Conferência

On the nature of variation: random, biased and directional

Anfiteatro da FFCUL, Lisboa

Adaptationism, i.e. the claim that natural selection provides a sufficient explanation for the evolution of most traits, pervades all aspects of biological thinking. The underlying assumption supporting adaptationism is that variation is somehow random, namely, that it is neither biased nor directional. This conference aims to provide an interdisciplinary context for uncovering and critically evaluating the rationale behind the hypothesis of variation randomness in the light of new developments in the evolutionary sciences (e.g., from the impact of instructive mutations in prokaryotes - CRISPR-Cas -, to mutation-biased divergence in molecular sequences, to the likely role of developmental biases in phenotypic divergence). Why was variation characterised as random in the first place? And what would be the case if either mutational or developmental biases were to impinge on the evolutionary process?

Call for Abstracts (Deadline for submission: 15th July 2017): The present call for abstracts is directed to philosophers of biology, philosophers of science, historians of biology, evolutionary and theoretical biologists. The aim of the conference is to provide an interdisciplinary context for evaluating the historical, empirical and theoretical dimensions of the debate concerning the nature of variation and the proper role for variation in evolutionary explanations, how the debate has unfolded and how it shapes current evolutionary thinking in the life sciences.

Invited speakers: Eva Boon (Technische Universiteit Eindhoven, Holland), Pietro Corsi (University of Oxford, UK and EHESS, Paris, France), Leonore Fleming (Utica College, USA), Philippe Huneman (IHPST; CNRS/ Université Paris 1 Sorbonne), Gerd Müller (Universität Wien, Austria), Sahotra Sarkar (University of Texas at Austin, USA and Presidency University, Kolkata, India), Arlin Stoltzfus (Institute for Bioscience and Biotechnology Research, NIST, USA).

03 e 04 de outubro 2017 | 09h45-18h30

Importante: Inscrição gratuita, mas obrigatória - sdmarco@ciencias.ulisboa.pt

Programa |  Abstracts

CFCUL - Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa /
CFCUL

The continuous urban development associated with the growth of the world population has become one of the most important challenges of the present time. Today, cities accommodate more than 54% of the world's population, a proportion that is expected to increase to 70% by 2050.

The course starts with a short revision of multiple linear regression and generalised linear models, followed by an introduction to linear mixed effects models and generalised linear mixed effects models (GLMM) to analyse nested (also called hierarchical or clustered) data, e.g

Por Carlota Simões (DM-FCTUC e Museu da Ciência da Universidade de Coimbra).

Por Nuno Sepúlveda (London School of Hygiene and Tropical Medicine & CEAUL).

Biclustering, the discovery of sets of objects with coherent values/patterns on subsets of features, was shown to be key to unravel and characterize informative regions (biclusters) within matricial, time series and network data, in a wide-set of applications in biomedical and social data analysi

Por Carlos Florentino (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

O primeiro dos workshops ScienceIN2Business é precisamente sobre Empreendedorismo e tem lugar no dia 21 de fevereiro de 2018.

Com esta certificação, o mergulhador fica habilitado a mergulhar até à profundidade de 30 metros.

Para a realização do curso, é necessário possuir a certificação de mergulho inical de Open Water Diver.

O Intituto Dom Luiz, a Faculdade de Ciências e a Editora Alfarroba, convidam-vos a estarem presentes no lançamento do livro Faça sol ou faça vento - histórias sobre energias renováveis.

Inês T. do Rosário 1, R.Rebelo 1, U. Caser 2, L. Vasconcelos 3 & M. Santos-Reis 1

A feira Unlimited Future conta, uma vez mais, com a presença da Faculdade de Ciências, entre outras instituições.

A iniciativa conta com a participação de José M. F. Nogueira, do Departamento de Química e Bioquímica da FCUL.

Por João Lin Yun (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço / FCUL - Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Queres inovar o teu currículo e não sabes como?? Queres apostar na tua formação? Então esta é a oportunidade ideal para ti!!

Por Emma Berdan (Department of Marine Sciences, University of Gothenburg, Sweden).

Candidaturas abertas até 28 de fevereiro de 2018.

O 2.º workshop do ScienceIN2Business vai percorrer o caminho do empreendedor desde a ideia até à criação do negócio.

A Universidade de Lisboa atribuirá o título de Doutor Honoris Causa à Professora Doutora Bernadette Bensaude-Vincent, por proposta da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Candidaturas a decorrer até 02 de março de 2018, mediante preenchimento de formulário disponível em www.bluepharma.pt/innovationaward.