Encontros Scientia

From boulder characteristics to wave parameters: Interpreting boulder deposits related with extreme marine inundations

Evento online

Por Maria Alexandra Oliveira (eChanges - cE3c).

Boulder deposits resulting from extreme marine inundation have been studied worldwide using different complementary approaches. The main goal has been to establish the wave type responsible for boulder detachment, transport, and deposition further inland and/or upwards. Are these deposits generated by tsunamis, storms, or both? The establishment of the driving mechanism is highly relevant for coastal hazards and risk assessment, due to the large contrast in return periods characterizing both types of inundations. However, differentiation between storm- and tsunami- coastal deposits is not an easy task in rocky coastal contexts. This differentiation can be inferred by applying well-established methods used in paleocurrent reconstructions and simplified energy-balance equations based on boulder size and direction of imbrication. Another relevant approach is the intersection between age estimation of boulder placement in coastal deposits with historical and instrumental records of extreme marine events. Finally, the study of present-day deposits related to both types of events can provide additional insights regarding the position and morphological characteristics of coastal boulder accumulations. In this talk, these approaches will be briefly addressed, together with an example of application to a boulder deposit in the west coast of Portugal.

Transmissão em direto no canal de YouTube do cE3c.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Titulo da iniciativa inserido em fotografia da Ponte sobre o Tejo

A iniciativa, a decorrer de 25 a 31 de outubro, inclui atividades em Ciências ULisboa.

Seminário de Lógica Matemática, por Bruno Jacinto (Universidade de Lisboa).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Seminário de Formação Avançada em Jardins, Paisagens e Ambiente, por Daniela Araújo e Mauro Nascimento (Museu de Lisboa | EGEAC).

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

A iniciativa conta com o apoio do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia.

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Research at the Faculty of Sciences

Participation is free but prior registration is suggested.

Hi-Phi Seminar, por Nathalie Gontier (Ciências ULisboa, CFCUL) e Luís Tirapicos (Ciências ULisboa, CIUCHT).

Encontro Scientia, por Rui A. P. Perdigão (EChanges - Chair Professor and Head of the Met Institute for Complex System Science, Vienna, Austria / NORA Climate Dynamics and Complexity Chair, Vienna, Austria & Princeton NJ USA / CCIAM coordinator at cE3c, Lisboa, Portugal).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Encontro Scientia, por Maria Amélia Martins Loução (PSE - cE3c).

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

Conversa com Galopim de Carvalho.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.

Fotografia de plantas

Pre-proposals submission until 30 November 2021, 15:00 CET(local time in Brussels).