Seminário do DF: "Cosmic Microwave Background and Galaxy Clusters"

as probes of Cosmology and Large Scale Structure theories"

Abstract:

The Cosmic Microwave Background (CMB) has revolutionized our understanding of the Universe. It provides strong evidence in favour of the hot Big-Bang theory and has enabled ways to constrain cosmological models with unprecedented accuracy.

The Planck Surveyor satellite is a cornerstone mission of the European Space Agency (ESA) launched in 2009 to observe the CMB temperature and polarisation with high angular resolution and sensitivity. The first set of Planck observations indicated that a simple model with (only) six parameters provides a good fit to the primordial CMB temperature power spectrum as well as imposed constrains on several cosmological parameters about the origin and evolution of perturbations in the Universe. Along with these findings, Planck revealed the first all-sky, large-scale structure, catalogue of galaxy clusters, observed at microwave frequencies via, the Sunyaev-Zeldovich (SZ) effect. The use of this cluster information enables further constraints on cosmological models and structure formation mechanisms.

A second set of Planck data will be soon presented, along with the first cosmological constraints using primordial polarization power spectra. The polarization observations by Planck are expected to clarify the nature of the excess of polarization observed by the BICEP2 experiment. The new data will also set the framework for the preparation of the future ESA cornerstone mission of cosmology, named Euclid, which will be dedicate to the study of the “dark (energy and matter) Universe” and that will be launched by 2020.

This talk starts with a brief introduction to the current standard model of cosmology. We then describe the main properties of the CMB and SZ galaxy clusters as probes of cosmology and large-scale structure formation. We finalise we a critical discussion about the present findings from these probes and how some intriguing “anomalies” and “parameter tensions” present in the first set of Planck results, may be confirmed or ruled out / lifted with the coming Planck set of observations.

Orador: Prof. António da Silva (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço/FCUL)

Dia 29/10/2014, às 14h, no anfiteatro 1.4.14

Logótipo do consórcio EIT Health

As candidaturas ao módulo “Advanced Quantitative Methods for Health Care Innovation” decorrem até 23 de abril

Ana Catarina Afonso Silva defende a tese "Evolutionary history of sympatric Rainbow skinks from the Australian Monsoonal Tropics".

Por Panagiotis Betzios (University of Crete, Greece).

Por Mariana Pinto dos Santos (IHA | FCSH NOVA).

Girls in ICT @ Ciências.ULisboa

Girls in ICT Day é uma iniciativa da União Internacional das Telecomunicações, com o objetivo de aumentar a consciencialização das jovens mulheres sobre as oportunidades de carreiras na área das Tecnologias da Informação e das Comunicações (TIC

Técnicas fundamentais da astronomia matemática grega II

Este novo seminário, organizado pelo CIUHCT e pelo Departamento de História e Filosofia das Ciências (FCUL), é dedicado à história da astronomia antiga, estendendo o conceito aos aspectos históricos da disciplina, ou de outras que com ela se relacionaram, até ao século XIX.

As provas, requeridas por Carlos Alberto Alves Cordeiro, decorrem nos dias 26 e 27 de abril de 2018.

No dia 27 de abril, será apreciado o sumário do seminário/lição com o título "A espectrometria de massa nativa em bioquímica estrutural".

Logótipo do Programa Portugal 2020

Apresentação de candidaturas a financiamento no âmbito do programa COMPETE 2020 direcionado a:

Por Mario Alberto Salazar (Instituto Politécnico Nacional, México).

ScienceIN2Business - Call for Projects 2018

Call destinada a alunos e investigadores de Ciências que estejam envolvidos em projetos de base científica e/ou tecnológica com potencial de mercado.

Astrobiologia, a origem e a procura de vida no sistema solar

Por Zita Martins (Instituto Superior Técnico da Universidade de Lisboa).

Curso reagendado para os dias 28 e 29 de abril de 2018, com vagas extra - inscrições até ao final do dia 21 de abril para ShortCourses1718@gmail.com.

Henrique Califórnia Mendes defende a dissertação "Security Auditing of a DLMS/COSEM Smart Grid Communication Protocol Implementation".

Por Vicente Muñoz Velázquez (Univ. Complutense, Madrid).

Quarries Alive 2018 International Conference

The conference aims to create a bridge between quarry restoration projects around the world.

Por Luís Tiago Ferreira e Eduardo Francisco (EDP Distribuição - Direção de Tecnologia e Inovação, Eficiência Energética e Mobilidade Elétrica).

Percurso

Sessão de divulgação dos Mestrados disponíveis no ano letivo de 2018/2019, com os seguintes participantes:

The course will cover methods for fitting geostatistical and spatial point process models to data obtained from surveys on which the whole region or population of interest is observed, as well as surveys on which observations are available only in a spatial sample from the regi

Por Simão Palmeirim (CIEBA | FBAUL).

Logótipo do Dia Aberto em Ciências 2018

O Dia Aberto de Ciências realiza-se no dia 9 de maio de 2018.

Ciência e Império

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Anny Caroline de Almeida Muniz defende a dissertação "Caracterização do perfil de iniciação do consumo tabágico dos alunos de 3.º ciclo dos agrupamentos de escolas adstritos ao ACES Arco Ribeirinho".

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Nature-based approach to Design solutions for a more resilient future aims to support societies address a variety of environmental, social and economic challenges in sustainable ways. This approach relies on actions that are inspired by, supported by or copied from Nature.