Seminário do DF: "Cosmic Microwave Background and Galaxy Clusters"

as probes of Cosmology and Large Scale Structure theories"

Abstract:

The Cosmic Microwave Background (CMB) has revolutionized our understanding of the Universe. It provides strong evidence in favour of the hot Big-Bang theory and has enabled ways to constrain cosmological models with unprecedented accuracy.

The Planck Surveyor satellite is a cornerstone mission of the European Space Agency (ESA) launched in 2009 to observe the CMB temperature and polarisation with high angular resolution and sensitivity. The first set of Planck observations indicated that a simple model with (only) six parameters provides a good fit to the primordial CMB temperature power spectrum as well as imposed constrains on several cosmological parameters about the origin and evolution of perturbations in the Universe. Along with these findings, Planck revealed the first all-sky, large-scale structure, catalogue of galaxy clusters, observed at microwave frequencies via, the Sunyaev-Zeldovich (SZ) effect. The use of this cluster information enables further constraints on cosmological models and structure formation mechanisms.

A second set of Planck data will be soon presented, along with the first cosmological constraints using primordial polarization power spectra. The polarization observations by Planck are expected to clarify the nature of the excess of polarization observed by the BICEP2 experiment. The new data will also set the framework for the preparation of the future ESA cornerstone mission of cosmology, named Euclid, which will be dedicate to the study of the “dark (energy and matter) Universe” and that will be launched by 2020.

This talk starts with a brief introduction to the current standard model of cosmology. We then describe the main properties of the CMB and SZ galaxy clusters as probes of cosmology and large-scale structure formation. We finalise we a critical discussion about the present findings from these probes and how some intriguing “anomalies” and “parameter tensions” present in the first set of Planck results, may be confirmed or ruled out / lifted with the coming Planck set of observations.

Orador: Prof. António da Silva (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço/FCUL)

Dia 29/10/2014, às 14h, no anfiteatro 1.4.14

Helder Coelho
FCUL / BioISI

Candidaturas até 27 de março de 2017.

A Cicloficina tem como objetivo ajudar os utilizadores de bicicleta a reparar gratuitamente as suas bicicletas e a criar uma cultura de utilização de bicicleta como transporte urbano.

The yearly scientific conference event from the COST Action MP1302.

28-31st March 2017 | Conference Chair: Teresa Madeira Amorim (FCUL).

Maurice de Gosson
Faculty of Mathematics, University of Vienna

A Futurália é a maior feira de educação e formação que se realiza em Portugal, atraindo todos os anos milhares de alunos, professores e famílias.

O 2.º workshop do ScienceIN2Business vai percorrer o caminho do empreendedor desde a ideia até à criação do negócio.

As atividades de apoio aos Doutoramentos de Ciências foram recentemente organizadas no PhD Support Programme.

Pedro Ribeiro
CeFEMA e Departamento de Física, IST, ULisboa

Ana Cristina Ribeiro Alves Ferreira Inácio apresenta a tese "Comparative genomics in Brucella suis: from intra-specific and inter-specific distinctive features to diagnostic molecular markers".

Por Jutta Papenbrock (Leibniz Universität Hannover, Institute of Botany).

Hélio Rasteiro
Investigador / Doutorando, Ciência Política, ISCSP-UL

Encontro COST a decorrer nos dias 30 e 31 de março de 2017, coorganizado por Paulo Nuno Martinho (FCUL).

Lúcia Barão
Post-Doc Researcher (PSE Group)

Catarina Pombo Nabais (CFCUL) e Carlos Branco (INMLCF) são os curadores da exposição "O mais profundo é a pele", numa parceria entre o CFCUL - Centro de Filosofia das Ciênci

Está aberto até 31 de março de 2017 o Concurso para Atribuição de Bolsas de Doutoramento 2017, sendo atribuídas 900 bolsas em todas as áreas no âmbito deste concurso.

Está aberta a segunda convocatória do Programa Interreg Sudoe, para o período 2014-2020 e com um orçamento FEDER de 25 milhões de euros, para duas prioridades temáticas: Investigação e Inovação (16 milhões) e Meio Ambiente e Eficiência de Recursos (9 milhões).

Björn Gohla
Group of Mathematical Physics of the University of Lisbon

Por Michael Röckner (Bielefeld University).

Luís Cruz-Filipe
University of Southern Denmark