Seminário

Simulating bubble formation in nanopores

Transmissão através de Videoconferência

Speaker: Alberto Giacomello (Department of Mechanical and Aerospace Engineering of Sapienza University of Rome).

Abstract: In extreme confinement, in particular in nanopores, the phase behavior of liquids is dramatically altered, facilitating drying — the formation of a confined vapor phase. In this talk, the thermodynamics and kinetics of drying are discussed in the light of recent results based on mean field theories and atomistic simulations, clarifying the effect of hydrophobicity, geometry, size, and connectivity of nanopores. The emergence of nanoscale effects not accounted for in macroscopic theories is considered together with the open challenges in the field, which include the presence of dissolved gases and ions in solution. The relevance of such drying phenomena is discussed in different realms; in particular, in biological ion channels, drying of the hydrophobic pore may lead to the block of ionic currents across the membrane, which is known as hydrophobic gating; in solid-state nanoporous materials, drying should be controlled, e.g., in reversed-phase liquid chromatography and in energy applications of heterogeneous lyophobic surfaces.


Topic: CFTC weekly seminar
Time: Dec 3, 2020 10:00 AM Lisbon

Join from PC, Mac, Linux, iOS or Android: https://videoconf-colibri.zoom.us/j/83859208577
 
Or iPhone one-tap:  308804188,83859208577# or 308810988,83859208577#

Or Telephone:
    Dial: +351 308 804 188 (Portugal Toll) or +351 308 810 988 (Portugal Toll)
    Meeting ID: 838 5920 8577
    International numbers available: https://videoconf-colibri.zoom.us/u/kdvxpDyWs7

Or a H.323/SIP room system:
    H.323: 162.255.37.11 (US West) or 162.255.36.11 (US East)
    Meeting ID: 838 5920 8577

    SIP: 83859208577@zoomcrc.com

10h00
CFTC - Centro de Física Teórica e Computacional

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

O curso pretende fornecer as ferramentas necessárias para que o investigador na área da saúde consiga desenvolver autonomia para o desenvolvimento de trabalhos de investigação científica utilizando a metodologia estatística apropriada.

Mathematical Logic Webinar, por Bruno Jacinto (Universidade de Lisboa) e José Mestre (Stirling (SASP) e LanCog (Lisboa)).

Logótipo da Rede Campus Sustentável

Serão abordados conceitos e aplicações da economia circular em algumas cadeias de valor dos produtos, evidenciando um exemplo de boas práticas como o caso do projeto Permalab de Ciências ULisboa com a apresentação de soluções de permacultura urbana.

Através de 4 módulos e com recurso ao software R, aprenda a organizar e analisar dados com foco na obtenção de soluções orientadas para a resolução de problemas.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada das datas de realização e de outras informações relevantes

Um curso dedicado a todos aqueles que se interessam pelo conhecimento.

Fotografia de palestra a decorrer nas instalações de Ciências ULisboa

Encontro de Comunicação de Ciência(s), por Amelia Ortiz-Gil (Universidad de Valencia), Francesca Primas (European Southern Observatory) e Jake Noel-Storr (University of Groningen).

Sessão da Classe de Ciências da Academia das Ciências de Lisboa, por Maria Ivette Gomes (Ciências ULisboa).

Geometry Webinar, por André Oliveira (CMUP).

This course is conceived to give an integrated view of the living component of soils, and its key role on ecosystem functions and processes.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por José Ferreirós (Universidade de Sevilha).

Sessão de esclarecimento e divulgação da Bolsa Fulbright para Investigação com o apoio da FCT.

Título da iniciativa, sobre uma imagem estilizada de Lisboa (Praça do Comércio)

Candidaturas a decorrer até 30 de janeiro de 2021.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da data de realização

Evento final do projeto europeu PROSEU - PROSumers of the Energy Union: mainstreaming active participation of citizens in the energy transition.

Fotografia de pessoas, acompanhada do título da iniciativa

A ULisboa promove o Dia Aberto M23, um evento que pretende aproximar o público adulto do meio universitário.

Imagem ilustrativa do concurso, acompanhada do respetivo logótipo

Candidaturas para a 2.ª edição do Campus 2030 a decorrer até 07 de fevereiro de 2021 - uma oportunidade para estudantes, professores e investigadores converterem o seu campus num modelo global de sustentabilidade.

This course promotes a multidisciplinary approach presenting the most recent findings on the topic and challenging the traditional way of considering symbiotic associations as exceptions and not as the rule.

The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects.

Imagem ilustrativa da iniciativa (ameaças à vida marinha)

O projeto visa apresentar soluções que contribuam para o desafio atual da sustentabilidade dos Oceanos - candidaturas até 15 de fevereiro de 2021.

Feixes luminosos

Ação de formação dirigida aos docentes e investigadores de Ciências ULisboa, pela formadora Sofia Sá.

Geometry Webinar, por Thomas Krämer (Humboldt Universität zu Berlin).

A disseminação da SARS-CoV 2 faz centrar na vacinação a melhor expectativa para suster a pandemia, e retoma a reflexão sobre os valores que a sua administração põe em confronto.

Imagem ilustrativa do prémio

Um prémio dirigido aos jovens investigadores a trabalhar em Portugal com objetivos de investigação centrados no Atlântico, com candidaturas entre 01 e 28 de fevereiro de 2021.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), and media professionals, through their engagement and participation in citizen science activities.

This course aims at exploring how scientists can use social media as tools to enhance the communication of their research and the dialogue with society, and discussing the differences that exist in the work of scientists and journalists in terms of the methods and deadlines they meet and exploring how scientists and journalists can better articulate.

Páginas