Conferência

On the nature of variation: random, biased and directional

Anfiteatro da FFCUL, Lisboa

Adaptationism, i.e. the claim that natural selection provides a sufficient explanation for the evolution of most traits, pervades all aspects of biological thinking. The underlying assumption supporting adaptationism is that variation is somehow random, namely, that it is neither biased nor directional. This conference aims to provide an interdisciplinary context for uncovering and critically evaluating the rationale behind the hypothesis of variation randomness in the light of new developments in the evolutionary sciences (e.g., from the impact of instructive mutations in prokaryotes - CRISPR-Cas -, to mutation-biased divergence in molecular sequences, to the likely role of developmental biases in phenotypic divergence). Why was variation characterised as random in the first place? And what would be the case if either mutational or developmental biases were to impinge on the evolutionary process?

Call for Abstracts (Deadline for submission: 15th July 2017): The present call for abstracts is directed to philosophers of biology, philosophers of science, historians of biology, evolutionary and theoretical biologists. The aim of the conference is to provide an interdisciplinary context for evaluating the historical, empirical and theoretical dimensions of the debate concerning the nature of variation and the proper role for variation in evolutionary explanations, how the debate has unfolded and how it shapes current evolutionary thinking in the life sciences.

Invited speakers: Eva Boon (Technische Universiteit Eindhoven, Holland), Pietro Corsi (University of Oxford, UK and EHESS, Paris, France), Leonore Fleming (Utica College, USA), Philippe Huneman (IHPST; CNRS/ Université Paris 1 Sorbonne), Gerd Müller (Universität Wien, Austria), Sahotra Sarkar (University of Texas at Austin, USA and Presidency University, Kolkata, India), Arlin Stoltzfus (Institute for Bioscience and Biotechnology Research, NIST, USA).

03 e 04 de outubro 2017 | 09h45-18h30

Importante: Inscrição gratuita, mas obrigatória - sdmarco@ciencias.ulisboa.pt

Programa |  Abstracts

CFCUL - Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa /
CFCUL

Maria Alexandra Soares Gomes Cardoso de Oliveira apresenta a tese "Boulder deposits related to extreme marine events in the western coast of Portugal".

O Desafio Societal 1 do Horizonte 2020 - “Saúde, alterações demográficas e bem-estar” - conta com um orçamento 2.000 M€ para o financiamento de projetos na área da saúde entre 2018 e 2020.

A cerimónia contará com as contribuições de José Artur Martinho Simões, Diretor da Faculdade de Ciências, Professora Maria Isabel Fraga Alves e Professor Luís Correia, bem como dos homenageados, Professora Ivette Gomes e Professor Helder Coelho.

Sessão de abertura do ano letivo 2017/2018 do PD-FCTASna qual será feita a apresentação das disciplinas e dos seminários pela coordenação do Programa e pelos docentes responsáveis

Mónica Sofia Afonso Ribeiro apresenta a tese "Headland Sediment Bypassing Processes".

André Filipe Sobreira Garrido apresenta a dissertação "Estudo de vulnerabilidades da plataforma re:dy".

Por Slobodan Žumer (University of Ljubljana and Jozef Stefan Institute, Slovenia).

Por Jorge Buescu (Departamento de Matemática, FCUL).

Ivo Ricardo Guerreiro Vacas apresenta a dissertação "Geração Automática de Conhecimento para SDI extraído de OSINTs".

Por Bernold Fiedler (Institute of Mathematics - Free University of Berlin).

Raimundo Henrique da Silva Chipongue apresenta a dissertação "Indicadores de segurança em plataformas de monitorização".

As provas, requeridas por Pedro Miguel Nunes da Rosa Dias Duarte, decorrem nos dias 28 e 29 de setembro de 2017.

Por Emílio Franco (Universidade do Porto).

Por António Klein (Laboratory of Coastal Oceanography, CEO/CFM, Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis-SC, Brazil).

Por Julie Pullen (Stevens Institute of Technology).

Dedicada ao tema “SCILIFE - Science in Everyday Life / Ciência no dia-a-dia”, a Noite Europeia dos Investigadores em Lisboa terá lugar no Museu Nacional de História Natural e da Ciência da Universidade de Lisboa.

Participe num conjunto de conversas informais onde a ciência do dia-a-dia preencherá os espaços da Mina de Ciência.

João Paulo Martins Teixeira Alves apresenta a dissertação "Threat Intelligence: Using Osint and Metrics to Enhance Siem Capabilities".

A sessão mensal das Noites no Observatório celebra a Noite Europeia dos Investigadores 2017, com um programa cheio de atividades.

Excecionalmente, o Planetário abrirá as portas às 19h45.

Candidaturas online até 30 de setembro de 2017.

Um workshop altamente interativo e participativo, que convida os participantes (empresários, técnicos, docentes, investigadores, coordenadores, formadores, coaches, entre outros) a se envolverem em conversas sobre a relevância dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentáv

Por Sahotra Sarkar (University of Texas at Austin, USA Presidency University, Kolkata, India).