organizadores do evento, sobre um fundo escuro e uma fotografia de um planeta

Sempre quiseste explorar o espaço? Ver o que nos espera ao longe? Ou experimentar em primeira mão ver a beleza do desconhecido?

Banner do Ciclo de Palestras

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

BioISI Research Seminar, por Helena Gaspar (BioISI/FCUL).

Título da campanha, sobre um fundo verde

A Universidade de Lisboa organiza a Campanha de Natal Solidária, entre os dias 05 e 16 de dezembro de 2022, para apoiar o projeto "A Fábrica dos Sonhos".

HEI4Future, sobre um fundo branco

A iniciativa visa aproximar os participantes do conceito de intraempreendedorismo nas organizações e relacioná-lo com o futuro do trabalho.

Cartaz da campanha

A campanha visa recolher o maior número possível de pilhas, baterias, lâmpadas, tinteiros e equipamentos elétricos usados.

Seminário Doutoral II no âmbito do Doutoramento em História e Filosofia das Ciências, por Lígia de Azevedo Martins.

Pormenor de mapa do continente europeu

Candidaturas online de 1 a 31 de dezembro de 2022.

The objective of this course is to acquire knowledge regarding bioinformatic tools available to predict nucleic acid (RNA, DNA or Nucleic Acids Mimics) and protein three-dimensional structure, as well as autonomy and critical thinking in the use of those tools.

Science is increasingly more present in our everyday decisions, with a fundamental role in global problems. Scientists, as the main actors in the production of scientific knowledge, have the responsibility of having an active voice in communicating this knowledge.