Seminário do DF: "Cosmic Microwave Background and Galaxy Clusters"

as probes of Cosmology and Large Scale Structure theories"

Abstract:

The Cosmic Microwave Background (CMB) has revolutionized our understanding of the Universe. It provides strong evidence in favour of the hot Big-Bang theory and has enabled ways to constrain cosmological models with unprecedented accuracy.

The Planck Surveyor satellite is a cornerstone mission of the European Space Agency (ESA) launched in 2009 to observe the CMB temperature and polarisation with high angular resolution and sensitivity. The first set of Planck observations indicated that a simple model with (only) six parameters provides a good fit to the primordial CMB temperature power spectrum as well as imposed constrains on several cosmological parameters about the origin and evolution of perturbations in the Universe. Along with these findings, Planck revealed the first all-sky, large-scale structure, catalogue of galaxy clusters, observed at microwave frequencies via, the Sunyaev-Zeldovich (SZ) effect. The use of this cluster information enables further constraints on cosmological models and structure formation mechanisms.

A second set of Planck data will be soon presented, along with the first cosmological constraints using primordial polarization power spectra. The polarization observations by Planck are expected to clarify the nature of the excess of polarization observed by the BICEP2 experiment. The new data will also set the framework for the preparation of the future ESA cornerstone mission of cosmology, named Euclid, which will be dedicate to the study of the “dark (energy and matter) Universe” and that will be launched by 2020.

This talk starts with a brief introduction to the current standard model of cosmology. We then describe the main properties of the CMB and SZ galaxy clusters as probes of cosmology and large-scale structure formation. We finalise we a critical discussion about the present findings from these probes and how some intriguing “anomalies” and “parameter tensions” present in the first set of Planck results, may be confirmed or ruled out / lifted with the coming Planck set of observations.

Orador: Prof. António da Silva (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço/FCUL)

Dia 29/10/2014, às 14h, no anfiteatro 1.4.14

Por Dr. Kenneth F Rijsdijk (Assistant Professor at the Biogeography and MacroEcology, BIOMAC, Research Group of the Institute for Biodiversity and Ecosystem Dynamics, University of Amsterdam)

O professor Henrique Leitão, doutorado em Física Teórica, professor e investigador na FCUL, irá responder a questões como: porque é que e como é que apareceu a Universidade? O que é a Universidade? O que se espera da Universidade e dos estudantes universitários?

Tipo de Evento Palestras/Conferências/Colóquios

Público Público em Geral

As inscrições nos workshops são efetuadas em http://oficinaenergias.eventbrite.com/.

Tipo de Evento Workshop

Público Alvo Público em Geral

Miguel Cortes Rodrigues defende o trabalho de projeto "Fatores determinantes do rating soberano português".

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Fábio Alexandre Canada Ferreiradefende a dissertação "Automatic Tests Generation for Restful Apis".

Pedro Miguel Martins Assis defende a dissertação "Desenvolvimento de uma Solução de Business Intelligence".

Tipo de Evento Palestras/Conferências/Colóquios

Tipo de Evento Workshop

Público Alvo Professores

Tipo de Evento Portas abertas/Visitas a laboratórios

Tipo de Evento Portas abertas/Visitas a laboratórios

Público Alvo Estudantes universitários

A Springer Protocols é a maior base de dados de métodos experimentais para as Ciências da Vida. Oferece informação pormenorizada sobre as técnicas e procedimentos necessários para repetir experiências laboratoriais.

Tipo de Evento Tertúlias/Café de Ciência

Público Alvo Público em Geral

João José Maia Martinsdefende a tese "Métodos eficientes de simulação e otimização em problemas de segurança portuária".

Emanuele Frittaion
CMAFCIO, Universidade de Lisboa

Por Tiago Campante (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço)

Pedro Alexandre Reis de Sá Costa defende a tese "Dependable mapreduce in a Cloud-of-Clouds".

Ana Seabra Gomes Domingosdefende a dissertação "Bringing portal dosimetry for radiotherapy into the clinic".

Vera Alexandra Fernandes Colaço defende a dissertação "Evaluation of left Ventricle Strains by applying SPAMM cardiac MRI techniques".

HiTech is a training Program that supports researchers’ translating cutting-edge technology and scientific discoveries into business opportunities.

Tatiana Cristina Soares Garção defende a dissertação "Avaliação empírica do risco de mercado: Estimação do Value-at-risk pela teoria dos valores extremos".