Talks@DI

Technology and Education for all: Enhancing learning experiences through Tangible User Interfaces for young children with mixed visual-abilities

Transmissão através de Videoconferência

Speaker: Ana Pires.

Abstract: In this talk, I will briefly present a series of technological screen-based games (graphical user interfaces) we have created to foster cognitive abilities and enhance learning experiences in young children. Then, I will present our work on tangible user interfaces (integrating visual, auditory and tactile sensory information) for young children. Such interfaces allow children to manipulate and operate concrete material which simplifies and strengthens deeper learning of abstract concepts. The integration of multiple and coherent sensorial information also reinforces such learning. This is particularly relevant for children with visual impairments as such interfaces support diverse multimodal sensory information. In this line, we have created two tangible interfaces focused on young children with visual impairments, to train mathematics and, programming concepts. Finally, considering the moment we are now living (being at home permanently), online education is key to support children’s learning. This could be an opportunity or marginalization for children with visual impairments and I will highlight some issues on online learning for children with visual impairments.

Bio: I am a cognitive psychologist with experience in Human-Computer Interaction (HCI). I hold a PhD in Psychology from the Universidad Autonoma de Barcelona, Spain. Currently, I am an integrated researcher and a PostDoc at LASIGE, Faculty of Science, University of Lisboa. Previously, I was Assistant Professor at the Faculty of Psychology and at the Faculty of Information and Communication, Universidad de La Republica, Uruguay. Earlier, I was a PostDoc Researcher in Ceibal Foundation (Uruguay), member of the One Laptop Per Child program, in collaboration with ONP Cognition Matters & Karolinska Institutet (Sweden). Finally, I am still co-PI of the Line of Research “Perception and Interaction” at the Basic Research Center in Psychology at the Universidad de la Republica, Uruguay.

Transmissão em direto disponível aqui.

14h00
Departamento de Informática

Formação modular de 13 de abril a 11 de maio - produção em permacultura.

Atividade no âmbito da Semana sobre Espécies Invasoras: Portugal & Espanha 2024, assinalada pela SPECO - Sociedade Portuguesa de Ecologia.

Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Páginas