BioISI Research Seminar

Looking underneath a multilayer’s strategy in plant immunity: grapevine downy mildew as a case study

Transmissão através de Videoconferência

Por Andreia Figueiredo (PFG, BioISI/FCUL).

As sessile organisms, plants have developed multilayered strategies to overcome environmental constraints, particularly to cope with pathogens. Historically, it has been assumed that plants do not have an “immune system” but our vision has been altered over the past decades. The current knowledge points to a tightly controlled arms race, between plants and pathogens, with intricate regulatory networks acting from the first site of contact (normally the extracellular space) to epigenetic modifications.

Grapevine is one of the most important crops grown in temperate climates and the European wine industry contributes to 40% of the world grape production. The cultivated grapevine, Vitis vinifera, is prone to several diseases, being downy mildew one of the most devastating. Presently, the reduction of phytochemicals used to control pests and diseases is one of modern agriculture’s demands.

At GPS Lab we have developed an integrated approach to tackle the main viticulture problems within pathogen resistance and production sustainability. Through a systems biology approach, the main mechanism differentiating compatible and incompatible interactions are being unravelled. We have shown that lipids and proteases are on the spotlight in resistance events since they recognize pathogens and activate different signalling cascades.

Moreover, by exploring natural grapevine biodiversity, molecules that are able to enhance grapevine defense mechanisms may act as biocontrol and biomarkers. Ultimately, evaluation of soil restoration approaches through metagenomics will contribute with potential guidelines for the establishment of more sustainable practices.

Zoom link

BioISI - Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas
Título/data/local do evento, logótipos da Rede MAR/ULisboa e fotografia de zona costeira

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros?

Título/data/local/orador do evento e fotografia de arquivo de pessoas em S. Tomé e Príncipe

Seminário E3GLOBAL, por João Moreira da Silva (University of Cambridge).

Pormenor de duas pessoas a trabalharem em frente a um ecrã de computador

Ações de formação com o objetivo de desenvolver conhecimentos que permitam aos interessados a apresentação de candidaturas a oportunidades de financiamento disponibilizadas pelos programas European Innovation Council (EIC), European Research Council (ERC) e Horizon Europe (HE).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Silvia Di Marco (CFCUL).

Título/data/local do evento, sobre representação histórica da cidade de Lisboa

Um projeto que torna acessível a um público alargado a investigação desenvolvida no Centro Interuniversitário da História da Ciência e da Tecnologia (CIUHCT).

Colóquio de Matemática, por Giulio Ruzza (Universidade de Lisboa).

Feixes luminosos

Envio de propostas até 20 de junho.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Rui Santos (ISEL / CFTC-UL / LIP).

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Ricardo Roque (ICS-ULisboa), Matheus Serva Pereira (ICS-ULisboa) e José Miguel Moura Ferreira (IHC-UNL).

Título/data/local do evento e pormenor de ilustração do livro

Um livro composto por um ensaio da historiadora e professora Ana Simões e uma banda desenhada da artista Ana Matilde Sousa, concebido como complemento à exposição E3 - Einstein, Eddington, e o Eclipse.

Título/data do evento e fotografia do orador

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Danny Hatters (The University of Melbourne).

An opportunity to get acquainted with some of the most promising contemporary topics in the exciting interdisciplinary area of scientific culture: the interactions of mathematics and music.

Título/data/local/orador do evento e representação da mente humana

Minicurso por Heliton Tavares (Universidade Federal do Pará, Brasil).

Título/data/local do evento e imagem representativa de pessoa a trabalhar num mundo tecnológico

As Jornadas Científicas 2024 da Universidade de Lisboa são dedicadas ao tema “Impacto Atual e Futuro da Inteligência Artificial no Trabalho”.

Pessoa ajoelhada no hall de edifício pejado de luzes

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Título/data/local do evento, sobre a Tabela Periódica

This year's program will cover two plenary sessions hosted by Susete Pinteus and Hugo Miranda, complemented by oral presentations, flash talks, and poster communications. Finally, a round table discussion will take place at the end of our meeting.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Stephen Johnston (History of Science Museum, University of Oxford).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Paschal Coyle (Centre de Physique de Particules de Marseille).

Logótipo do prémio

As candidaturas à 11.ª edição decorrem até 28 de junho.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de Ciências.

Vai realizar-se em Lisboa, nos dias 28 e 29 de junho de 2024, o 37.º Encontro do Seminário Nacional de História da Matemática.

Título/data do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Isabelle Landrieu (Lille University, Inserm, Institute Pasteur de Lille Research Department U1167).

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo amarelo

Uma oportunidade única de conheceres e experimentares o ritmo e o espírito da vida académica!

Título/data/local do evento e representação do cérebro humano

O maior evento anual na área da ciência e da tecnologia em Portugal.

The topics of the conference include (but are not limited to) classical and quantum integrable systems, complex geometry of moduli spaces, automorphic forms and their applications to number theory.