Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Until death do us apart: living in a symbiotic world

FCUL, Lisboa
cE3c

Symbiosis is a key strategy for life on Earth. Nevertheless, although many research groups have long been committed to the study of symbiosis, its definition and functioning are not fully understood, and its ecological role and relevance are still underestimated.

Symbiotic associations vary from parasitism to mutualism and even simple persistent biological interactions, making the knowledge fragmented and focused on the details of single symbiotic systems. Knowledge of the various symbiotic relationships is rapidly increasing with the development of -omics tools, but without efforts to find common grounds.

In this course, we promote a different approach, in which different symbiotic systems are studied to highlight congruencies in symbiotic interactions. The integration and synthesis of existing knowledge on various symbiotic systems at genetic, biochemical, physiological, ecological and social levels can bring out models and tools for the research and exploitation of symbiosis concept in biotechnology, from agriculture to marine science, to global ecosystem functioning.

Date: February 4th, 2019 to February 8th, 2019
Deadline for Applications: December 14th, 2018

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

There are thousands of totally sequenced genomes freely available in the Internet. The number keeps on growing as at least one genome sequence is released every day.

Por Fernando Ferreira (Universidade de Lisboa).

Semana Internacional de Acesso Aberto

A Semana Internacional do Acesso Aberto (Open Access Week) irá decorrer de 22 a 28 de outubro de 2018, enquadrando-se numa iniciativa internacional que tem como objetivo disseminar o Acesso Aberto ao conhecimento, promovida pela SPARC (Scholarly Publi

Mesa-retangular com alunos do Departamento de Matemática, organizada pelo Núcleo de Estudantes de Matemática e Matemática Aplicada.

Moderador: Luís Simão (3.º ano, Matemática).

Por Fernando Buitrago Alonso (IA).

Carla da Costa Tavares defende a dissertação "Options in Managerial Compensation".

Fernando Correia da Silva defende a dissertação "Option pricing under jump-diffusion processes: calibration to the bitcoin options market".

Por Fátima Silva Leite (Universidade de Coimbra).

Noites no Observatório "Universo Misterioso"

A Teoria da Relatividade Geral de Einstein fez cem anos de idade. Foi com ela que começámos a conseguir ler a história do nosso Universo. Nos últimos vinte anos entrámos numa nova era de cosmologia de precisão, nunca se soube tanto sobre o nosso Universo.

Susana dos Santos Buinhas defende a dissertação "Assistente Virtual para facilitar o autocuidado de pessoas mais velhas com diabetes tipo 2".

Ciclo de Palestras do GAPsi

Entre 31 de outubro e 28 de novembro, o GAPsi vai organizar um ciclo de palestras, disponibilizando várias palestras com o objetivo de promover o desenvolvimento pessoal e de competências transversais ao nível da gestão do tempo, gestão da ansi

O programa é composto pelas seguintes atividades:

Natural History Collections and Biodiversity

Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

As provas, requeridas por António Eduardo Nascimento Ferreira, decorrem nos dias 05 e 06 de novembro de 2018.

Dentro em breve será publicado o Decreto-Lei que obriga à utilização de vários instrumentos para a identificação dos processos de negócio e a gestão, tramitação, classificação e avaliação de toda a informação e documentos decorrente do exercício de funções públicas, entre outras, em entidades de

Os trânsitos de Mercúrio e Vénus

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

A Associação Ludus e o Departamento de História e Filosofia das Ciências da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa tomaram a iniciativa de organizar regularmente um conjunto de conferências de alto nível.

A Faculdade de Ciências da ULisboa integra a comissão organizadora deste evento, através das investigadoras do cE3c Margarida Santos-Reis (que também faz parte da comissão científica) e

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Objectives: To introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.