Conferências Host - Lucca Guzzardi (Dipartimento di Filosofia Università degli Studi di Milano)

God only knows. Ruggiero Boscovich, the temptation of forces and their rejection

Sala 8.2.02, FCUL, Lisboa

The present paper examines Boscovich’s conception of force as it emerges from his early writings in mechanics and natural philosophy as well as in his Theory of Natural Philosophy, Reduced to a Single Law of the Forces existing in Nature (1758, 1763). “Although the title to this work to a very large extent correctly describes the contents, yet the argument leans less towards the explanation of a theory than it does towards the logical exposition of the results that must follow from the acceptance of certain fundamental assumptions.” These are the opening remarks of James M. Child’s introduction to the English edition (1922) of Boscovich’s Theory. In the following pages, Child would expose such premises, underlining a surprising point that seems to be in tension, if not in blatant contradiction, with the title of the work by the Dalmatian savant. Boscovich’s “mutual vires”, Child explains, “are really accelerations, i.e. tendencies for mutual approach or recession of [pairs of] points, depending on the distance”. So there would be no forces really existing in nature, after all.

In the 20th century an increasing number of scholars would become interested in Boscovich’s work. Partly reacting to Child’s introduction, many of them pointed out that in Boscovich’s theory the features of matter — first of all, impenetrability — are explained in terms of an interplay of forces, whatever the term “force” may denote, and they began to suspect that Boscovich’s cautious “Newtonian-style” warnings about the reality of forces simply obscured his most profound insights.

In the present paper I contend, however, that there are fundamental differences between Boscovich’s theory and the “dynamical (force-based) theories of matter” in vogue at Boscovich’s time. Moreover, text-based evidence from Boscovich’s Theoria, as well as from other works in natural philosophy and mechanics, suggests that Boscovich never made hidden conjectures on forces; it hints instead at some novel insights about the role of mathematics in his work. In particular, I suggest that Boscovich envisioned in mathematics the possibility of overcoming potential discrepancies between divergent interpretations of physical phenomena. There might have been many “theories” of them, but there was only one mathematical structure that united them.

18h00
CIUHCT - Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia
CIUHCT

Formação modular de 13 de abril a 11 de maio - produção em permacultura.

Atividade no âmbito da Semana sobre Espécies Invasoras: Portugal & Espanha 2024, assinalada pela SPECO - Sociedade Portuguesa de Ecologia.

Logótipo da ação CLEANFOREST

Forests are exposed to multiple global change drivers, wich can constrain their ability to continue providing several ecosystem services (including climate change mitigation). Assessing responses - and underlined mechanisms -  at the whole ecosystem scale is paramount for a holistic understanding of forest response to global change.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Eduardo V. Castro (Departamento de Física e Astronomia, Faculdade de Ciências, Universidade do Porto, Portugal).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Jean-Baptiste Joinet (Université Jean Moulin Lyon 3, IRPhiL).

Earth Systems Seminar, por Sandra Plecha (IDL, Centre OIE - Mines Paris).

Logótipo do evento

Evento final do Projeto iSEA, com inscrições até 30 de abril.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Kora Muzic (Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, FCUL).

Logótipo do Dia Aberto e fotografia de atividade de investigação

Novas vagas disponíveis para o Dia Aberto em Ciências!

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Linguagens de Domínio, por Bruno Martinho (OutSystems).

Título e data do workshop

Workshop no âmbito da recente adesão da Universidade de Lisboa à CoARA - Coalition for Advancing Research Assessment.

Título do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Título e datas de candidatura do programa, sobre um padrão em tons de roxo e laranja

Submissão de candidaturas até 14 de maio.

Logótipo do EVM 2024

Candidaturas até 15 de maio.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por João Carreira (Deepmind).

Logótipo do LIP Summer Internship Program e fotografia de jovem investigador

Os estágios podem ter uma duração entre duas semanas e dois meses e realizam-se nos três polos do LIP - candidaturas até 15 de maio.

Os oradores plenários irão falar sobre a importância da interdisciplinaridade de forma acessível para todos, estando previstas palestras e apresentação de pósteres por alunos.

Um evento dirigido aos alunos do ensino secundário, consistindo numa palestra sobre a microscopia e em visitas aos laboratórios de microscopia/demonstrações experimentais simples.

Aula aberta no âmbito da Unidade Curricular de Aprendizagem Profunda, por Hugo Penedones (Inductiva).

Árvore florida

A minha Jornada pela Matemática: Descobertas, Escolhas e Desafios, por Ana Catarina Monteiro - estudante do Mestrado em Matemática (Licenciatura: Matemática).

O workshop contribui para aproximar a Ciência e as Políticas Públicas na construção de políticas informadas por evidências.

Composição com os nomes das Universidades participantes

Candidaturas até 25 de maio (mobilidades no 1.º semestre).

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Inscrições até 24 de maio.

Título do programa e logótipos das entidades organizadoras, sobre fotografia do espaço

O programa decorre de 08 a 26 de julho, com candidaturas até 03 de junho.

Páginas