Seminário

Exploring the Brillouin zone: from interpolations to topological properties

Sala 3.2.16, Ciências ULisboa

Por José Luís Martins (Departamento de Física, Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa, Portugal).

The Brillouin zone and vectors in reciprocal space (k-vectors) are key concepts in the calculation of the properties of crystals. The calculation of electron states from first principles of quantum mechanics at a given point in the Brillouin zone is computationaly expensive, and therefore it is highly desirable to have efficient interpolation methods for the Brillouin zone. Two interpolation methods developed in the past few years, the modified tight binding (MTB) and the generalized Luttinger-Kohn (GLK) methods will be presented. They are related to two simple solid state models, the tight-binding and the k.p approximations. The calculation of some crystal properties, for example optical response, require an integration over the whole three-dimensional Brillouin zone, but others can be calculated on lower dimensionality regions, for example transport properties have only relevant contributions from the two-dimensional Fermi surface or from band edges, while phonon life-times have relevant contributions from one-dimensional lines. Recent developments using concepts from graphics computing to integrate efficiently on those low-dimensional domains will be presented. Topological properties are often associated with zero-dimensional small regions of the Brillouin zone and will be briefly discussed.

11h00-12h00
CFTC - Centro de Física Teórica e Computacional
titulo e data do evento

A major vehicle to bring together the national Physical Chemistry community.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Cruz (Northeastern University).

Logótipo do EVM 2024

Por Giosuè Muratore (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.