Encontros Scientia

Rescuing Botany: using citizen-science and mobile apps in the classroom and beyond

Sala 2.2.14, Ciências ULisboa (com transmissão via Zoom)
Titulo, dia, hora, local do evento e fotografia do orador

Por Sergio Chozas (cE3c - Environmental Stress & Functional Ecology).

Over the last decades, there has been a sharp decline in global biodiversity. Land-use change, habitat fragmentation, and climate change are key human-induced causes contributing to the current biodiversity crisis. Global public awareness of climate change concerns is strong, but there has historically been little public awareness of biodiversity loss. This poses a serious challenge for conservation efforts since public support is essential for developing and implementing successful policies to prevent and reverse biodiversity loss.

If general awareness of biodiversity loss is low, knowledge of plant diversity is even lower. Plants have traditionally been overlooked, and expressions such as "plant blindness", defined as a human tendency to ignore plant species, perfectly illustrate the current plant conservation crisis. However, two out of every five plant species face extinction, and plants are essential for maintaining the ecosystems that support all species, including humans, by supplying habitat, shelter, food, and oxygen. Therefore, it is essential to raise public knowledge of the value of plant conservation.

This presentation aims to show how citizen science and mobile apps can be used as educational tools to raise awareness about plant biodiversity among students and the general public. Specifically, we will show the outcomes of three formal education activities and two informal education initiatives that used apps and citizen science to gather data on the distribution of plant diversity and various aspects of plant community and functional ecology.

Transmissão via Zoom (pw: 780706).

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.