Encontros Scientia

Tropical cashew agroecosystem in West Africa: where we at and where to go with a high-value agriculture commodity?

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Filipa Monteiro (ESFE e CoBIG2).

A mosaic of traditional agriculture and extensive plantations of cash crops, which alter the natural ecosystems, characterize agricultural landscapes in West Africa. Cashew (Anacardium occidentale L.) is a tropical tree native to South America, currently cultivated in most tropical countries in the world. Among the main cashew production areas, West Africa accounted alone for 45% of the worldwide production of cashew nuts in 2015. Particularly, in Guinea-Bissau, cashew represents more than 90% of country exports, involving 85% of the rural population. However, little is known about the effects of the extensive implementation of cashew plantations, which dominates agricultural landscapes in Guinea-Bissau. Also, as an introduced crop and being outside of its center of diversity, emerging plant diseases can arise and cause tremendous production losses, with devastating social and economic implications. Climate change will increase uncertainty in the production of many crops in tropical countries, including many developing countries where these crops may form an important basis of the gross domestic product. In this talk, it will be presented a multidisciplinary framework from field-based, traditional to molecular approaches coupled with a socio-economic perspective that will enable to assess determining factors on cashew agroecosystem, important for its sustainable production.

Owing the economic importance of cashew in Guinea-Bissau, the ultimate goal is to obtain solid knowledge aiming to cashew agroecosystem management and thus promote the sustainable production in the West Africa Region.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte "Sobreviver em Marte"

Por Pedro Machado (IA/Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa) e Isabel Abreu (ITQB-NOVA).

The Seminar of Representation Theory and Related Areas was started in 2010 and emerged from an informal seminar of mathematicians from the Maths Departments of the Universities of Coimbra, Lisboa and Porto, with research interests in Representation Theory of Groups and Algebras, as well as Combin

Bárbara Velasco Anes defende a tese "Desafios Químicos e Metrológicos da Alcalinidade Oceânica".

Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis

Os Serviços Centrais da ULisboa promovem, entre os dias 17 de dezembro e 08 de janeiro, a Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis.

Inês Correia Bagulho defende a dissertação "Reference Tissue Normalization of Prostate MRI with automatic Multi-Organ Deep Learning Pelvis segmentation".

Diogo Afonso Carocho de Sousa Costa defende a dissertação "Deteção e caracterização de comunidades em redes de telecomunicações".

Por Vitor Nunes (Fannie Mae, USA).

Curso de Persuasão e Influência

O curso terá uma abordagem bastante prática e num ambiente informal, com conteúdos aplicáveis no dia a dia e contando ainda com feedback individual.

Serão focados 5 temas:

Raquel Ramos Martins defende a dissertação "Modelos de Notação de Risco de Crédito - Rating de Empresas".

Conferências CIUHCT "A Expurgação da Ciência e a Ciência das Expurgações"

Através da publicação periódica do Index Librorum Prohibitorum e de visitas a navios, livrarias e bibliotecas, a Inquisição controlava a venda, posse e leitura de obras proibidas no império português.

Cláudia Alexandra Cerqueira Fernandes defende a dissertação "A influência da presidência de Trump sobre as séries financeiras americanas".

Marco António de Sousa e Silva dos Santos Mendes defende a tese "Deformations of Legendrian Curves".

Isa Maria Nunes de Matos defende a tese "Gene expression regulation in allopolyploid fish".

Aula proferida pelo Presidente da MULTICARE, Rogério Henriques.

Introdução pelo Diretor de Ciências ULisboa, Luís Carriço, seguida de debate com:

Com o objetivo de assinalar o Ano Europeu do Património Cultural 2018, a Academia de Ciências de Lisboa acolhe o colóquio Matemática e Património Cultural.

Iara de Almeida Ivo defende a dissertação "Optimizing Miniature Electrodes and Current Approaches to EEG Analysis".

Por Harbir  Antil (George Mason University).

André Filipe Neves Vieira defende a dissertação "Solução integrada de suporte ao IT alavancado no paradigma do New IT".

Um Natal fora da Terra

Por Pedro Machado (IA e Ciências ULisboa).

Candidaturas 2019/2020 - Programa Erasmus +

De 1 a 31 de dezembro, candidata-te a um período de estudos ou estágio.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Por Juha Videman (CAMGSD, Instituto Superior Técnico).

Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte

Por Nuno Santos (IA/Faculdade de Ciências da Universidade do Porto) e Ricardo Louro (ITQB-NOVA).

Inscrições mediante envio de formulário de inscrição preenchido, acompanhado de comprovativo de pagamento, até 04 de janeiro de 2019 para

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course introduces the field of island biogeography, a discipline that has long influenced other research areas such as macroecology, community ecology, evolution and conservation biology.