Encontros Scientia

Tropical cashew agroecosystem in West Africa: where we at and where to go with a high-value agriculture commodity?

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Filipa Monteiro (ESFE e CoBIG2).

A mosaic of traditional agriculture and extensive plantations of cash crops, which alter the natural ecosystems, characterize agricultural landscapes in West Africa. Cashew (Anacardium occidentale L.) is a tropical tree native to South America, currently cultivated in most tropical countries in the world. Among the main cashew production areas, West Africa accounted alone for 45% of the worldwide production of cashew nuts in 2015. Particularly, in Guinea-Bissau, cashew represents more than 90% of country exports, involving 85% of the rural population. However, little is known about the effects of the extensive implementation of cashew plantations, which dominates agricultural landscapes in Guinea-Bissau. Also, as an introduced crop and being outside of its center of diversity, emerging plant diseases can arise and cause tremendous production losses, with devastating social and economic implications. Climate change will increase uncertainty in the production of many crops in tropical countries, including many developing countries where these crops may form an important basis of the gross domestic product. In this talk, it will be presented a multidisciplinary framework from field-based, traditional to molecular approaches coupled with a socio-economic perspective that will enable to assess determining factors on cashew agroecosystem, important for its sustainable production.

Owing the economic importance of cashew in Guinea-Bissau, the ultimate goal is to obtain solid knowledge aiming to cashew agroecosystem management and thus promote the sustainable production in the West Africa Region.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Por Antonio Córdoba (Universidad Autónoma de Madrid).

Filipa Isabel Martins Borlinhas defende a tese "Diffusion-Weighted Imaging in Breast Magnetic Resonance".

Por Klaus Harms e João A. Gama (“The Arctic University of Norway", Tromsø, Norway).

Por Nuno Sepúlveda (London School of Hygiene & Tropical Medicine & CEAUL).

O evento pretende incentivar os alunos de Ciências a conhecer, de uma forma informal, ​a investigação que se realiza no DQB.

ECCA 2019 - European Climate Change Adaptation Conference

In preparation for the new decade, society urgently needs to implement actions that can make us more resilient to the challenges of the 21st century.

Inclui três palestras e uma mostra do espólio da Sociedade de Geografia de Lisboa relacionada com a efeméride.

Por Saskia Hogenhout (John Innes Centre - Norwich, UK).

Plastics Heritage Congress 2019

O plástico transformou as nossas vidas como poucas outras invenções, desde a sua criação, há pouco mais de 100 anos. Se déssemos um nome à nossa época, com base no tipo de materiais que configuram o mundo em que vivemos, seria a Era do Plástico.

SPN2019 - VI Meeting of the Portuguese Society for Neuroscience

SPN2019 aims at bringing together the vibrant Portuguese Neuroscience community that has been contributing to significantly advance this defying area.

CQE Days - Spring Meeting 2019

The main purpose of the event is to highlight original research trends shared within and between CQE’s new four Thematic Lines: Synthesis, Catalysis and Reactivity - SYNCat; Materials, Soft Matter and NanoChemistry - MATSoft; Sustaina

Jornadas do Programa Doutoral em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade, a decorrerem nos dias 09, 16, 23 e 30 de maio de 2019.

Por Natasha Samko (UiT The Arctic University of Norway, Narvik).

Sessão de divulgação da oferta pós-graduada do Departamento de Geologia

Sessão de divulgação e de esclarecimento sobre os Mestrados e Pós-Graduações do Departamento de Geologia de Ciências ULisboa, disponíveis no ano letivo de 2019/20.

Por Teresa Melo Quinteiro (ISEL) e Carlos Santos (CEAFEL).

Monóides de isometrias parciais finitas | 15h30
Teresa Melo Quinteiro

Teoria de Jogos Combinatórios: Uma Breve Introdução | 16h15
Carlos Santos

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Phylogeography is one of the recent scientific areas emergent from the dissemination of highthrouput technologies of sequencing starting in the 90’s of the XXth century, with the consequent development of intra-specific genetic variance analysis and its geographic distribution.

FCUL Rally Pro - 7.ª Edição

Inscrições até 17 de maio de 2019.

This conference is devoted to all aspects of Algebraic Geometry and Analysis, and aims at reinforcing the bridge between the fields of Higgs bundles and D-modules.

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

Esta ação inicia-se por uma análise do problema do (in)sucesso e da (reduzida) qualidade da aprendizagem no ensino superior.

O mundo está em transformação, a todos os níveis e escalas. Os paradigmas de ensino acompanham este processo e as instituições envolvidas devem acompanhá-lo, sob pena de, se não o fizerem, ficarem rapidamente obsoletas.

Seminário Permanente de Astronomia Antiga | CIUHCT/UL - DHFC/FCUL "Instrumentos de papel: como usar as volvelles no Astronomicum Caesareum (1540)"

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Conferência "Smart Farming e os novos desafios para o Direito"

Conferência organizada em três Mesas-Redondas: i) Smart farming na prática, ii) Regulação inteligente e de precisão e iii) Tecnologia e dados.

Com recurso ao software SPSS, aprenda a aplicar técnicas de análise descritiva e inferencial, saiba como identificar a metodologia apropriada para a sua investigação e interprete os seus resultados.

Por Daniel Spector (National Chiao Tung University in Hsinchu, Taiwan).

IDPASC

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento a decorrer até 07 de junho de 2019.