Tackling Extreme Spacetimes with Numerical Relativity

Transmissão através de Videoconferência

Por David Hilditch (CENTRA - Center for Astrophysics and Gravitation, Instituto Superior Técnico).

Our most successful theory of gravitation, general relativity, constitutes a complicated system set of nonlinear partial differential equations. For such systems finding exact analytic solutions in all but the simplest scenarios is hopeless. The only method we have to reach extreme parts of the solution space therefore is to use numerical methods. In my talk I will describe this approach, known as numerical relativity, and give an overview of some open problems, focusing especially on examples with naked singularities.

Short bio: David Hilditch works on extreme spacetimes in general relativity. He is an FCT investigator based within the CENTRA research unit at Instituto Superior Tecnico, where he will soon take up a position as assistant Professor. Earlier he was a postdoctoral researcher at the University of Jena in Germany. David wrote his PhD at the University of Southampton in the UK.

Transmissão em direto via Zoom.

Cartaz do evento

Departamento de Física | Ciências ULisboa
Fotografia de investigador, acompanhada do título do evento

Um dia dedicado à promoção da oferta formativa de mestrados e pós-graduações de Ciências.

Vem desenvolver a tua expressão oral com o auxílio de exercícios teatrais.

Ten Minutes Talk with the PhD students in Informatics, com Diana Sousa (LASIGE, DI-FCUL).

Conferência do Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais, por Francisco Dionísio (EE-cE3c).

Solid Earth Seminar, por Henrique Duarte (Geosurveys, Consultores em Geofísica).

Por Rafael Izbicki (Federal University of São Carlos, Brazil).

Pormenor da Exposição "Formas & Fórmulas" (Ciências, out2016-mar2017)

A sessão tem como objetivo apresentar o programa doutoral, os cursos doutorais abertos em 2021/2022, os temas para tese e seus orientadores.

Logótipo da iniciativa

"Património e divulgação em Paleontologia" é o tema escolhido para esta edição do EJIP.

Lisbon Webinar in Analysis in Differential Equations, por Simone Di Marino (Università di Genova).

Geometry Webinar, por Stéphane Guillermou (CNRS, Univ. Grenoble).

Logótipo do ciclo de webinars, sobre um fundo branco

At AppEEL, we aim to advance the study of evolution from an inter- and transdisciplinary approach and to identify how biological evolutionary theories can be applied to the epistemological, sociocultural and linguistic domains.

Capa do livro "O Triunfo dos Jardins"

Lançamento do livro "O Triunfo dos Jardins - O pelouro dos Passeios e Arvoredos de Lisboa (1840-1900)", de Ana Duarte Rodrigues (Ciências ULisboa).

O principal objetivo deste evento consiste em dotar e atualizar os formandos para as características comportamentais da Perturbação do Espectro do Autismo, assim como para o impacto desta nas diferentes áreas da vida do estudante do Ensino Superior.

Colóquio de Matemática, por Jorge Buescu (DM-FCUL e CMAFcIO).

Lista de Universidades

Candidaturas até 21 de maio de 2021 (mobilidade no 1.º semestre).

Logótipo do Voluntariado em Ciências e prazo de candidatura

Candidaturas de 10 a 25 de maio de 2021.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Daniele Molinini (CFCUL/GI1).

Evento de promoção da investigação na área da Estatística junto dos alunos de Licenciatura e de 1.º ano de Mestrado.

A mostly practical course, offering an overview on different community ecology and macroecological methods and software.

Logótipo da conferência, sobre um fundo branco

THE meeting place for Mobility Management practitioners and experts all over Europe.

An overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

This course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

Título e data do evento

An overview of recent developments and applications of the algebraic and analytic theory of D-modules.

How to predict the three-dimensional structure of nucleic acid and proteins from their sequence and use the acquired knowledge to improve or create new methodologies in molecular biology research and diagnostics?

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Welcome to an unique silicon for photovoltaics event in Lisbon!