Solitary qubits: a novel platform for quantum information

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

SpeakerHugo Terças (Departamento de Física, IST).

Abstract: Dark solitons, the depressions formed in quantum fluids resulting from the competition between dispersion and nonlinearity, are extremely stable objects. In this talk, we discuss how to make use of dark solitons in quasi-one-dimensional Bose-Einstein condensates to produce two-level systems (qubits). We calculate the soliton spectrum and the conditions for a qubit to exist. We also compute the coupling between phonons (quantum excitations) and solitons and investigate the emission rate of the qubit in that case. Remarkably, the qubit lifetime is estimated to be of the order of hundreds of milliseconds, being only limited by the dark-soliton “death” through quantum evaporation. We also present a protocol for the spontaneous generation of phononic entanglement in such solitary qubits.

Short bioHugo Terças is an expert in quantum matter, with emphasis in quantum fluids and plasmas. His current research focuses on Bose-Einstein condensates and quantum (graphene) plasmas, with applications ranging from fundamental physics to quantum information. Hugo has an international scientific career, having been hired in competitive projects (Marie Curie ITN and ERC synergy grants) in top-ranked institutes in Europe. After being awarded the competitive IF-FCT grant, he is now a co-leader of the quantum plasma team at IPFN, where he supervises numerous students and executes the important european project (PhoQus), in consortium with many renowned colleagues abroad. He is the author of 2 books, 40 peer-reviewed publications in top-ranked journals, while being an active referee of the APS journals. Hugo is also delivering courses at both graduate and undergraduate levels, in the quality of Invited Assistant Professor in the physics department of Instituto Superior Técnico.

Cartaz do Seminário "Solitary qubits: a novel platform for quantum information"

Departamento de Física

Solid Earth Seminar, por Henrique Duarte (Geosurveys, Consultores em Geofísica).

Pormenor da Exposição "Formas & Fórmulas" (Ciências, out2016-mar2017)

A sessão tem como objetivo apresentar o programa doutoral, os cursos doutorais abertos em 2021/2022, os temas para tese e seus orientadores.

Por Rafael Izbicki (Federal University of São Carlos, Brazil).

Conferência do Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais, por Francisco Dionísio (EE-cE3c).

Ten Minutes Talk with the PhD students in Informatics, com Diana Sousa (LASIGE, DI-FCUL).

Logótipo da iniciativa

"Património e divulgação em Paleontologia" é o tema escolhido para esta edição do EJIP.

Lisbon Webinar in Analysis in Differential Equations, por Simone Di Marino (Università di Genova).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Marjolein Dijkstra (Utrecht University, The Netherlands).

PhD in Informatics Seminar, por Márcia Barros.

Logótipo do ciclo de webinars, sobre um fundo branco

At AppEEL, we aim to advance the study of evolution from an inter- and transdisciplinary approach and to identify how biological evolutionary theories can be applied to the epistemological, sociocultural and linguistic domains.

Geometry Webinar, por Stéphane Guillermou (CNRS, Univ. Grenoble).

O curso pretende fornecer as ferramentas necessárias para que o investigador na área da saúde consiga desenvolver autonomia para o desenvolvimento de trabalhos de investigação científica utilizando a metodologia estatística apropriada.

Capa do livro "O Triunfo dos Jardins"

Lançamento do livro "O Triunfo dos Jardins - O pelouro dos Passeios e Arvoredos de Lisboa (1840-1900)", de Ana Duarte Rodrigues (Ciências ULisboa).

O principal objetivo deste evento consiste em dotar e atualizar os formandos para as características comportamentais da Perturbação do Espectro do Autismo, assim como para o impacto desta nas diferentes áreas da vida do estudante do Ensino Superior.

Colóquio de Matemática, por Jorge Buescu (DM-FCUL e CMAFcIO).

Lista de Universidades

Candidaturas até 21 de maio de 2021 (mobilidade no 1.º semestre).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Daniele Molinini (CFCUL/GI1).

Logótipo do Voluntariado em Ciências e prazo de candidatura

Candidaturas de 10 a 25 de maio de 2021.

Evento de promoção da investigação na área da Estatística junto dos alunos de Licenciatura e de 1.º ano de Mestrado.

A mostly practical course, offering an overview on different community ecology and macroecological methods and software.

Neste encontro, iremos distinguir Active de Passive Learning e conhecer formas de aplicar este método em aulas teóricas, no ensino da Engenharia.

Logótipo da conferência, sobre um fundo branco

THE meeting place for Mobility Management practitioners and experts all over Europe.

Neste encontro pedagógico iremos clarificar o papel dos ECTS (European Credit Transfer System) na planificação da carga de esforço dos alunos e na consequente atribuição de tarefas e preparação das aulas.

An overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Título e data do evento

An overview of recent developments and applications of the algebraic and analytic theory of D-modules.