Encontros Scientia

From boulder characteristics to wave parameters: Interpreting boulder deposits related with extreme marine inundations

Evento online

Por Maria Alexandra Oliveira (eChanges - cE3c).

Boulder deposits resulting from extreme marine inundation have been studied worldwide using different complementary approaches. The main goal has been to establish the wave type responsible for boulder detachment, transport, and deposition further inland and/or upwards. Are these deposits generated by tsunamis, storms, or both? The establishment of the driving mechanism is highly relevant for coastal hazards and risk assessment, due to the large contrast in return periods characterizing both types of inundations. However, differentiation between storm- and tsunami- coastal deposits is not an easy task in rocky coastal contexts. This differentiation can be inferred by applying well-established methods used in paleocurrent reconstructions and simplified energy-balance equations based on boulder size and direction of imbrication. Another relevant approach is the intersection between age estimation of boulder placement in coastal deposits with historical and instrumental records of extreme marine events. Finally, the study of present-day deposits related to both types of events can provide additional insights regarding the position and morphological characteristics of coastal boulder accumulations. In this talk, these approaches will be briefly addressed, together with an example of application to a boulder deposit in the west coast of Portugal.

Transmissão em direto no canal de YouTube do cE3c.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Mathematical Logic Webinar, por Luís Pinto (Centro de Matemática - Universidade do Minho).

This course aims to provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

LASIGE - driven by excellence

The Workshop aims at reinforcing the connections among its members and the scientific community.

Fotografia de investigador, acompanhada do título do evento

Um dia dedicado à promoção da oferta formativa de mestrados e pós-graduações de Ciências.

Vem desenvolver a tua expressão oral com o auxílio de exercícios teatrais.

Pormenor da Exposição "Formas & Fórmulas" (Ciências, out2016-mar2017)

A sessão tem como objetivo apresentar o programa doutoral, os cursos doutorais abertos em 2021/2022, os temas para tese e seus orientadores.

Logótipo da iniciativa

"Património e divulgação em Paleontologia" é o tema escolhido para esta edição do EJIP.

Geometry Webinar, por Stéphane Guillermou (CNRS, Univ. Grenoble).

Logótipo do ciclo de webinars, sobre um fundo branco

At AppEEL, we aim to advance the study of evolution from an inter- and transdisciplinary approach and to identify how biological evolutionary theories can be applied to the epistemological, sociocultural and linguistic domains.

Capa do livro "O Triunfo dos Jardins"

Lançamento do livro "O Triunfo dos Jardins - O pelouro dos Passeios e Arvoredos de Lisboa (1840-1900)", de Ana Duarte Rodrigues (Ciências ULisboa).

Colóquio de Matemática, por Jorge Buescu (DM-FCUL e CMAFcIO).

Lista de Universidades

Candidaturas até 21 de maio de 2021 (mobilidade no 1.º semestre).

Evento de promoção da investigação na área da Estatística junto dos alunos de Licenciatura e de 1.º ano de Mestrado.

A mostly practical course, offering an overview on different community ecology and macroecological methods and software.

Logótipo da conferência, sobre um fundo branco

THE meeting place for Mobility Management practitioners and experts all over Europe.

An overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

This course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

Título e data do evento

An overview of recent developments and applications of the algebraic and analytic theory of D-modules.

How to predict the three-dimensional structure of nucleic acid and proteins from their sequence and use the acquired knowledge to improve or create new methodologies in molecular biology research and diagnostics?

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Welcome to an unique silicon for photovoltaics event in Lisbon!

Logótipo da Unite!

Summer School no âmbito da Rede UNITE! (University Network for Innovation, Technology and Engineering), de que faz parte a ULisboa, com inscrições a decorrer até 15 de maio de 2021.