Conferência

On the nature of variation: random, biased and directional

Anfiteatro da FFCUL, Lisboa

Adaptationism, i.e. the claim that natural selection provides a sufficient explanation for the evolution of most traits, pervades all aspects of biological thinking. The underlying assumption supporting adaptationism is that variation is somehow random, namely, that it is neither biased nor directional. This conference aims to provide an interdisciplinary context for uncovering and critically evaluating the rationale behind the hypothesis of variation randomness in the light of new developments in the evolutionary sciences (e.g., from the impact of instructive mutations in prokaryotes - CRISPR-Cas -, to mutation-biased divergence in molecular sequences, to the likely role of developmental biases in phenotypic divergence). Why was variation characterised as random in the first place? And what would be the case if either mutational or developmental biases were to impinge on the evolutionary process?

Call for Abstracts (Deadline for submission: 15th July 2017): The present call for abstracts is directed to philosophers of biology, philosophers of science, historians of biology, evolutionary and theoretical biologists. The aim of the conference is to provide an interdisciplinary context for evaluating the historical, empirical and theoretical dimensions of the debate concerning the nature of variation and the proper role for variation in evolutionary explanations, how the debate has unfolded and how it shapes current evolutionary thinking in the life sciences.

Invited speakers: Eva Boon (Technische Universiteit Eindhoven, Holland), Pietro Corsi (University of Oxford, UK and EHESS, Paris, France), Leonore Fleming (Utica College, USA), Philippe Huneman (IHPST; CNRS/ Université Paris 1 Sorbonne), Gerd Müller (Universität Wien, Austria), Sahotra Sarkar (University of Texas at Austin, USA and Presidency University, Kolkata, India), Arlin Stoltzfus (Institute for Bioscience and Biotechnology Research, NIST, USA).

03 e 04 de outubro 2017 | 09h45-18h30

Importante: Inscrição gratuita, mas obrigatória - sdmarco@ciencias.ulisboa.pt

Programa |  Abstracts

CFCUL - Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa /
CFCUL

A sessão final da mais recente edição da cadeira Projeto Empresarial terá lugar no dia 22 de junho.

Logótipo da redeAGRO

As alterações climáticas são um dos maiores desafios que a humanidade enfrenta.

Ângela Duarte Henriques apresenta o trabalho de projeto "Cash Back Program".

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Por Angus Macintyre (Queen Mary, University of London) (Emeritus).

Oficina Ciência e Império na Era da Descolonização

O Ciência e Império de 2017-2018 irá concluir com um dia inteiro de conferências e debates, no ICS. Para participar, inscreva-se através do e-mail cienciaimperio@gmail.com.

Por Aymeric Baradat (École Polytechnique, Paris).

Diogo Loureiro Caetano defende a dissertação "Linear stability for differential equations with infinite delay via semigroup theory".

Encontro dirigido a profissionais e utilizadores de Estatística, académicos, investigadores e estudantes.

Por Vinicius Bastazini (Post doctoral research fellow at CNRS Theoretical and Experimental Ecology Station, Moulis, France).

Por Luisa Fiorot (Università degli Studi di Padova).

Ciência 2018 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal

A iniciativa procura debater os principais temas e desafios da agenda científica, estimulando a participação e a interação entre investigadores, setor empresarial e público em geral.

Verão na ULisboa 2018

A edição de 2018 da iniciativa Verão na ULisboa decorre nas semanas de 02 a 06 de julho (alunos do 10.º,11.º e 12.º ano) e de 9 a 13 de julho (alunos do 7.º, 8.º e 9.º ano).

Escola de Verão de Energia

Imagina que era possível experimentar um curso universitário antes de concorreres ao ensino superior.

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

The goal of this short course is to introduce the students to the main climate change research concepts and prepare them to use available information on scenarios, impacts and adaptation.

Specific goals include:

Por Marco Masoero (Université Paris-Dauphine).

IMMR'18 - International Meeting on Marine Research 2018

The IMMR’18 is an international congress planned to communicate novel scientific knowledge on marine resources and research towards the sustainability of our planet.

Com a realização deste evento, pretende-se criar um ponto de encontro onde os primatólogos portugueses e/ou lusófonos possam trocar conhecimentos e contactos, e também criar um veículo de comunicação em português entre cientistas e cidadãos.

Hands-on Workshop on High-Throughput Microscopy

Participants will learn the basic principles of High-Throughput Microscopy (HTM) applied to RNAi and drug screening.

Frontiers in E3: cE3c Annual Meeting

In this annual event, cE3c researchers gather together to present and discuss their latest projects, scientific results and outreach initiatives, and explore novel ideas.

This joint conference will be organized by SPQ (Sociedade Portuguesa de Química) in collaboration with SEQA (Sociedad Española de Química Analítica), SEDOPTICA (Comité de Espectroscopia de la Sociedad Española de Óptica) and SEA (Sociedad de Espectroscopia Aplicada).

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

The Lichens course is a 4 days lectures and lab classes + one day field excursion.

Candidaturas aos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos

Estão abertas até 10 de julho as candidaturas aos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos de estímulo à publicação de artigos científicos.